Skriv ut  

Arlanda växer på utrikes när passagerarna vill flyga direkt

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 maj 2021
Hellre direktflyg än via Köpenhamn. Det är en pågående utveckling som fått extra kraft av pandemin. Arlanda är nu den största internationella flygplatsen i Skandinavien. På sikt kan dock Köpenhamn dra nytta av svensk-danska öresundsregionen.

Kastrup har traditionellt varit den stora transitflygplatsen i Skandinavien. I takt med att efterfrågan på direktlinjer ökat så har dock andelen transiterande passagerare minskat betydligt.

- Vår ambition att vara ledande internationella knutpunkten för flygresor i nordeuropa är fortsatt intakt. Men konkurrensen om den positionen har skärpts markant under coronakrisen, säger Thomas Woldbye, vd på Kastrup i en kommentar till den senaste kvartalsrapporten. 

Nedgången för transittrafiken på Kastrup syns även den tydligt i siffrorna: 10 595 resenärer bytta flygplan i Köpenhamn under april och 38 156 har gjort det hittills under året. De två största destinationerna ut från Köpenhamn under april var Aalborg och Rönne, alltså två inrikeslinjer, först på tredje plats kommer Amsterdam.
Ett annat sätt att se på den minskade transittrafiken är SAS närvaro på Kastrup. Även den har minskat under åren och från den tid när varannan flygning gick med SAS fram till i dag och cirka 30 procents marknadsandel. Trots det är SAS största flygbolag på Kastrup.

- SAS har tillkännagivet att de ska konsolidera sin verksamhet i Köpenhamn, fortsätter Thomas Woldbye. 
Av allt att döma är resenärernas vilja att resa direkt en trend även utanför Skandinavien. Hur det på sikt kommer att påverka en hubb som Köpenhamn är oklart. Istället är det resenärer från det egna upptagningsområdet som blir allt viktigare. Kastrup räknar bland annat in norra delen av Tyskland dit och framför allt öresundsregionen, som även kallas Greater-Copenhagen-regionen. Där ingår numera även Halland och räknar 4 420 000 invånare, väl i nivå med stockholmsregionen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Direktlinjer inte tillbaka?
Skrivet av Fakta, 2021-05-19 20:51:14
Trenden blir mindre plan med lång räckvidd och bränslesnåla. Vem behöver stora plan längre? SAS måste anpassa sig till en ny verklighet för CPH. CPH är inget Frankfurt eller Amsterdam som kan nås med snabbtåg från hela centrala Europa. Om SAS inte kan tillmötesgå marknadens krav från Skandinaviens andra huvudstäder tar andra över; Qatar, Emirates, Ryanair etc.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Jan, 2021-05-19 18:44:01
Om det blir svårt för SAS är helt till Ryanair. Det beror helt på hur det bemöter kunderna.Tror inte att du flyger med ett bolag du inte är nöjd med. Kommer Ryan ha låga priser och ett bra bemötande hela vägen före till efter, då väljer vi priset i första hand.
Anmäl inlägget
Transfer och transit
Skrivet av Arne, 2021-05-19 12:34:11
Passagerare som åker vidare med samma plan efter mellanlandning benämns transit. De som byter linje, t.ex. till Ålborg och Rönne, benämns transfer.
Anmäl inlägget
Copenhagen has fallen
Skrivet av Arn4ever, 2021-05-19 12:08:01
Låt danskarna leka lockdown tillsammans med Norge och Finland medans Arlanda kör för fullt med flockimmuna svenskar som vill ut och resa igen.
Varför inte ta över Finnairs koncept och göra Arlanda till Europas hub mot Asien. Samt att även flytta över SAS långlinjer från Kastrup nu när danskarna fortsatt är sura på svenskar som åker över Öresundsbron.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Olle, 2021-05-19 11:46:42
Antar det blir svårt för SAS då på ARN nu när Ryan etablerar sig som bara kör direktlinjer. Varför skulle man åka via Köpenhamn när man kan flyga direkt med Ryan?
Anmäl inlägget
Direktlinjer kommer ej tillbaka
Skrivet av Clara, 2021-05-19 08:25:26
Flygbolag som flyger internationellt från Arlanda (ex. SAS) har på tok för stora flygplan för lönsamhet på de flesta direktlinjer. Undantaget är fritidsdestinationer i Spanien där man kan fylla en medelstor Airbus. SAS har inte en chans till lönsamhet övrig Europatrafik med minskat affärsresande med sina för stora plan. Idag har man en avgång till London resp. Frankfurt och ett par avgångar till Köpenhamn och Oslo. Allt annat är pausat och förmodligen borta för alltid. Glöm långlinjer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev