Utöver de fem bakkropparna för den första delen av produktionsfasen, har Saab under programmet även levererat två bakkroppar för statiska tester och utmattningstester.
Den slutliga leveransen markerar en viktig milstolpe i programmet. All produktion kommer nu att flyttas till Saabs nya produktionsanläggning i West Lafayette, Indiana där all framtida produktion av T-7:s bakkroppar kommer att ske, med stöd av både Saabs svenska och USA-baserade personal.
Saab har bidragit till designen och utvecklingen av T-7 i ett partnerskap med Boeing, man har dessutom tillverkat bakkroppen med fullt installerade system. I tillverkningsprocessen skarvar Boeing samman Saabs aktersektion med den främre delen. Det följs av montering av vingar, fenor och stjärt för att bli ett komplett testflygplan för användning i flygtestprogrammet.
Saabs första leverans till Boeing gjordes i april 2021. Sedan dess har alla leveranser genomförts på drygt ett år. Den 28 april 2022 rullade Boeing och Saab ut sin första T-7A Red Hawk från fabriksgolvet.
- Utvecklingsstrategin för T-7 bygger på digitala modeller, vilket är ett helt nytt tillvägagångssätt för flygplansutveckling. T-7-programmet är ett bra exempel på hur Saab satsar på internationell tillväxt och visar att vi är en flygplansutvecklare i världsklass samt en unik affärspartner, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
- Saabs stolta 85-åriga arv av att designa och bygga flygplan fortsätter och jag är glad över att se överföringen av T-7A-produktionen till USA vid vår toppmoderna anläggning i Indiana, säger Erik Smith, VD och koncernchef för Saab i USA.
T-7A Red Hawk är ett helt nytt, avancerat pilotutbildningssystem framtaget för det amerikanska flygvapnet för att utbilda nästa generations stridspiloter i årtionden framöver. Saabs och Boeings normbrytande strategi för design, konstruktion och produktion av militära flygplan innebar att de två första T-X-exemplaren kunde gå från idé till första flygning på bara 36 månader.