Skriv ut  

Första strejkdagen: 37 flygningar i Sverige inställda

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 juli 2022
Drygt trettio procent av de svenska SAS-flygningarna är inställda idag. Bäst klarar sig inrikestrafiken där merparten av trafiken genomförts. Men pengarna rinner ut ur flygbolaget och det kan vara första steget mot en rekonstruktion.

Idag tisdag är första hela strejkdagen hos SAS och enligt det ursprungliga flygprogrammet skulle SAS under dagen ha genomfört 126 flygningar till och från Sverige. Den första flygningen var en charter från Arlanda till Alanya med planerad avgångstid 5.55 i morse men inställd. Nästa flight däremot, från Arlanda till Malaga lyfte klockan 06.00 eftersom den opereras av dotterbolaget SAS Connect. 

Så rullar det på under dagen med en blandning av inställda och genomförda flygningar. Sammantaget är 37 av 126 flygningar inställda under tisdagen och det är Arlanda som drabbas hårdast med 29 inställda flighter till såväl europeiska resmål som till New York och Chicago. I Göteborg, där SAS under dagen skulle haft tio avgångar, är sex av dem inställda.

Däremot är det endast två inställda flygningar i SAS svenska inrikestrafik och det är trafiken till Kiruna. Övriga fem inrikes destinationer med trafik under tisdagen, Luleå, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby och Malmö har inga inställda flighter. Det beror på att samtliga de flygningarna utförs av Xfly och Cityjet. Ronneby och Kalmar har ingen SAS trafik under tisdagen men kommer av allt att döma inte heller att få några inställda flygningar eftersom det även där är Xfly som står för de flygningarna. 

Ett snabbt överslag av SAS flygprogram de närmaste dagarna visar att cirka hälften av trafiken kommer att ställas in, lite beroende på vilken dag det gäller. I sin tur innebär det att SAS nu tappar stora intäkter, en försiktig uppskattning är att strejken kostar cirka 100 miljoner om dagen. Den kassa som SAS satt på under våren och som låg på cirka åtta miljarder, kan alltså komma att tömmas snabbt om strejken blir långvarig. Vid sidan av inkomstbortfallet, som för övrigt började redan när strejkvarslet kom, är de flesta analytiker nu oroliga för att konflikten ska skrämma bort de framtida investerare som SAS är beroende av för att komma på fötter igen. 

- De flesta potentiella investerarna lär springa iväg skrikande från det som sker nu. Men verkligheten är också den att SAS bara behöver en riktigt stor investerare, som kan förhandla med andra ägare och förmodligen leasingbolag, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank till di.se.

Den ekonomiska pressen kan innebära att SAS inom kort hamnar i någon form av rekonstruktion, menar Jacob Pedersen vidare i intervjun med DI.

- Vi rör oss sannolikt mot någon form av juridisk process, och från den punkten handlar allt om förhandlingar. Om SAS inte driver igenom krisprogrammet SAS Forward – och det här är ett enormt steg bakåt för det – är alternativet någon form av legal åtgärd, sannolikt någon form av rekonstruktion, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS Leasade flygplan
Skrivet av Mr €, 2022-07-05 19:45:36
Det gäller att leaseägare får betalt annars försvinner planen från SAS flotta då det är brisrt på A320neo's. Så det gäller att Chapter-11 processen stoppar "non-payment forced lease-return" annars är SAS rekonstruktion klar med 90% av flottan borta på någon vecka.
Anmäl inlägget
Problem i SAS
Skrivet av Finn, 2022-07-05 11:08:30
Säger väl en hel del när 900 SAS piloter går ut i strejk så stannar enbart 30% av trafiken i Sverige.
Så 70% i flygs redan med inhyrd kapacitet till betydligt sämre villkor.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev