Skriv ut  

Airbaltic vill öppna baser i Skandinavien

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 februari 2020
En kraftigt växande flygplansflotta och ambition på att öka närvaron i Skandinavien. Det kan innebära bildandet av fyra baser i Skandinavien, bland annat i Sverige.

Airbaltic etablerar sig alltmer som det dominerande regionala flygbolaget i Baltikum. Tillväxtambitionerna vilar bland annat på den växande flottan av A220-300 som på sikt ska fasa ut kvarvarande B737-300 och Dash Q-400 för att senast 2023 vara en enhetsflotta med enbart A220. Den ökade kapaciteten har använts till att bygga upp linjenätet och bli det dominerande flygbolaget också i grannländerna Estland och Litauen.

Till skillnad från utvecklingen i Norden har Air Baltic haft en kraftig passageratillväxt under förra året, upp närmare 22 procent till drygt 5 miljoner resenärer. Den utvecklingen har fortsatt i år och under januari var ökningen 19 procent.
 
Nu siktar flygbolaget på ytterligare tillväxt, framför allt i Skandinavien. Den vilar i första hand på de möjligheter som en planerad fördubbling av flygplansflottan ger. Dagens 22 Airbusmaskiner kommer redan inom två år att ha ökat till 50 Airbus A220-300. Dessutom finns en option på ytterligare 30 flygplan av samma modell. Den kraftigt ökade flygplansflottan, framför allt de 30 flygplan som ännu är en option, kan enligt vd Martin Gauss komma att baseras utanför de tre baltiska länder där flygbolaget idag har baser.

- Om vi gör verklighet av våra optioner, vilket bygger på att vi genomför den affärsplan som vi just nu arbetar efter, då vill vi placera dessa på fyra flygplatser i Skandinavien och därifrån flyga point-to-pont-trafik, sa han nyligen i en intervju med analyssajten OAG.

Vilka de fyra baserna blir är ännu inte officiellt men ska vara på flygplatser som flygbolaget redan trafikerar. I dagsläget flyger Air Baltic från Riga till Göteborg, Stockholm, Bergen, Billund och Köpenhamn. Från Tallinn finns linjer till Stockholm, Oslo och Köpenhamn och Göteborg har en direktlinje till Vilnius.

Med Martin Gauss sätt att resonera ger det sex tänkbara städer för en skandinavisk etablering av fyra baser.
- De flygplanen ska inte flyga inom ramen för vår baltiska produktion men kommer naturligtvis att ha samma servicenivå och Air Baltic-produkt.

Flygtorget har sökt Air Baltic för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A220
Skrivet av BT, 2020-03-01 13:08:34
Helsinki, HEL will be first Scandinavian base outside Baltics.
Then maybe ARN, CPH. Best pax numbers from HEL currently.
Anmäl inlägget
Så vidrigt!
Skrivet av Svenne, 2020-02-26 22:37:34
Varför kan inte Sverige skaffa egna jet flygplan med inhemska piloter någon gång. Alltid förlita sig på utländska bolag! :-(
Anmäl inlägget
Nya SAS Commuter
Skrivet av Up, 2020-02-26 21:47:55
Antagligen. Bas Oslo Stockholm CPH
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av BT f/o, 2020-02-26 20:04:43
Vi kör full service business där fram, samma stolar men vartannat säte blockat, och Low cost där bak.
Anmäl inlägget
Baltikum
Skrivet av Anonym , 2020-02-26 19:44:32
Baltikum borde slå samman sina respektive & starta ett gemensamt flygbolag motsvarande SAS. (Baltikum Airlines System)
Anmäl inlägget
Air Baltic
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-02-26 17:31:00
Jättebra om dom kommer hit ! Mellan huvudstäderna och inom Sverige! Från Göteborg till City airport,London och till Berlin , Hamburg , München.
Anmäl inlägget
Baltic
Skrivet av 763, 2020-02-26 17:07:07
Misstänker att det blir Baltiska SAS lowcost.
Anmäl inlägget
Trevligt
Skrivet av Gürrmesch, 2020-02-26 15:34:33
Roligt att se.
Anmäl inlägget
Bara man slipper Q400
Skrivet av Bertil, 2020-02-26 14:07:43
Blir ett bra tillskott. Airbaltic är bra bara man slipper detas Dash Q400.
Anmäl inlägget
Air Baltics servicenivå?
Skrivet av ABC, 2020-02-26 10:33:20
Någon som kan utveckla vad Air Batics servicenivå är? Är det upp eller ner? Är det Ethiad Svit eller Spirit Airlines?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev