SAS långdistansflygplansflotta består idag av 16 Airbus A330/A340 En av dem LN-RKP lever inte upp till SAS krav på standard och inredning.
Det är den leasade A340-300 som togs över från Lan Chile och sedan dess främst tjänstgjort som reservflygplan men har också flugit på ett flertal av långlinjerna. Responsen från passagerarna har bitvis inte varit nådig över det äldre och slitna flygplanet.
Men nu ska den maskinen av allt att döma fasas ut sedan SAS köpt ytterligare en A330E med leverans under våren nästa år.
- Genom investeringen i en ny Airbus A330E förbättrar SAS kunderbjudandet genom att hela SAS långdistansflygplansflotta får en identisk kabininteriör. Dessutom har Airbus A330E cirka 15 – 20procent lägre flygbränsleförbrukning per säteskilometer än den Airbus A340 som den ersätter, skriver SAS i ett pressmeddelande.
Listpriset på ett Airbus A330E flygplan inklusive motorer som beställs från Airbus är 264 MUSD, före rabatter som överenskommits mellan SAS och Airbus. Den nya Airbus A330E kommer att finansieras genom sale/leaseback. Liksom de övriga fyra A33E som SAS har ska den nya utrustas med en Royce Rolls Trent 772B som motor.