Skriv ut  

SAS fortsatt ett skandinaviskt flygbolag efter chapter 11?

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 mars 2023
Chapter 11 stärkte stora delar av den amerikanska flygbranschen. Nu genomgår SAS samma tuffa process med ambitionen att också komma stärkta ut. Då får vi också veta vilka som blir de slutliga ägarna av det skandinaviska flygbolaget, menar Lars Brynielsson i en krönika.

SAS fortsätter att utöka sitt flygande under konkursskyddet chapter 11. Resultatet från kvartal 1, alltså november 2022 - januari 2023 blev en förlust på 2,7 miljarder SEK. 6,7 miljoner stolar producerades och varje stol gav en medelvärdes förlust på 407 SEK vilket är marginellt bättre än förra årets kvartal 1. Antalet passagerare var 4,6 miljoner och kabinfaktorn blev 69 procent. Den finansiella prognosen för helåret 2022/2023 är en förlust på 4–5 miljarder SEK exklusive slutförandet av chapter 11-processen vad nu det kan bli.

Och chapter 11 är absolut ingen garanti för att skapa ett effektivt flygbolag. Däremot kan det vara ett verktyg för att konsolidera flygbranschen vilket skedde i USA.

År 1978 avreglerades flyget inom USA. Därefter skedde en omstöpning av det amerikanska inrikesflyget som lett fram till nuvarande fyra stora flygbolag American, Delta, United och Southwest, två mellanstora bolag Alaska och JetBlue och två lågkostnadsbolag Spirit och Frontier. Diskussioner om att skapa ett femte största bolaget i USA fortsätter.

Under resans gång försvann gamla ikoner som Pan Am, TWA och Eastern. Några bolag överlevde ett antal år genom att omstrukturera sig under chapter 11: Continental två gånger 1983 och 1990, Northwest 2005 och US Airways två gånger 2002 och 2004. Delta sökte konkursskydd 2006 och slukade därefter Northwest 2008. United sökte konkursskydd 2002–2005 och slukade sedan Continental 2010. American försökte i det längsta undvika chapter 11 men ansökte om konkursskydd 2011 och gick därefter 2013 ihop med US Airline. Southwest undvek helt chapter 11, köpte 2011 lågkostnadsbolaget Airtran och växte lönsamt organiskt under hela perioden.

Chapter 11 är en pragmatisk väg att undvika konkurs och fortsätta flyga när ett flygbolag inte har förmåga att omstrukturera sig själv. När skulderna till alla borgenärerna är reglerade och man lämnar konkursskyddet som ett mediokert flygbolag, upprepas problemen med nya finansiella lösningar och sammanslagningar av flygbolagen vilket hände i USA.

När stora flygbolag köper mindre flygbolag förstörs det mindre bolagets kultur. Detta lamslog och försenade konsolideringen av flyget i USA flera år. SAS har bittra erfarenheter från köpet av Linjeflyg vars effektiva organisation anpassad för svensk inrikes maldes sönder av SAS gamla kultur och regelverk. Såren hos de anställda i det mindre bolaget sitter kvar länge. Därför bedrivs idag svensk inrikes till största delen av andra flygbolag än SAS.

Om SAS lämnar chapter 11 som ett mediokert bolag är risken stor att SAS måste göra en ny chapter 11-runda eller gå samman/köpas upp av något europeiskt flygbolag. Det har länge pratats om att flygindustrin behöver konsolideras i Europa liknande det som hände i USA. De tre stora Lufthansa, IAG och Air France/KLM har troligen kraft att vidareutvecklas på egna meriter. Lågkostnadsbolagen Ryanair, Easyjet och Wizz Air verkar välkapitaliserade med engagerade ock kunniga ägare. Övriga bolag i Europa kan ligga i riskzonen för att bli uppköpta eller knytas så hårt till någon allians att de tappar den egna styrförmågan.

Det ligger ett stort ansvar hos nuvarande ägare och deras styrelse att försöka påverka SAS chapter 11-process till SAS och Skandinaviens bästa (?) så länge de får vara med.

Under chapter 11-processen behöver någon ställa upp med finansiering så att verksamheten kan bedrivas med en så kallad bryggfinansiering (DIP financing). För SAS har fondbolaget Apollo Global Management ställt upp med 7 miljarder SEK varav hälften har förbrukats. Deras affärsidé är att omvandla skulden till aktier och därmed bli ägare och kunna styra SAS för att få maximal avkastning på investeringen. Fonden har tidigare gjort detta hos Aeromexico och SAS VD har erfarenhet av en liknande process för Avianca. Sådana här fonder brukar kallas gamfonder (vulture funds) med affärsidén att köpa upp aktier nära konkurs och göra satsningar med hög risk med potential till hög belöning. Förutom arbetet med att få ner SAS kostnader gäller det att hitta en långsiktig lösning på det framtida ägarskapet under chapter 11-processen.

SAS planerar att inleda en nyemission i mars på 9,5 miljarder SEK. Utöver detta ska lån på omkring 20 miljarder SEK omvandlas till eget kapital dvs aktier. Oklart om brygglånet på 7 miljarder SEK ingår i emissionen eller skulderna. Då SAS börsvärde idag är på 3 miljarder SEK blir det således en ordentlig utspädning av aktievärdet. Svenska och danska statens ägarandel skulle sjunka rejält, från 21,8 till drygt 1 procent.

Kastrup är Danmarks största arbetsplats och danska staten har störst intresse av att kunna påverka SAS. Norge bör ha ett minimalt affärsintresse av SAS då såväl Norwegian som Widerøe kan ersätta SAS i Norge. Engagemanget för SAS i Sverige har gått ner och staten vill inte investera i bolaget.

Om allt går som plan, som SAS VD uttrycker det, kan några globala utrikesfonder blir huvudägare i framtida SAS. Och då väljer man det alternativet som ger maximal avkastning. Ett annat alternativ är att till exempel Lufthansa köper in sig i SAS som då blir något liknande som hänt med Swissair, Sabena eller Austrian.

Frågan är alltså – finns det några alternativ för att behålla ett skandinaviskt ägt SAS?



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Intercont SAS
Skrivet av Mr €, 2023-03-27 16:42:45
Det behövs inte så många i administrationen för 14st intercontplan. Det är 1 plan mindre än Maersk Air Cargo. Då SAS köper nästan allt blir det en liten administration med helst Erik Thun som VD (ex. Golden Air numera bla. ägare Täby Air Maint)
Anmäl inlägget
överlevnads expert
Skrivet av thomas, 2023-03-27 13:54:08
Mr E Håller med. Det borde stå klart för alla att
dessa eviga miljard förluster inte håller, det måste skäras nej sågas ner med motorsågen bort alla överdrifter och onödigt.
Bara administrationen och högsta ledningen ner från 200 milj till max 20, och dessa proportioner rakt över hela bolaget SAS.
ner med hyror fasta kostnader bort med överpersonal och onödig excess administration
Anmäl inlägget
Drömmer om Norse?
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-27 13:11:45
Mr Euro. Det verkar som om du hoppas på en sammanslagning med Norse. De har 40-50 % beläggning på sina långlinjeroch då kan SAS med sina 60 % (högst) vara ett lyft för ett sammanslaget bolag. Frågan är om förlusten då stiger till 1,5 miljarder i månaden istället för dagens 900 miljoner?
Anmäl inlägget
SAS intercont
Skrivet av Mr €, 2023-03-27 10:43:25
Inte så omöjligt att driva ett nyss SAS med 14 plan (4 A350, 7 A330 och 3 A321). Historiskt har SAS flugit mellan 11-16 intercont. plan. Bara att flytta in administrationen i gamla huvudkontoret på Bromma, ett våningsplan räcker.
Anmäl inlägget
Mr Euro tror på mirakel....
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-26 18:11:29
Måste vara tungt att vara pilot i SAS gamla konsortium. Enda chansen att få stanna efter sommaren är först och främst en fråga om SAS finns kvar och om bolaget finns kvar är det bara att skyndsamt söka sig till SAS Connect eller SAS Link. Ett nytt börsnoterat bolag kommer att byggas med dessa två bemanningsbolag som bas för flygpersonal. Endast nödvändig administration och försäljning kommer att finnas i själva moderbolaget. SGH kommer att upplösas.
Anmäl inlägget
SAS och framtid
Skrivet av Mr €, 2023-03-26 12:32:54
Konsortiet SAS kunde lösas upp och endast Intercont med sina flygplan och besättningar bli kvar som SAS. De andra delarna få sina egna ägare. Tanken med SAS var att vart land i Skandinavien var för litet för interkont flygningar och SAS skapades för detta. Att sedan suga in de nationella bolagen i SAS visade sig vara ett misstag. Gör om, Gör rätt.
Anmäl inlägget
oviktigt om bolaget
Skrivet av Johnny, 2023-03-25 20:12:59
är skandinaviskt.
LH kommer inte vara intresserade man har tydligt vist senare åren att man hellre konkurrerar bort ett ofattbart ineffektivt och komplekst SAS än slänger pengar i eländet
Anmäl inlägget
vakna sluta med skatteslöseriet
Skrivet av thomas, 2023-03-25 12:02:53
skattebetalarna kunde fått ut annat som fler sjuksköterskor skolbyggnader betala av statsskulden etc etc.
SAS tillskotten utan nån nytta alls för någon inte heller för flygbolaget
Verkar vara samma vansinne som 70 talets varvskris där miljarder kördes in i en på förhand dödfödd verksamhet.
Är det inte den ena i bortförklaringar är det det andra. Dags att stoppa vansinnet, i varje fall Sverige har stoppat upp skatteslöseriet.
chapter 12 advokaterna en halv miljard, luncher för 800 sek? va
Anmäl inlägget
flygbranschen
Skrivet av thomas, 2023-03-25 09:43:19
"Doobido" vilken inkompetent kommentar
som vanligt alltid skylla på nån annan,
det är patetiskt, det är styrelsen ledningen som är helt ansvariga de som driver bolaget ingen annan.
Vadå att staten skulle vara ansvarig de har naivt öst in miljarder efter miljarder utan att ha få fått nån utdelning alls eller nån resultat förbättring överhuvudtaget, det oändliga svarta hålet bara fylls på
Anmäl inlägget
SAS är sämst
Skrivet av Doobido, 2023-03-25 01:58:27
Varför inte googla SAS worst in class.
En opartisk granskning av hur bedrövligt SAS hanterats av sina ägare, bl a svenska staten.
Nu, många år senare är det ganska lätt att konstatera att ägarna svikit sitt uppdrag och sitt ansvar.
Anmäl inlägget
Sluta drömma om "uppköp"
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-24 18:01:50
Skribenten Brynielsson verkar leva kvar i en drömvärld och tror/hoppas på ett "uppköp" från Lufthansa. Just nu är det enda värdet i SAS för en "uppköpare" varumärket SAS. SAS har pantsatt alla egenägda flygplan, motorer, slottar på Heathrow samt hela Eurobonusprogrammet som tilfaller Appllo vid en konkurs. Det finns inga andra värden kvar i SAS. Aktieägarna tror på jultomten och kommer oundvikligen att förlora 3 miljarder. Livsstilsökande flygpersonal får i bästa fall nya jobb hos andra bolag.
Anmäl inlägget
Sorgebarn
Skrivet av PF, 2023-03-24 12:37:37
SAS är ett riktigt sorgebarn. De flesta bolagen börjar generera pengar igen efter Pandemin men inte SAS.
Att man varit så passiva och inte tagit tag i sina problem utan istället slagits mot sin egna personal är anmärkningsvärt och svagt ledarskap.
Anmäl inlägget
Å skrive at Norwegian og Wideröe kan erstatte SAS
Skrivet av pf, 2023-03-24 11:48:17
i Norge, viser en tilbakevendende ukjennskap om norsk luftfart hos skribent. Norwegian må da ha 40-50 ekstra fly, inkl til/fra Norge. Det er paradokset, at vår etterspörsel etter flyreiser (pre-pandemi) gjör at vi trenger SAS. WF er et nisjeselskap, som pr i dag har veldig få overlappinger med SAS.
Anmäl inlägget
överlevnads expert
Skrivet av thomas, 2023-03-24 11:18:41
Bra skrivet Har själv för två år sen föreslagit Abu Dhabi Invests authority att köpa upp SAS och integrerar med de båda UAE bolagen och få ett "strong hold" här uppe, integrera tidtabeller och erbjuda marknaden ett enormt dest. utbud utöver all cargo som kan köras i systemet.
Norska oljefonden ligger på drygt 10.000 miljarder, Abu Dhab invest 100.000 miljarder.
SAS bör ha en strategisk partner inte bara vem som helst
Anmäl inlägget
SAS och slotar
Skrivet av Mr €, 2023-03-24 11:07:33
Inte så enkelt för en utländsk ägare då SAS i Asien fortfarande har värdefulla slot'ar förhandlade fram i bilaterala avtal som kräver skandinaviskt ägande.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&FlygExpert, 2023-03-24 09:56:16
Toppennyheter att allt går åt rätt håll, om vi betalar av 1 miljard per år , tar det 53 år att bli skuldfria. Det här skall vi klara. Vi i kabinen kämpar på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev