Skriv ut  

Norwegian utmanar IAG på atlanttrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 maj 2018
Tre dagliga från London till New York. Men också stora kapacitetsökningar på de tunna Boeing 737 MAX-linjerna. Norwegian fortsätter att växa på den lönsamma atlanttrafiken.

Norwegian
Norwegian Boeing 787

British Airways och IAG ser Norwegian som det stora hotet på trafiken över Atlanten. Det är den främsta orsaken till det faktum att IAG köpt in sig i det norska flygbolaget. Den manövern får ytterligare förklaring när Norwegian nu presenterar en del av trafikplanerna för den kommande vintersäsongen. Det är uppåt på de flesta linjer mellan Storbritannien till USA. Visserligen har fyra av de tunnare Boeing 737 MAX-linjerna – Belfast-Newburgh, Cork-Providence, Edinburgh-Providence och Shannon-Providence – gjorts om till sommartrafik, men det kompenseras med råge av kapacitetsökningarna på andra USA-linjer.

Boeing 737 MAX-trafiken från Skottland och Irland går uppenbarligen bättra än väntat. Inför kommande vintersäsong dubbleras antalet avgångar från Dublin till Newburg och Providence och från Shannon till Newburg. Samma sak med sträckan Edinburg till Newburg. Sammantaget blir det nu daglig trafik på alla de linjerna samtidigt som Dublin får dubbla dagliga avgångar till Newburgh. Det är en trafikökning som konkurrerar direkt med Aer Lingus egna linjer. Det irländska flygbolaget är idag en del av IAG och har efter jetflygets tillkomst i princip vara ensam om trafik mellan Irland och Nordamerika. 

Men det är inte enbart Norwegians irländska trafik som konkurrerar direkt med IAG. Norwegian bas på Gatwick, den flygplats som British Airways i det närmaste hade övergivit, är numera den näst största där. Långlinjenätet till USA består av tiotalet destinationer, bland andra Denver, Seattle, Fort Lauderdale och framför allt New York. Där skruvar Norwegian nu upp från två dagliga till tre avgångar per dag med start den 28 oktober, samtliga flygs med Boeing 787-9. Det är en kapacitetsökning som utmanar inte bara British Airways utan även de andra stora aktörerna, American, United, Virgin Atlantic. Men det är BA i första hand som ser sin hemmamarknad hotad. I ljuset av det är IAG’s köp av närmare fem procent av Norwegian en tydlig markering.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

London
Skrivet av Jon, 2018-05-03 12:33:32
Sv ABC, 150 nya, moderna plan. SAS 100+ gamla plan. Vänta, resultaten vil komme....
Anmäl inlägget
Lönsam trafik?
Skrivet av ABC, 2018-05-03 02:23:17
Om nu Norwegians trafik till USA är "lönsam" vad är det då som tynger bolaget, är det i princip allting annat?
Anmäl inlägget
787 och Norwegian
Skrivet av Mr €, 2018-05-02 15:03:44
När leasarna på Norwegians 787-8'or börjar närma sig slutet kan de välja 787-10'or och öka kapaciteten två snäpp. Gäller att alla nya 787-9'or drar in pengar tillräckligt för att ha råd. Man blir då av med alla gamla RR Trent 1000's och får nya Tent1000-TEN även på dessa (som man får på de nya 787-9 och RR byter ut de gamla T1000 C-package på 787-9)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev