Norwegian Boeing 787
Det var i februari som Norwegian tog första steget in på den sydamerikanska marknaden. Linjen från London till Buenos Aires följs nu i oktober upp när de argentinska inrikesflygningarna startar.
– Sydamerika är vårt fokus under 2018. Det finns länder i Sydamerika där trafiken är underdimensionerad och dyr, sa Björn Kjos till nyhetsbyrån Bloomberg i mars.
Det var ett uttalande som sedan dess visat sig involvera också Brasilien med planer på linjer till Europa.
I den ansökan som de Argentinska myndigheterna godkände i slutet av förra året, gavs tillstånd till att öppna 80 internationella linjer. Av allt att döma kommer de att användas för trafik till Europa från i första hand hubben i Buenos Aires. Men det finns också ytterligare en hittills i det närmaste orörd marknad som kan bli nästa steg för Norwegian: trafik från Sydamerika till Asien. I dag finns i princip ingen trafik mellan de två världsdelarna med undantag för Aeromexico och ANA som flyger mellan Mexiko och Japan, Kina och Sydkorea. Det har till del med avståndet att göra, en flygning från västra Sydamerika till Japan har cirka 19 timmars flygtid och är i utkanten av vad dagens flygplan klarar.
Men med ett stopp på vägen öppnar sig andra möjligheter och det är det som Norwegian har planerat för. Redan idag har man ett tillstånd från de australiensiska myndigheterna att starta trafik dels mellan Buenos Aires och Perth, dels mellan Perth och Singapore. Det är i så fall en sträcka som kräver cirka 15 timmar i luften och en rutt som går läng kanten av Sydpolen. Enligt Airbus och Boeing, som räknat på en sådan linje, handlar det inte om att flyga tvärs över Antarktis utan runt och på så sätt utnyttja de vindar som finns i området. Rutten västerut skulle enligt beräkningarna gå från Buenos Aires och sydöst förbi Kapstaden till Perth medan returen passerar Tasmanien och Nya Zeeland på väg till Buenos Aires. Airbus A350, Boeing 787 och 777 har alla tre kapacitet att genomföra sådana flygningar.
För Norwegian skulle en sådan utveckling vara ett sätt att öppna den efterlängtade asiatiska marknaden som är stängd så länge som de ryska myndigheterna inte öppnar Sibirienkorridoren.
Återstår att se om det finns ett underlag för att knyta samman Sydamerika och Asien. Det snabba tillståndet från de australiensiska myndigheterna, som gett också China Southern, Singapore Airlines och Qantas samma möjlighet, pekar på det samtidigt som Kina är alltmer närvarande i flera länder i Sydamerika, främst Brasilien.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
sydpolen
Skrivet av maersk, 2018-09-24 18:32:56
787 är ett etops plan. Is räknas inte som fast land remsa Dessutom är det få långa flygplatser som klarar 787
Mao blir etops flygplatser ej så långt söder ut som man önskar för att ta del av dom korta bredgraderna runt sydpolen....
|
|
Asien?
Skrivet av M, 2018-09-21 18:20:37
Turkish, Emirates och Qatar är väl baserade i Europa respektive Afrika? Hur kan dom flyga (non-stop) till Asien?
|
|
Gode nyheter.
Skrivet av Leif, 2018-09-21 14:32:38
Interessante nyheter. Uansett, nå må norske myndigheter stenge norsk luftrom, for alle russiske fly, snarest. La disse frekke russerne ,få sin egen medisin, rett i ansiktet!
|
|
Minst tre flyger redan...
Skrivet av ABC, 2018-09-21 11:47:34
Turkish, Qatar och Emirates flyger redan till Asien från Buenos Aires. Med dagens maximala range kan någon kanske nå Colombo eller Mumbai nonstop på strax under 20 timmar men Japan och Kina skulle kräva samma range som Sydney/Melbourne till London, dvs flygplan Qantas drömmer våta drömmar om...
|
|
flyga över sydpolen
Skrivet av thomas, 2018-09-21 11:02:38
Varför flyger ingen över sydpolen det måste ju vara genvägen till Australien Sydafrika etc från Sydamerika, lika som att flyga över nordpolen. Kan det vara så att jorden inte är rund, vilse i pannkakan.
|
|
ETOPS etc?
Skrivet av Lågprisprofilen, 2018-09-21 09:55:45
Är det inte ETOPS och liknande som gör det väldigt lurigt att flyga Sydamerika-Asien ? Är ju öppet med bara enstaka öar.
|
|