Skriv ut  

Boeing har 90 dagar på sig att fixa sina problem

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 februari 2024
Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA har meddelat Boeing att de har 90 dagar på sig att komma med en plan för att fixa sin 737 MAX-röra. FAA ifrågasätter Boeings "grundläggande engagemang" i sin flygplansproduktion.

Det är nu helt klart att incidenten med Alaska Airlines utblåsta dörrplugg orsakades av att flygplanet lämnade Boeings fabrik utan de bultar som ska hålla dörrpluggen på plats. Nu har Boeing 90 dagar på sig att utveckla en plan för att ta itu med ”systematiska kvalitetskontrollfrågor”.
 
– Boeing måste förbinda sig till verkliga och djupgående förbättringar, säger FAA-administratören Mike Whitaker. Det kommer att kräva en rejäl ansträngning från Boeings ledning, och vi kommer att hålla dem ansvariga varje steg på vägen.
Boeings vd Dave Calhoun sa senare i ett uttalande att Boeings ledningsgrupp är "fullständigt hängiven" att ta itu sina problem och utveckla en plan.
– Vi har en tydlig bild av vad som behöver göras, sa Calhoun. 
 
Boeings produktionstakt är begränsad av FAA och deras verksamhet granskas noga. Ed Clark, ansvarig för 737 MAX-programmet, sas upp från sin post nyligen.
 
Airbus har inte tvekat att dra fördelar av situationen och meddelar att de "vill dra nytta av den nuvarande perioden". Även Ryanair ser fördelar och hoppas på att kanske få ut några billiga flygplan ur allt detta.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skruvar
Skrivet av Sune , 2024-03-02 19:31:48
Man undrar hur många fler skruvar och bultar saknas eller sitter löst. Hade dom tänkt att allt skall dubbelcheckas och dras om med momentnyckel :)
Anmäl inlägget
paradigmalia
Skrivet av En Roffe, 2024-03-02 09:35:09
Visst, normalbegåvade fattar att jobbet är påbörjat. Men det här är ett paradigmskifte, ingen barnlek. De som ska genomföra det genomförde det förra paradigmskiftet. Det ska göras på alla nivåer i företaget, mot alla som vant sig vid att få behålla jobbet. Sedan, svårast av allt, ska man upprätthålla det man skiftat. På nitti dar kanske de hinner göra klart en plan. Men sen ska de leva efter den planen också. Det är inte trivialt.
Anmäl inlägget
Formalia
Skrivet av Max, 2024-03-01 17:04:01
Upprättning av arbetsdokument, manualer, procedurer, det kan vara ren formalitet för att myndigheter ska kunna utföra riktiga kontroller till att börja med.
Anmäl inlägget
Boeing
Skrivet av Förnuft, 2024-03-01 16:56:04
får 90 dagar, för att slutföra det redan påbörjade jobbet.

Även om Being nu är ett hatobjekt. Så är förbättrings jobbet påbörjat sedan en tid.

Någon skrev: "En normalbegåvad fattar, att jobbet redan är påbörjat."
Anmäl inlägget
Boeing
Skrivet av Hakaol, 2024-03-01 13:10:14
Låter för mig som att Boeing har stora Kvalitetsproblem inget som man förändrar på 90 dagar tyvärr enligt min erfarenhet så är det något som gradvis har försämrats under en lång period . Hur åtgärdar man tillbaka till när man hade Kontrollanter.
Anmäl inlägget
Boeing
Skrivet av Hakaol, 2024-03-01 13:10:11
Låter för mig som att Boeing har stora Kvalitetsproblem inget som man förändrar på 90 dagar tyvärr enligt min erfarenhet så är det något som gradvis har försämrats under en lång period . Hur åtgärdar man tillbaka till när man hade Kontrollanter.
Anmäl inlägget
Japp
Skrivet av Truth, 2024-03-01 11:47:02
FAA är mer eller mindre ett dotterbolag till Boeing. Klapp på sin egen axel osv. Vinst över allt!
Anmäl inlägget
MAX
Skrivet av Nisse, 2024-03-01 11:37:38
En normalbegåvad fattar, att jobbet redan är påbörjat.
Anmäl inlägget
Max
Skrivet av Rollo, 2024-02-29 18:41:47
90 dagar för att fixa fundamentala struktur problem i företaget.
Att förändra struktur, skap nya sätt att arbeta på.
Utbilda deras personal.
Allt detta på 90 dagar.

Vilket skämt....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev