Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygskatten tvingar BRA att minska trafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 augusti 2018
Det blir flygskattens första tydliga effekt: BRA drar ner verksamheten i Umeå och minskar flygandet till Stockholm med 40 procent. Det gör 15 personer arbetslösa. Flygskatten får också en omvänd miljöeffekt när BRA tvingas byta nya miljövänliga flygplan mot äldre jetmaskiner.

BRA
BRA
 
BRA har länge flugit mellan Bromma och Umeå, trots konkurrens från både SAS och Norwegian. Men när effekterna av flygskatten som infördes den 1 april nu slår ut i full kraft, tvingas flygbolaget dra ner på flygverksamheten.

– Det är riktigt, vi har sett en tydlig nedgång i Umeå, framför allt bland privatresenärerna som har flugit off-peak. Därför har vi valt att från januari minska antalet flygningar med cirka 40 procent, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.

Det svenska inrikesflyget har stått stilla i utveckling de senaste åren, trots ett allmänt ökat flygande. Under 2018 har det för första gången börjat minska, i dagsläget med 3 procent. Det tolkas allmänt som en effekt av flygskatten som framför allt påverkat det privata resandet.

– Umeå är vår nordligaste destination och en stad med många studenter och mycket privatresande och för dem och andra människor, kan flygskatten vara det som gör att de avstår från en flygresa. Över huvud taget har vår trafik på Umeå varit ekonomiskt utmanade en längre tid och flygskatten är droppen som fått bägaren att rinna över. Nu har vi helt enkelt inte råd att bibehålla den närvaro vi haft tidigare och flyga off-peak.

Dagens trafik med sex till sju dagliga avgångar minskas till fyra och koncentreras till morgon och kväll när efterfrågan är som störst. Konkret innebär det att ett 15-tal personer sannolikt mister sina jobb, dels bland markpersonalen, dels bland de tekniker som tidigare ansvarade för de två ATR72 som är baserade på flygplatsen. När trafikminskningen träder i kraft flyttas den ena maskinen till Ängelholm medan den andra, en leasad ATR72-500, lämnas tillbaka till ägarna.

– VI har tre flygplan i 500-versionen och ska på sikt fasa ut dem. Målsättningen är att ha enbart de bränsleeffektiva ATR72-600 i flottan.

Flygskatten får ytterligare en effekt när BRA nu byter till de klassiska AVRO-maskinerna vid högtrafik, varav en baseras i Umeå. De har använts i allt mindre utsträckning på Umeå den senaste tiden. Det innebär äldre och mer bränsleslukande flygplan istället för de ATR72 man oftast använt och som räknas till de mest miljöeffektiva flygplanen i dagsläget. Det är en utveckling som flygbolagen varnat för sedan flygskatten infördes eftersom det är en skatt som enbart fokuserar på antalet resenärer, inte de konkreta utsläppen från flygplanen.

– Det är en tråkig utveckling men vi vill inte lämna Umeå helt och hållet, flygtrafiken till Bromma är viktig för staden. Vad vi nu gör är att anpassa trafiken till ett mer marknadsmässigt upplägg.





Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Konstigt?
Skrivet av Hur?, 2018-08-31 20:11:59
ATR 72 500 och 600 har samma motor, så hur kan 600 vara mer bränsleeffektiva?
Anmäl inlägget
Dumheter?
Skrivet av Stefan, 2018-08-31 00:05:04
Berätta mer om hur servicen minskat i samband med att en atr börjat flyga istället för avron. Det enda jag kan komma på är att youghurten är borta från frukosten..
Anmäl inlägget
GOT-SDL
Skrivet av Ian, 2018-08-30 19:31:48
Vad hände med linjen Göteborg - Sundsvall som BRA tog över när Nextjet konkande, linjen har inte återkommit efter sommaren.
Anmäl inlägget
Dumheter
Skrivet av Thomas, 2018-08-30 18:03:51
Jag tror inte en sekund på att flygskatt på 60 kr per biljett är det som fått bägaren att rinna över i Umeå. Problemet är snarare att BRA fasat in ATR och fasat ut Avro på sträckan. Konsekvenserna för oss passagerare har blivit 50% längre restid (från 1 timme till 1,5) samtidigt som service och komfort minskat i och med ATR. Trots detta försöker man ta lika mycket betalt som tidigare. Hmmm, undrar varför resenärerna minskar?? (Eller snarare bokar SAS eller Norwegian.)
Anmäl inlägget
Flygskatten inte anledningen!
Skrivet av Resultat, 2018-08-30 16:06:14
Detta är väl Bra, flygskatten tar bort onödig trafik, om det nu vore så.

Anledningen är snarast att BRA inte lyckas konkurrera på en het marknad. Där både SAS och DY har en betydligt bättre produkt.
Anmäl inlägget
Till Bertil & Mr €
Skrivet av Roger, 2018-08-30 15:11:13
Vi flög ofta från Umeå till Bromma förut men sen ATR kom lch längre restid så valde vi Arlanda istället och oftast har de varit billigare att flyga till Arlanda även fast flygbussen är dyrare därifrån så..

SJ: biljettförsäljning på linjen Stockholm - Umeå - Stockholm med snabbtågen är den snabbast växande linjen i Sverige och från december 2017 så utökade man till fyra avgångar på tåget än tre och kör även ibland mult, dvs två 4-vagnars reginor hela vägen på fredagar/söndagar.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av thomas, 2018-08-30 11:14:30
oavsett detta att inte flygskatten har samordnas i hela EU, SAS flyttar trafik till CPH etc.
Klantigt tänk av politikerna, men Sverige blir helt förändrat nästa vecka efter valet, då tas den helt bort.
Anmäl inlägget
ARN vs BMA
Skrivet av Mr €, 2018-08-30 09:35:42
De som vill till Bromma billigt har inget val. SAS och Norwegian flyger endast på ARN. Det framgår inte om SJ's biljettförsäljning ökat på sträckan. Hade BRA tagit emot C-series som planerat hade de haft ett bättre läge idag. Men det gäller att ha råd.
Anmäl inlägget
Atr
Skrivet av Bertil, 2018-08-30 09:09:41
Tror snarare det beror på konkurrensen. SAS och Norwegian kör med 737 och A320 till Umeå. Det är ganska långt dit och BRA försöker konkurrera med ATR. Klart antalet passagerare minskar med tiden då.
Anmäl inlägget
Umeå som universitetsstad?
Skrivet av ABC, 2018-08-30 08:05:48
De billiga flygbiljetterna off peak har varit förutsättningen för många lärare och studenter att fortsätta jobba eller studera i Umeå. Redan nu ifrågasätts polisutbildningens vara eller icke vara i Umeå pga bristen på studenter. Gissar att många utbildningar kommer att flyttas från staden om SAS och Norwegian också väljer att dra ned.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
Fyrstadsflyget
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev