Skriv ut  

Hyrflyg blir en permanent del av flygbranschen

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 februari 2024
”Ännu finns ingen bubbla i sikte för ACMI-branschen.” Det anser Jan Ohlson som i en nyhetsanalys tar en närmare titt på det allt populärare ACMI; Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance. En av jättarna inom området är Avia Solutions Group.

– En idealisk mix för flygbolagen de närmaste åren är att 6–15 procent av deras trafik sköts av ACMI-bolag. Så specifikt uttrycker sig Gediminas Ziemelis, styrelseordförande för det världsomspännande ACMI-företaget Avia Solutions Group i en sällsynt intervjuer, denna gång med Sam Chui, en välkänd flygbloggare.
 
Alltmer bränsle läggs nu på den heta ACMI-brasan. Tidigare räknade man med att det ännu var fyra år kvar till pandeminivåerna skulle uppnås igen. Men på sina håll har de redan nåtts och överträffats. Det kräver både piloter och nya flygplan. Men både Boeing och Airbus har drabbats av accelererande leveransproblem. Boeing har klara problem med logistik kring underleverantörer och produktkontroll, främst på 737MAX9, men även på andra MAX-modeller. Airbus har större och större problem med vissa motortyper till A320neo och A330-900neo. Det leder till förseningar, nedskurna flygprogram och allt större svårigheter att täcka upp med begagnade plan. 
 
Till stor del har Ziemelis profetior fått fäste.
– Vi flög till exempel 2000 flygningar för Eurowings i fjol, säger han. 
Andra bolag som nu behöver året-runthjälp är Swiss, A-jet i Turkiet, Transat, IndiGo, Aegean, Air Serbia och många fler. Helårskontrakt eller återkommande fleråriga säsongskontrakt blir allt vanligare. Flygtorget har skrivit om det tidigare, men nyhetsflödet är intensivt.
 
Den stora efterfrågan har gjort att Avia Solutions Group bland annat beställt ett 70-tal Cessna 172 till sin nya, egna pilotskola som främst ska säkra tillgången till det dryga dussinet egna flygbolag och ha sin verksamhet främst i Italien. Just nu närmar sig gruppen 166 egna stora trafikflygplan. Men det är bara början. Ascend Airways är Avia Solutions senaste AOC, denna gång i Storbritannien, med en Boeing 737–800, tidigare i Flyr och KlasJet, att starta med. Det blir fler, i konkurrens med TUI:s och polska Enter Airs nya Fly4.
 
Avia Solutions BBN Indonesia har nu tre 737–800 och en 737–400 för frakt. Planen är 40 flygplan före 2027, men det är brist på flygplan i regionen. Det är en av anledningarna att flera ACMI-bolag är nära allierade med leasingbolag. I Avia Solution fungerar dessutom KlasJet som ett slags växelstation för flygplan inom gruppen. BBN Thailand kör i gång 2024 med fyra A320/321 och planen är 16 flygplan 2025. I Australien valde Avia Solutions att köpa det lilla regionalbolaget Skytrans, som flyger några Q100/200 för gruvindustrin. Men i år får de en A321 från Litauen, för att komma i gång med fraktflyg. Andra AOC kommer under året i Brasilien och Kanada. Vietnam är också på gång. 
 
Men även redan befintliga bolag jobbar på tillväxt. Avion Express hade 16 flygplan 2021, men siktar på 50 under 2023 och planerar för 100 flygplan redan 2027, i konkurrens med större Smart Lynx i samma grupp, som bland annat öppnar Irland med tre A320 i år. Isländska Blue Bird Nordic är en annan enhet med stora expansionsplaner för frakt och hör också till gruppen.
 
Pilotbristen och fenomenet för snabb expansion är givetvis även här ett hot, men volym är ändå ett bra sätt att på sikt klara kvalitetssäkringen. Inte alla kan erbjuda wet-lease på 10–14 flygplan på ett bräde och då är det bra om det även finns flygverkstäder inom gruppen, eller som det avtal Avia Solutions har med Lufthansa Technik. 
 
Men ACMI lockar även organiskt uppbyggda nykomlingar. Ett exempel är grekiska Marathon Airlines som grundades 2017 och hade bara för drygt ett år sedan endast ett par Embraer 175; en av dem flög förtjänstfullt Arlanda-Gällivare i nära ett år. Sedan fick man en stor beställning från Air Serbia och har idag tre Embraer 190, som ska bli fem och tre Embraer 175. Men olyckan häromveckan i Belgrad, när man var så nära en total katastrof som möjligt, vid start med en fullsatt E190 från Belgrad på för kort bana, visar med all önskvärd tydlighet att efterfrågan ibland kan bli en farlig frestelse. Planet var danskregistrerat, ägt av ett bolag tillhörigt DAT:s ägarfamilj och flögs på dansk register av Marathon Airlines för och i full Air Serbia livré. Det är stor risk att det blir skrotat. Marathon Airlines har fått omedelbart respass från Air Serbia, direkt efter olyckan, oavsett utredning. Men det hjälper nog inte. De behöver omedelbar ACMI förstärkning… Så vad gjorde de då? Jobbet gick till KlasJet, ett av Avia Solutions Groups flygbolag, som redan flyger ett par plan åt just Air Serbia. Storlek vinner…



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Xfly
Skrivet av AcMi, 2024-03-02 14:44:04
Xflys ATR gjorde en Circling Approach i Kalmar på ca 200' (ILS minima) för några år sedan. Ca 60m över marken, precis över trädtopparna. Även det en så kallad "Close Call".

Flera ACMI bolag har stor personalomsättning så det är nästan konstant träning av nya pågående. När folk får erfarenhet tenderar de att gå vidare till andra bolag.
Anmäl inlägget
Allvarliga incidenter
Skrivet av Avi, 2024-03-02 14:30:37
Instämmer Bertil. Många incidenter och close call hos ACMI bolag. Varför, pressade piloter eller sämre säkerhet?

Marathon ops Air Serbia
https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0

Avion Express i Vilnius
https://avherald.com/h?article=5147d9d5&opt=0

GetJet ops Norwegian, Paris
https://avherald.com/h?article=4f9bcc51&opt=0

Smartlynx Landing Training, Tallinn
https://avherald.com/h?article=4b57c3dd&opt=0

Cityjet ops SAS, Åbo
https://avherald.com/h?article=4b02cbfb&opt=0
Anmäl inlägget
Köpa billigt är att köpa dyrt
Skrivet av Kenneth, 2024-03-02 12:35:58
Räcker att se på arbetsplatsolyckorna som sker
Men tragiskt att flygbranschen är det mer norm att man jagar billig kapacitet
Där spelar bolagen en stor roll. researrangörer som Ving, TUI , Apollo , SAS bla borde sluta med tredjepartsflyg.
Anmäl inlägget
Utan lösamhet inget flyg
Skrivet av Nej, 2024-03-02 09:21:09
@Money Talks. Naturligtvis behöver ett medelstort flygbolag som SAS förlita sig på ACMI. Utan inhyrd personal klarar sig ett flygbolag i den storleksklassen inte konkurrensen från bolag med stordriftsfördelar. Skulle inte bli överraslkad om vi får se det nya SAS som ett flygbolag utan egen flygpersonal. Hur skulle de annars kunna bli lönsamma?
Anmäl inlägget
Incidenter
Skrivet av Bertil, 2024-03-01 19:50:40
Har det inte varit ganska många ”near calls” och
Incidenter med dessa bolag? Tänker framförallt på ”DYs” flygning till Paris, även i Bergen.
Kraschen i Tallinn och nu senast avåkningen i Tallinn också.
Anmäl inlägget
Fakta på bordet
Skrivet av Jan Ohlsson, 2024-03-01 10:31:59
Viktigt skriva om ACMI. Avia Solution är globalt störst. Visst finns tveksamheter, även andra än du nämnt, men jag kommer väl dit också. Deras plan är dock inte alltid gamla, en del nu fabriksnya, underhåll görs på märkesverkstäder. Smart Lynx A320 var årsbarn med SAS 320ceo. Men ACMI kommer påverka alla bolag framöver därför värt följa.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Frågaren, 2024-02-29 16:29:44
Varför detta eviga hyllande av Avia Solutions Group från ”flygexpert” Jan Olsson? Det är ett par artiklar per år på samma tema! Aldrig någonsin nämns baksidan av myntet, nämligen hur Avia Solutions Group slingrar sig från socialt ansvar genom att erbjuda dåliga villkor och otrygga anställningar samt erbjuder en usel produkt läs gamla, smutsiga flygplan, personal som inte pratar engelska osv. Skriv gärna nästa artikeln ur den vinkeln.
Anmäl inlägget
SAS Underleverantörer
Skrivet av Money Talks., 2024-02-29 12:48:18
SAS underleverantör Cityjet incident i Åbo för några år sedan. En piruette som höll på sluta illa. Det gick bra den gången men hur mycket påverkade det SAS inhyrning. Ingenting.

Källa:
https://avherald.com/h?article=4b02cbfb&opt=0


Det uppges även stora problem med Xfly och deras styrning. SAS har koll på via sina audits. Men tyvärr är det bara pengar som styr.
Billigast vinner.

Källa:
https://news.err.ee/1609250964/michal-nordica-audit-shows-how-a-company-should-not-be-managed
Anmäl inlägget
acim och säkerhet.
Skrivet av thomas , 2024-02-29 12:23:52
Det här kommer aldrig fungera, flyget är en förtroende bransch, när folk får reda på detta väljer de nog flygbolag med mer solid struktur, det går fort efter ett haveri.
Man kan inte outsourca säkerhet.
Anmäl inlägget
Arbetsmiljö
Skrivet av Pelle, 2024-02-29 11:22:20
En del av dessa bolag pressar sina anställda väldigt hårt. Piloter och Cabin anställda är dagkontraktare och egenanställda så de får enbart betalt när de arbetar och förväntas arbeta när de blir tillsagda annars kan man få sparken ibland med omedelbar verkan.
Vilket påverkar flygsäkerheten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev