West Atlantic Boeing 737 BCF
West Atlantic, med säte i Göteborg, är launch customer för Boeings nya fraktmaskin 737 BCF, Boeing Combined Freighter. I förra veckan levererades den första maskinen från Boeing till basen i East Midlands i Storbritannien där flygbolagets underhåll och service är centrerad. West Atlantic har sedan ett antal år börjat bygga upp en jetflotta och i det arbetet fasa ut de ATP som i många år var ryggraden i frakttransporterna. Visserligen finns ingen brådska med att helt fasa ut ATP-maskinerna som flyger de tunnare fraktlinjerna på mindre flygplatser där e-handeln har ökat behovet av flygtransporter av god och paket. Nyligen såldes dock två av de cirka 30 ATP som finns i flottan till Kenya och Afrika är en av de växande flygfraktsmarknader där West Atlantic ser en framtid för ATP i fraktversion.
Den första 737 BCF ska följas av ytterligare tre maskiner under året, alla fyra leasade via Gecas.
– Vi är glada över att vara det första flygbolaget som tar 737 BCF i bruk. Det ger oss ett försprång och höjer kvaliteten i fraktarbetet, säger vd Fredrik Groth i ett uttalande.
De nya 737 BCF är i princip flygplans som tidigare flugit i passagerarversion och som med en ombyggnad och uppgradering livstidsförlängts till en new generation-flotta, ”byggda av Boeing., konverterade av Boeing och underhållna av Boeing”. Ombyggnaden innebär bland annat en förstärkning av golvet i kabinen, installation av en fraktdörr och system för frakthantering men också passagerarsäten för upp till fyra passagerare. De nya maskiner som West Atlantic nu tar emot, har en lastrumsyta på 141 kubikmeter, vilket rymmer tolv lastpallar i det stora lastrummet, Lägg till ytterligare kapacitet i form av ”belly-cargo” och den sammanlagda fraktkapaciteten är 23 ton.
I och med uppgraderingen till new Generation har även bränsleekonomin förbättrats med 15 procent tillsammans med en minskning av bullret med 10 procent. Maximal flygsträcka med full last är 2700 km.
I dagsläget har West Atlantic en sammanlagt flotta på 42 flygplan uppdelad på två flygbolag:
West Atlantic Sweden: två CRJ(F), tre 767-200 och tjugonio ATP i fraktversion
Atlantic Airways: Sex 737-300 F, tio 737-400 F och två 737-400 SF