Skriv ut  

Inga svenska statliga garantier till Norwegian

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 augusti 2020
Norwegian var inte ”ekonomiskt redbara” i slutet av 2019. Därför blir det inga kreditgarantier till flygbolaget från den svenska staten.

Flygbolag som hamnat i ekonomiska svårigheter i samband med coronapandemin har kunnat söka kreditgarantier från den svenska staten för nya lån. Förutsättningen är att de har tillstånd att bedriva kommersiell flygverksamhet och att den huvudsakliga verksamheten utförs i Sverige. 

Men flygbolagen ska också ha varit ”ekonomiskt redbara” den 31 december 2019, alltså innan Covid-19 slog till. Och det är just den regeln som gör att Norwegian nu fått avslag på sin ansökan om svenska kreditgarantier inom ramen för garantiprogrammet för flygföretag. I avslaget skrivet Riksgälden som hanterar ansökningarna:

- Riksgäldens bedömning avseende Norwegian är att det per den 31 december 2019 förelåg en mycket hög risk för att Norwegian inte skulle kunna fullgöra sina ekonomiska åtaganden samt att företaget då inte bedömdes ha förmåga att hantera ytterligare skuldsättning. Företaget har därför inte ansetts ekonomiskt redbart per den 31 december 2019. Norwegians ansökan har därför avslagits.

Det är ett beslut som upprör Jacob Schram, vd för Norwegian som menar att det skapar en osund konkurrenssituation i Skandinavien som är enbart till fördel för SAS. Dessutom är den summa som Norwegian ansökte om garantier för, 300 miljoner kronor, en bråkdel av det ekonomiska stöd som SAS fått av de tre skandinaviska länderna. 

- Jag kan inte göra annat än att skak på huvudet. Jag tycker att det hela verkar vara helt ogenomtänkt av alla de som tycker att sund konkurrens är något bra för hela Skandinavien, säger han till norska E24.
Det är andra gången som Norwegian får nobben från Riksgälden. Första gången blev det nej eftersom huvudkontoret inte låg i Sverige men sedan EU ingripit blev det grönt ljus för en ansökan. Men den avslogs alltså.

Beslutet från Riksgälden går inte att överklaga.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@ Sebastian
Skrivet av Trafikflygare, 2020-08-23 09:29:08
Du vet ingenting om vad vi SAS piloter tycker och tänker. Jag kan garantera att vi piloter på SAS aldrig har önskat att Norwegian konkar. Inte för att vi har sympati för bolag som Norwegian, men för att vi inte vill att våra pilotkolleger förlorar jobbet.
Nu har Norwegian ju sett till att sparka alla svenska och danska piloter, vilket självklart är olyckligt. Hoppas att man anställer piloterna igen när det finns möjlighet till det
Anmäl inlägget
sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&BidragsExpert, 2020-08-20 21:46:18
Men vad tråkigt , men nu kanske det blir ordning på flygpriserna, det har varit alldeles för billigt att flyga.
DY dumpade priserna på ett felaktigt sätt.
Önskar dem lycka till.
Anmäl inlägget
Svar Bo "Haha"
Skrivet av Jonte, 2020-08-20 09:21:47
Lönekostnaden för svenska Norwegian uppgick till någon procent av driften... nått mer du vill få rättat?
Anmäl inlägget
Bubbel
Skrivet av @Sebbe, 2020-08-19 20:50:32
Vill inte alla företag ha champagnefester?
Anmäl inlägget
DY strategi
Skrivet av Akktu Stakki, 2020-08-19 20:17:19
Så gick DY strategien ”Fake it until you Make it” inte längre!
Anmäl inlägget
Sv Sebastian
Skrivet av SAS pilot, 2020-08-19 18:51:53
Kan garantera att inga SAS piloter känner skadeglädje över uppsagda Norwegianpiloter i Sverige. Isåfall vore vi korkade. De hade bra Skandinaviska kollektivavtal och det ser vi gärna mycket av.
Däremot tycker vi det är illa att de var anställda i ett brevlådeföretag som man kunde konkursa. Det är självklart SAS dröm att göra samma sak med oss.
Anmäl inlägget
Ekonomiskt redbara?
Skrivet av Tailspin, 2020-08-19 17:59:55
Ska man vara riktigt ärlig så har Norwegian aldrig varit ekonomiskt redbara
Det fungerade fram till dess att finanschefen hoppade av utan förvarning när han såg att bolaget inte har någon möjlig framtid.
Anmäl inlägget
Sv Sebastian.
Skrivet av Conny, 2020-08-19 16:15:42
Jag är pilot på SAS. Jag tyckte det var mycket ledsamt att läsa din kommentar. Jag har många vänner på Norwegian och önskar allt annat än vad du insinuerar. Jag är ärligt talat väldigt trött på denna kampanj som bedrivits här på flygtorget där skribenter tar sig rätten att tillskriva oss SAS piloter en massa åsikter hit och dit. Jag hoppas verkligen att allt löser sig för mina kollegor i det andra stora nordiska bolaget vi har.

Kram på dig Sebbe!
Anmäl inlägget
DY
Skrivet av Skibotn Animal, 2020-08-19 15:51:41
Så kan det bli
Anmäl inlägget
Fortfarande
Skrivet av Skribent, 2020-08-19 15:26:58
ingen som korrektur läser?
Anmäl inlägget
Ett glädjande besked för SAS
Skrivet av Sebastian, 2020-08-19 15:20:14
Det blev många förtäckta hurrarop här på flygtorget från sas-personal efter denna artikel. Konkurrensen behövs, och den finns inte utan Norwegian. Vem mer flyger på te x Luleå från Stockholm? SAS vill återgå till champagnefester och enkelbiljetter till Helsingfors för 5000 kr. Piloterna på SAS känner stor skadeglädje mot de uppsagda piloterna på Norwegian. Detta är sjukligt. Norwegian behövs, men de ska inte ha något stöd från den svenska staten nu med facit i hand.
Anmäl inlägget
Haha!!!
Skrivet av Bo, 2020-08-19 12:23:02
Corepiloterna får väl gå ner lite i lön kanske!
Anmäl inlägget
Långskott
Skrivet av Ruben, 2020-08-19 12:09:10
Ja varför ska svenska staten ge hjärtmassage till ett norsk bolag som redan innan CV19 bara väntade på liemannen ekonomiskt?!

Tips DY:
Expandera lååångsamt.
787 expansionen var ju galen.
Att öppna så många nya stationer och linjer har aldrig fungerat innan. Då knappast heller när ägarna av planen ville ha sina pengar....
Anmäl inlägget
Utmärkt
Skrivet av Anton, 2020-08-19 11:51:51
Man dumpar svenska resenärer i början av pandemin, då dessa ska hem från Thailand. Sedan försätter man svensk personal på pottkanten och samtidigt vill man ha pengar. Fy ... vilket svinaktigt beteende. Stäng svenskt luftrum för denna typ av utsugare
Anmäl inlägget
Va!
Skrivet av Gudrun, 2020-08-19 10:18:44
Norwegian finns ju inte längre i Sverige så jag förstår inte varför man skulle få ett bidrag alls?!
Anmäl inlägget
Rimligt beslut
Skrivet av Akke, 2020-08-19 10:10:38
Helt logiskt och rimligt med tanke på att Norwegian var konkursmässiga redan innan Covid.
Finns heller på några års sikt inget behov av 2 stora bolag i denna marknad. Konkurrensen rubbas inte heller eftersom det finns så månaga andra bolag som trafikerar denna marknad. Att de statliga delägarna i SAS stöttar sitt bolag är ju helt normalt. T.ex skulle inte heller ICA ge lånegarantier till Konsum om de hade problem.
Anmäl inlägget
Faller dubbelt
Skrivet av ABC, 2020-08-19 10:05:27
Det finns säkert de som hävdar att reglerna skrivits för att Norwegian inte skulle få några pengar men hade bolaget varit solvent 31/12 hade de fallit på att verksamheten inte till större delen bedrevs i Sverige. Det svenska bolaget har 53 flygplan varav 13 Max och 3 Dreamliners. Gissningsvis var hela verksamheten i Sverige maximalt 25% av det. Att de ”dumpat” sina 737Max i Sverige imponerar säkert inte heller.
Anmäl inlägget
Rätt eller fel
Skrivet av 330, 2020-08-19 08:18:13
Att staten skall gå in med lånegarantier till ett bolag som för bara ett halvår sedan satte hundratals svensk anställda utan arbete är för mig uteslutet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev