Thomson
Skellefteå Airport passerade drömgränsen 400 000 passagerare förra året och är en av de snabbast växande flygplatserna i landet. Det är en tillväxt som sätter fokus på de utbyggnader som krävs, bland annat har terminalen många år på nacken. Men först ut är den planerade förlängningen av banan från dagens 2 100 meter till 2 520 meter. Det kommer att ge kapacitet att ta emot flygplan i storleksordningen Boeing 767, något som ytterligare kan skärpa konkurrensen med Luleå Airport och långlinjecharter. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
Mycket riktigt nappade researrangörerna på möjligheten att flyga till långt från Skellefteå. I januari 2019 planerade TUI in ett par avgångar direkt till Thailand med en Boeing 787-8 från Thomson Airways.
Men de avgångarna är nu inställda och orsaken är att arbetet med banförlängningen, som skulle ha inletts i sommar, skjutas på framtiden. Det beror på att miljöprövningen ännu inte är klar. En ny och anpassade miljödom är förutsättningen för den framtida verksamheten och flygplatsen måste invänta den. Med bara 2 100 meter rullbana faller planerna på långlinjecharter från Skellefteå.
– Vi är ledsna att dessa flygningar blivit inställda och att det drabbat våra resenärer men vi är övertygade om att resorna kommer tillbaka när vi förlängt rullbanan, säger Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport.
Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
787
Skrivet av PAX, 2018-03-30 11:29:56
Banlängden skulle vara ok efter förlängningen men nu när miljötillstådet försenas så blir förlängningen försenad och då går det inte enligt artikeln ovan.
|
|
Dream on till Västervik istället?
Skrivet av Baab, 2018-03-29 21:02:13
Vore kul om de börjar flyga med den från Västervik, Mommehål International istället. :-)
|
|
Minner meg om
Skrivet av pf, 2018-03-29 12:14:20
en gang på 90-tallet, hvor jeg fikk på jobb en mystisk telefon fra et britisk flygbolag-de hadde en BAC 1-11 på vei til Hammerfest, og ville ha info om handling osv ???? ENHF har vel fortfarande en 800 m bane.....så den BAC'en kom seg med nød og neppe ned på Alta.
Virker det som banelengde er det siste man sjekker ?
|
|