E-handelsjätten Amazon ska etablera sig i Sverige, det har nu bekräftats officiellt. Ännu är mycket oklart men det svenska lagret ska av allt att döma ligga strax utanför Eskilstuna i närheten av Kjula flygplats där Amazon redan nu har en serverhall. Att valet fallit på just Eskilstuna är läget i Mälardalen med E20, järnvägen Svealandsbanan och en flygplats i området och ett stort logistikcenter på väg att öppna.
Etableringen skulle också kunna väcka den slumrande flygplatsen Kjula som idag inte har någon linjetrafik men som i många år kämpat för att bli en fraktflygplats. Under coronapandemin har flygplatsen haft betydligt mer trafik än vanligt, främst sjuktransporter. Över huvud taget finns en beredskap för att ta emot flygningar med kort varsel. Det ökade hotet mot Västerås flygplats, cirka fem mil bort, har också ökat framtidsoptimismen i Eskilstuna. Om all flygtrafik försvinner från Västerås räknar många med att främst allmänflyget och flygskolorna flyttar över till Kjula. Det skulle ytterligare öka möjligheterna att skala upp verksamheten på flygplatsen.
Det positiva beslutet från Amazon till trots, är det mycket som krävs för att Kjula ska få luft under vingarna. Främst handlar det om att flygplatsen inte är klassad som en internationell flygplats och regeringen sa i början av året nej när Eskilstuna kommun ansökte om att klassas som en kommun med gränsövergångsställe. Det innebär att Kjula flygplats inte kan ta emot passagerare som måste genomgå en passkontroll, främst de som reser in från utanför EU och Schengen. En framtida satsning på mer flygfrakt kräver också en utbyggd bana. I dag är banan 2 176 meter men för inflygning mot bana 18 ligger tröskeln längre in och ger 1 886 meter landning. Det har länge diskuterats en breddning av banan men framför allt taxibanorna för att det ska bli möjligt att ta emot fraktmaskiner i någon större utsträckning.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
NYO
Skrivet av Statens pengar, 2020-08-13 14:45:12
Använd NYO - Skavsta istället för både Eskilstuna och Västerås. NYO har allt som behövs för att hantera större mängd frakt och det finns gott om utrymme runt flygplatsen för att föra upp en omlastningsterminal mellan flyg - lastbil - tåg. När Ostlänken är igång så blir det ännu bättre med alternativ för att sprida paket ut i landet via järnvägen. Detta är något politikerna i Nyköping skulle engagera sig i. Ägarna till NYO kanske skulle engagera sig lite i frågan.
|
|
Svar till Sulan och Fredrik
Skrivet av Peter, 2020-08-12 14:24:39
Skillnaden är att i Eskilstuna och Örebro har man politiker som arbetar långsiktigt och som har framtidsvisioner. I Västerås ser de väl på sin höjd bara framåt pensionen. Tråkigt men tyvärr sant.
|
|
Cargocluster
Skrivet av thomas, 2020-08-11 15:09:54
Utmed E18 inte långt från V-ås och med motorväg utmed hela sträckan har zalando byggt ett jättelager, deras affärsidé är bl.a snabba leveranser. Ytterligare har ett stort antal lagerhotell etablerats just där, med hundratusentals kvm lageryta till uthyrning, hur svårt kan det vara, jag tror det sitter i inkompetens bland politiker och V-ås flygplatsbol med dess personal. Eller är de helt enkelt lata?
|
|
Dags att vakna
Skrivet av Fredrik, 2020-08-10 21:37:28
Nu är det dags för politiker och tjänstemän i Västerås att vakna. Ta nu äntligen tillfället i akt att agera.
|
|
Sover man i Västerås
Skrivet av Sulan, 2020-08-10 21:30:03
Sover politiker och ansvariga tjänstemän i Västerås. Nu har man ju chans att vara med annars är alternativet är att man låter Eskilstuna ta hem spelet. Samhällsekonomiskt verkar det vara vansinne att bygga om Kjula för några hundra miljoner när Västerås flygplats redan har förutsättningarna. Finns det ingen med ett övergripande samhällsansvar som ka rodda i detta. Vad gör t.ex en kommunikationsminister i sådana här frågor.
|
|
Skavsta och Örebro stora möjligheter för Amazon
Skrivet av Måns, 2020-08-10 11:56:15
Både Skavsta och Örebro kan hantera stora fraktvolymer. Örebro har förberett det mesta för att kunna hantera godstransporter. Förlängt banan och investerat i godsterminaler.
Välkommen till Sverige Amazon
|
|
Cargo flyg
Skrivet av thomas, 2020-08-10 09:50:19
Man kan köra en 747c varje dag Både på VST och ORB Marknaden för internethandel är nästan omåttlig, och allt gods kommer från asien flygs hit. Nu kan inte heller bellyn nyttjas då trafiken gles Guldläge för dessa flygplatser.
|
|
Cargot är prio i närtid och framåt
Skrivet av thomas, 2020-08-10 09:46:43
ORB är bättre att satsa på de har redan cargo trafik DHL FedEx, lång rwy ILS etc.
|
|
Inte troligt
Skrivet av ZEKE, 2020-08-10 09:26:20
Men att man skulle kunna få fart på Skavsta är troligare. Kommersiell ägare dessutom.
|
|
Endast 1 flygplats
Skrivet av Anonym , 2020-08-10 09:17:13
Antingen satsar man allt på Västerås eller så Eskilstuns flygplats. Att ha igång 2 flygplatser nära varandra är att kanabilisera sig själv.
|
|