Finnair Airbus A350
I mitten av februari förra året planerade Finnair att gå upp till dubbla dagliga flygningar till New York. Visserligen är det trafiken österut som är ryggraden i flygprogrammet men tillväxten fanns också på den klassiska linjen till New York.
Idag är situationen en helt annan. Alla Finnairs passagerarflygningar till USA ligger nere och det tidigare starka linjenätet till Asien omfattar i dagsläget fem destinationer, Tokyo, Seoul, Nanjing, Bangkok och Hong Kong. De flygs ett par gånger i veckan, till skillnad från innan pandemin då Finnair levererade cirka 100 flygningar i veckan till destinationerna i Asien. Pandemin har slagit kompromisslöst hårt mot de asiatiska linjerna och I oktober slog antalet passagerare i botten då endast 6 800 flög på linjerna till Asien. I december var det än bistrare siffror, 3 500 passagerare till Asien och en kabinfaktor på strax över 12 procent. Under hela året har 500 000 resenärer flugit på Finnairs linjer österut. Det kan jämföras med drygt 14 miljoner passagerare året innan.
Istället är det kort- och mellandistans som just nu håller flygbolaget igång, 45 av de 51 destinationer som Finnair i dagsläget trafikerar är inrikes och Europa. Det gör å andra sidan att behovet av fler långdistansmaskiner skjuts på framtiden. I dagsläget finns 16 Airbus A350-900 i flottan och de går inte att hålla sysselsatta med dagens trafikprogram även om några flyger som fraktmaskiner på New York och Shanghai. Över huvud taget är frakten just nu en av få ljuspunkter för det finska flygbolaget. Enligt planerna ska ytterligare tre tillföras flottan under andra kvartalet i år och andra kvartalet nästa år, men det är nu skjutet på framtiden. Ny leveranstid är istället satt till 2023. Då har den interkontinentala flygtrafiken förhoppningsvis återhämtat sig till mera normala nivåer, resonerar ledningen för Finnair.
I väntan på den normaliseringen tänker dock Finnair att öka på trafiken österut under kommande sommar, kanske med så många som ytterligare åtta destinationer. Det kan alltså bli tal om 13 linjer till Kina, Japan, Korea, Thailand tillsammans med San Francisco och Chicago. Allt är dock avhängigt hur efterfrågan på stolar utvecklar sig de kommande månaderna.