De tio flygplatserna inom Swedavia visade på en samlad nedgång på fem procent för inrikestrafiken under november. De största fallen visade dessutom ett par av flygplatserna i Norrland, Åre Östersund och Umeå, det kunde Flygtorget rapportera om i veckan.
Men det finns tydliga undantag.
- Tja, vi hade en uppgång på 52 procent i november, säger Robert Gyllroth, flygplatschef i Örnsköldsvik Airport till Flygtorget.
Flygplatsen är en av de kommunalt ägda regionala flygplatserna. Sammantaget ligger passagerarutvecklingen där på cirka 27 procent upp under året, att jämföra med de tio statliga flygplatserna som backat tre procent tillsammans under året.
Än mer uppseendeväckande blir siffrorna i Ö-vik med tanke på att under januari till mars var det dels täta trafikstörningar, dels förändringar av linjen när operatören Nextjet slingade trafiken från Gällivare via Örnsköldsvik. Det gav en betydligt sämre tidtabell för resenärerna till Stockholm och en nedgång i passagerarantalet när cirka 25 procent valde att flyga från Umeå istället.
- Men allt svängde när SAS började flyga här igen i april. Då fick vi en fungerande produkt och det gav gensvar. Från maj har passagerarna ökat med allt från 36 procent upp till 72 procent per månad.
Det gör att flygplatsen närmar sig 100 000 resenärer per år, siffror man inte haft sedan SAS flög där senast. Förra årets bottennotering på 71 535, den näst sämsta på 20 år, slås i år med råge.
- Vi räknar med cirka 90 000 passagerare och det är nästan uteslutande inrikes. Chartern är liten här uppe.