Dornier 328
Dornier 328 har sina rötter tillbaka till början av 1990 talet när den första turbopropversionen flög. Maskinen finns också i jetutförande och har varit en vanlig syn bland annat på Bromma och Landvetter, främst i Sun Air of Scandinavias färger. I turbopropversionen har flygplanet cirka 30 stolar.
Produktionen upphörde 2000 efter att 217 maskiner tillverkats men nu har Deutsche Aircraft, som tagit över efter Fairchild Dornier, börjat skissa på en uppföljare. Det är efterfrågan på regionala maskiner i den mindre skalan som driver på planerna och den nya Dornier 328eco ska ha kapacitet att ta ombord 43 passagerare. Maskinen ska dessutom, när den kommer ut på marknaden 2025, i princip vara helt klimatneutral med noll utsläpp.
Det ovanliga är dock att flygplanet ska kunna opereras av en pilot. Flightdeck utformas med teknik som i framtiden gör dubbelkommandot överflödigt, vilket bör vara en av de första gångerna det sker i en större passagerarmaskin.
- Det ger bättre operativ effektivitet, skriver Deutsche Aircraft i ett pressmeddelande.
Flygplanstillverkaren menar också att branschen är inne i ett stort tekniksskifte inför framtiden. Främst gäller det miljöanpassningen och sänkningen av utsläppen, men också en ökad digitalisering som på sikt öppnar för att bara ha en pilot ombord. Det gäller dock i första hand enbart kortare regionala flygningar point-to-point.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Det
Skrivet av @Framtiden, 2020-12-14 12:33:11
här är din åsikt, inget annat. Jag flyger också, och ett mer avancerat flygplan än B757, Det här kommer inte att hända på riktigt.
|
|
En pilot
Skrivet av Framtiden, 2020-12-11 20:46:46
Är pilot på b757 och tyvärr är det här framtiden och med ny/befintlig tekniken kommer allt bli säkrare.
|
|
Korkat
Skrivet av Otroligt, 2020-12-10 20:54:00
Kommer aldrig funka, 2 eller ingen alls. Hade inte velat sitta i ett kommersiellt flygplan med hög energi och jobba NNC samtidigt som man ska manövrera ett potentiellt skadat flygplan när man har QRHn uppe.
|
|
Nja..
Skrivet av Kapten Utfasad, 2020-12-10 20:08:11
Och hur tänkte man att kunskap ska föras vidare från äldre och mer erfarna kollegor till yngre? Att lära av sina misstag är ett väldigt bra sätt - så länge det finns någon där som kan tala om för dig när du gör ett misstag. Fast det kanske datorn gör..
|
|
Flopp
Skrivet av Nani, 2020-12-10 20:07:43
Vilken flopp. Man har haft ambitionen i måånga decennium att ta bort NDB-fyrar och inte ens det har gått. Att ta bort en pilot, fel bransch...
|
|
Finns teknik, mer lär komma.
Skrivet av Future, 2020-12-10 14:34:09
Inte omöjligt att det kommer i framtiden, se på Garmin Emergency Autoland, man blir imponerad. Blir riktigt intressant efter ca 6 minuter i filmen https://www.youtube.com/watch?v=d-ruFmgTpqA
|
|
Farligt
Skrivet av Pilot, 2020-12-10 13:53:10
Känns farligt, vem är där för att monitorera och säga till om den piloten gör fel? Eller hjälpa till när det börjar bli hög workload? Känns inte säkert att ta bort redundency så där.
Finns dock säkert teknologi för att landa på närmsta flygplats ifall piloten blir sjuk som garmin redan har skapat på mindre kärror.
Det kanske blir flygplanet som läser checklistor och monitorerar på ett annat sätt än vad dagens flyg gör. Sorgligt oavsett för hela flygbranschen :(
|
|
Inget nytt
Skrivet av Röda Baronen, 2020-12-10 12:38:45
Alla moderna flygplan går att flygas av en pilot. Det är inte det som är poängen. Anledningen till att det finns 2 piloter ombord är att den ena flyger, den andra monitorerar båda sin kollegas flygning, och flygplanets automatik. Ingen ytterligare automatisering kan ersätta detta
|
|
Sjukt
Skrivet av Tomas, 2020-12-10 12:09:27
Vad händer om denne pilot blir sjuk ?
|
|
Ny teknik
Skrivet av Entreprenör, 2020-12-10 11:20:06
Perfekt för Svenskt inrikes
|
|
En pilot?
Skrivet av Klas, 2020-12-10 11:15:52
En pilot som ska sköta allt när det skiter sig? Ingen backup ifall piloten blir sjuk?
Tack, men nej tack. Kommer floppa något fruktansvärt
|
|
Singel Pilot - IFR ??
Skrivet av TRI, 2020-12-10 10:12:42
Vad säger FAA och EASA m.fl. myndigheter om att operera IFR kommersiellt med en pilot?? För tanken är väll inte att operationerna ska ske VFR..
|
|