Skriv ut  

Regionala flygplatser lockar till ny typ av transit

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 april 2018
Två av landets regionala flygplatser har nya utrikeslinjer. Det har lockat resenärer till nya resmönster som överraskar också flygbolagen.

BRA ATR
BRA ATR 72

BRA invigde för en tid sedan, den 30 mars, den nya linjen mellan Växjö och Berlin. De första siffrorna visar på en bra kabinfaktor, sträckan flygs med en ATR-72 mer 72 stolar ombord och ett antal av flighterna har varit fullbokade.

En oväntad utveckling är att linjen, som i planeringen räknades som en point-to-point från regionen runt Växjö, nu har upp till 20 procent stockholmare ombord. 

– Vi är själva lite överraskade men väldigt glada över siffrorna, som tyder på önskemål om att ta sig smidigt till centrala Berlin direkt från Stockholm City, säger Johannes Jarz, som är ansvarig stationschef för BRA på Växjö Småland Airport.

En förklaring är att det är samma maskin som flyger hela slingan och alltså knyter samman tre relativt kompakta flygplatser, Bromma, Smålands Airport och Tegel. Det ger i sin tur korta incheckningstider och även om passagerarna måste gå av under transit i Växjö, är det en helt annan upplevelse än att byta på till exempel Kastrup. 

– Ett snabbt flygbyte på en mindre flygplats lockar nog våra resenärer, som är vana vid smidigheten på Bromma flygplats där inte det tar mer än cirka sju till tio minuter från incheckning, genom säkerhetskontrollen till gaten” fortsätter Johannes Jarz.

En liknande utveckling har skett i Umeå sedan Finnair öppnade en direktlinje till flygplatsen i Helsingfors, en trafik som flygs av BRA med en ATR72. Traditionellt lockar Finnair svenska passagerare till linjerna österut, mot Asien. Så också här, men framför allt är det allt fler resenärer som väljer att flyga vidare till Europeiska destinationer via Helsingfors. Även det har varit en något oväntad utveckling med ett resmönster som väljer bort Arlanda till förmån för Vanda. Umeå är traditionellt en stark inrikesdestination med tre flygbolag och stora volymer. Tillsammans med jämnstora Luleå står de två flygplatserna för cirka 35 procent av all inrikestrafik inom Swedavia. Men Umeå har även tillväxt på utrikes, som ökat med 27 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. 

– Och en betydande del av den ökningen står linjen till Helsingfors för, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschefen i Umeå till Flygtorget men utan att närmare precisera trafiktalen.

Det är en positiv utveckling för flygplatsen som dock blir ett bekymmer för en annan flygplats, Arlanda. Om passagerarflöden in från landet sinar, minskar också underlagen för att locka nya direktlinjer till flygplatsen i Stockholm.

– Det är en balansgång. Vi har ingenting emot nya utrikeslinjer men Arlanda är huvudflygplatsen i Sverige och behöver feedertrafik från hela landet.  




Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av John Silver, 2018-04-25 03:49:43
blir aldrig nånsinn ledande i Norden, är snarare på väg mot 4:e platsen
Anmäl inlägget
hur göra
Skrivet av thomas, 2018-04-24 17:48:33
Varför inte köra all flygplats statistik, alla trafik pax/cargo genom ett dataprogram, då kommer rese mönstren och gods flöden upp.
Alla verkar utgå från flygplanstyper och baser leggar enskilda flygplatser etc. Det gäller att se helheten, sen kan trafikplaner fastställas.
Anmäl inlägget
ARN transfer?
Skrivet av ABC, 2018-04-24 11:37:17
Varför skiljer ARN på in- och utrikes? Att komma till olika terminaler känns lite stenålder..
Anmäl inlägget
Allt är bättre än Arlanda
Skrivet av UME4ever, 2018-04-24 10:09:19
Att man väljer bort Arlanda är väl inte konstigt. En av Europas absolut sämsta transferflygplatser.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev