Det blev trots allt ett något bättre avslut på år 2020, i alla fall när december jämförs med november. Tack vare helgerna och det resande som trots allt skedde i slutet av förra året så flög 388 000 resenärer med SAS under december och de lyckades ge en kabinfaktor på 33 procent. Det är dessutom 18 procent fler passagerare än under november då kabinfaktorn stannade på 29 procent. Normalt sett ligger kabinfaktorn hos SAS på 70-80 procent.
I och med att decembers siffror är på plats kan också hela kalenderåret 2020 räknas samman och då stannar antalet passagerare på 9 miljoner, vilket ska jämföras med de 29,8 miljoner som flög med SAS under 2019.
- Efterfrågan är fortsatt kraftigt negativt påverkad av gällande reserestriktioner och resandet under helgerna var betydligt lägre än normalt för en december månad. SAS fortsätter kontinuerligt att anpassa sin kapacitet utifrån efterfrågan, vilken förväntas ligga kvar på låga nivåer under hela vintersäsongen. Utvecklingen av vacciner och påbörjade vaccinationsprogram mot covid-19 är däremot uppmuntrande och en förutsättning för en snar normalisering av flygindustrin, säger Rickard Gustafson, vd SAS.
En närmare titt på de olika delarna av produktionen visar att det är inrikestrafiken som visar små positiva tecken. I både Norge och Sverige flyger SAS i princip på samtliga destinationer i linjenätet men med en betydligt reducerad kapacitet. Under 2020 minskade inrikesflyget ”bara” med 61,9 procent jämfört med 2019. Europatrafiken minskade med 88,9 procent och den interkontinentala trafiken med 95,7 procent. Väst ut är chartern som i princip upphörde under förra året, bortsett från de första månaderna innan pandemin brutit ut på allvar, och backade 98,9 procent.
De sammanlagt 9 miljonerna passagerarna förra året kan jämföras med Norwegian som rapporterat 6,9 miljoner, Finnair som flög 3,5 miljoner och Icelandair med blott 891 000 passagerare förra året.