Målsättningen är att bygga upp en flotta på 28 – 30 flygplan inom ett par år och därmed ha de resurser som krävs för att bygga ut linjenätet i takt med planerna. Det arbetet har nu börjat i och med att ett ”letter of Intent” har tecknats med ett icke namngivet leasingbolag. Det gäller två Boeing 737-800 som ska levereras i maj och juni och den första ska ha registreringen LN-FGA, allt enligt ett pressmeddelande från Flyr. I och med att det första flygplanet anländer räknar flygbolaget med att ett AOC snabbt ska kunna vara klart.
De två första ska sedan följas av ytterligare sex maskiner under året för att producera den trafik som ryms inom fas 1 av tillväxten i flygbolaget och som ska vara igång i slutet av juni med trafik till Tromsö, Narvik, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavange och utrikes till Köpenhamn, Nice, Barcelona, Alicante, Malaga. I fas 2 och 3 ska flottan alltså successivt öka till 28 till 30 flygplan och ha ett linjenät som spänner över drygt 40 destinationer, däribland Stockholm.
Det är dock mycket möjligt att starten i juni skjuts upp Just nu avvaktar Flyr den norska regeringens besked om hur landet ska öppnas och restriktionerna minska, ett besked som väntas efter påsk.
- Det är för att slippa hamna i situationen att tvingas göra kraftiga förändringar i flygprogrammet något som går ut över våra kommande passagerare, säger Tonje W Frislid, vd på Flyr.
I väntan på besked från regeringen pågår rekrytering och utbildning av personal. I dagsläget är 45 personer anställda, alla med en ”solid erfarenhet av norsk flygbransch”. Den skaran ska under året öka till cirka 350 personer.
En sökning på LN-FGA i någon av de stora databaserna för flygplansregister ger dock ingen träff eller uppgifter om historien bakom den nya maskinen.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
LN-FGA
Skrivet av BS, 2021-04-03 15:44:48
Kommer planet från ett EASA land, då är registrering tämligen enkel. Det är en svunnen värld, med att registrering skulle vara komplicerat. Planet levereras luftvärdigt. Det är inge som leasar ett icke luftvärdigt plan.
|
|
Flyrs flygplan
Skrivet av thomas, 2021-04-02 16:43:10
Varför anges inte den reg här i artikeln, Nej det tar tid att få ett flygplan reg, det ska granskas dokumentation, Norska myndigheten ska utväxla dokument med det landets civil aviation etc, dessa är byråkratiska tar tid på sig. Sen hittar man saker ex att planet stått länge fordras service checker etc. Sen att bolaget ska växa till 30 flygplan på ganska kort tid i en superhård konkurrens låter lite som Kjoos.
|
|
Thomas
Skrivet av pf, 2021-04-02 13:05:39
flyindividet er sikkert på et annet lands registeri luftdyktig tilstand i dag, det tar ikke mange minutter å få det på norsk register dersom man har papirer og finansiering i orden.
|
|
Stora planer och man hittar inte flygplanet i reg.
Skrivet av thomas, 2021-04-02 09:22:53
Allt detta är uppgifter från bolaget, som det skrivs det går inte att hitta flygplansindividen i några register, och det ska flyga om en månad? Ett flygplan måste vara registrerat försäkrat airworthy etc för att överhuvudtaget få flyga till OSL.
|
|
Norsk olja
Skrivet av Hepp, 2021-04-01 16:17:00
Imponerad hur lätt lätt det är i Norge att skaka fram så mycket kapital i en flybranch i kris i Greta tider och Corona pandemi.
|
|