Mora har i många år kämpat hårt för att återfå den upphandlade trafiken till Stockholm. I dagsläget passerar linjen mellan Sveg och Arlanda, även den upphandlad, i princip över Mora men att slinga de två flygplatserna ihop har inte varit aktuellt. Inte ens uppvaktningar i Bryssel för att själva kunna köpa in ett flygbolag och trafik har hjälpt. Därmed har linjetrafiken till Stockholm legat nere. Däremot har flygplatsen varit beredskapsflygplats nu under pandemin.
Men nu kan en ändring vara på gång.
Trafikverket har nyligen skickat ut förslaget på vilka linjer som ska vara upphandlade kommande avtalsperiod, med start 2023. Det är den vanliga listan:
Gällivare-Arlanda
Arvidsjaur-Arlanda
Lycksele-Arlanda
Hemavan-Arlanda
Vilhelmina-Arlanda
Sveg-Arlanda
Pajala-Luleå
Men till det kommer ytterligare fyra linjer:
Torsby-Arlanda
Hagfors-Arlanda
Kramfors-Arlanda
Mora-Arlanda
Om den godtas av remissinstanserna innebär det alltså att Mora åter är tillbaka på inrikeskartan i Sverige. Om det sedan blir en egen linje eller den slingas tillsammans med Sveg återstår att se. Av allt att döma har Mora också slagit ut Sälen som skulle kunna vara ett alternativ för att upprätthålla tillgängligheten i Dalarna.
Själva upphandlingen av det knappa dussinet linjerna sker sedan under hösten. I dagsläget är det tre flygbolag som har uppdraget:
Amapola: Flyger det tre slingorna Arlanda-Kramfors-Hemavan, Arlanda-Lycksele-Vilhelmina och Arlanda-Hagfors-Torsby.
Jon Air: Pajala-Luleå, Östersund-Umeå och Sveg-Arlanda.
Xfly: Arlanda-Arvidsjaur-Gällivare.
Trafikverket hoppas dock att ett flertal flygbolag ska känna sig manade att lämna anbud. I dagsläget är kostnaden för den upphandlade trafiken cirka 184 miljoner kronor per år. Det har aldrig varit aktuellt att upphandla flyglinjer söderut från Stockholm.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Norra Dalarna
Skrivet av Ali, 2022-01-31 11:18:17
Idre-Mora-Arlanda vore inte omöjligt. Idre hade ju tidigare trafik och uppfyller verkligen förutsättningarna. Flygplatsen är ordentligt upprustad men det finns väl inga planer på att göra den till instrumentflygplats om inte Trafikverket vill ha upphandlad trafik.
Det bor inte många i Sälen.
|
|
Flygbolag?
Skrivet av Runo, 2022-01-28 18:04:07
Trafikverket hoppas på "Ett flertal flygbolag"?? Haha det finns ju inte så många att välja på. Finnair? Norra? SAS? BRA? Wideröe? Norwegian? RyanAir?
|
|
Sälen
Skrivet av Anonym , 2022-01-27 18:40:33
Flytta över flygtrafiken från Mora till Sälen istället.
|
|
@Rune
Skrivet av Upp med händerna , 2022-01-27 15:22:20
UME-OSD blir kvar, men Trafikverket har inte utrett den på samma sätt eftersom man har ett stående uppdrag från regeringen att upphandla den. /Upp med händerna
|
|
.
Skrivet av Rune, 2022-01-27 12:33:15
Umeå-Östersund?
|
|