Skriv ut  

Flygbolagen tjänar miljarder på bagaget

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 februari 2024
Avgifter för bagage gav flygbolagen intäkter på cirka 33,3 miljarder dollar förra året, det visar en global analys av över 120 flygbolag. Det handlar om incheckning av resväskor, kabinväskor och extrakostnader för övervikt.

Konsultföretaget IdeaWorksCompany har analyserat intäkter för bagageavgifter och kommit fram till att flygbolagens intäkter ökat med 15 % sedan 2022. Redan 2019 var intäkterna från bagageavgifter värda 3,7 % av flygbolagens intäkter, medan de förra året uppskattades till 4,1 %. 
 
Totala extraintäkter, alltså allt som flygbolagen tjänar på tillägg som bagage, att välja en plats eller köpa mat, uppgick till 117,9 miljarder dollar globalt. 2024 blir intäkterna sannolikt ännu större, eftersom flera amerikanska flygbolag har höjt sina avgifter för incheckad väska under de senaste veckorna.
 
Både American Airlines och United Airlines har höjt avgiften för incheckat bagage med fem dollar för inrikes passagerare. Med tanke på att inrikestrafiken uppgår till drygt 600 miljoner passagerare varje år i USA så handlar det om enorma summor.    
 
En ny avgift som tillkommit är möjligheten att använda wifi ombord. Och vissa flygbolag har till och med börjat ta betalt för vatten under resan.
Det var inte förrän 2008 som flygbolagen började ta ut avgifter för incheckat bagage. I dag är det praxis, utöver de mängder av extra avgifter som passagerare kan drabbas av. Nu är det bara ett fåtal flygbolag som inkluderar bagage i biljettpriset, bland dem ser vi  Air China, Cathay Pacific, Korean Air, Qantas, Southwest, Singapore och Emirates.
 
Det enklaste sättet att undvika att betala för en incheckad väska är så klart att inte checka in en väska. Det är billigast att bara resa med handbagage och en reseryggsäck och ta den med dig på planet, vilket också sparar tid i slutet av din resa när du slipper vänta på bagaget vid bagagekarusellen. Men observera att även handbagage kostar på de flesta flygbolag idag.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

de måste få tjäna pengar
Skrivet av thomas , 2024-03-01 11:30:49
De hårt pressade flygbolagen med stora kostnader och hög affärsrisk ska väl få tjäna pengar någonstans, vilket fjant klaga på detta. Ta den billiga långfärdsbussen om det inte passar.
Anmäl inlägget
följ rutorna som kommer upp
Skrivet av thomas, 2024-02-29 14:14:45
Det är bara att inte kryssa i hur svårt kan det vara?
Anmäl inlägget
nånstans måste flygbolagen få dra in pengar
Skrivet av thomas , 2024-02-29 14:13:09
Google tjänar lika mycket som de + 260 IATA flygbolagens års vinst på ett kvartal
Anmäl inlägget
Olönsam långlinje -och transfertrafik
Skrivet av Magnus Max, 2024-02-29 13:52:52
Det Ryanair tjänar pengar på är att inte köra för långa flyglinjer. Om de hinner med fler antal flygningar per dag och flygplan blir intäkterna betydligt större pga av det som kallas tilläggstjänster. Bolag som SAS kan inte ta ut mer för dessa tjänster på en långlinjeresa än en kortresa. Genomgående flygningar är ett ekonomiskt sänke som kunderna ej vill betala för vad det egentligen kostar.
Anmäl inlägget
Å andra sidan
Skrivet av Klas, 2024-02-29 12:41:20
Å andra sidan valde jag Norwegian p.g.a. Ryanairs trixande med tillägsavgifter i min senaste bokning. Det är priset på den nedersta raden som gäller även om bolagen verkar tro annat.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev