Huvudfokus ska ligga på moderniseringen av den nuvarande tjeckiska skvadronen på 14 Gripen-flygplan. Det skriver Czech army and defence magazine i en artikel.
– Svenskarna har mycket erfarenhet på det här området; de var ett neutralt land. De var tvungna att lösa hur de skulle kunna försvara sig i händelse av en attack tills någon kom till deras hjälp, säger major Aleš Svoboda, pilot i det tjeckiska flygvapnet.
– Vi kommer att vara det enda landet som har insikt i den operativa användningen av både F-35 och JAS-39 Gripen. Vi kommer att vara oerhört värdefulla för våra allierade för om vi flyger båda typerna av flygplan på en gemensam operation kommer vi att veta vad man kan förvänta sig av Gripen och hur man arbetar med dem, tillade major Aleš Svoboda.
Syftet med moderniseringen är att överbrygga det operativa gapet fram till introduktionen av F-35 i det tjeckiska flygvapnet. Avsikten är att höja det tjeckiska Gripen-flygplanet från Block 2.1-standarden till Block 2.2. Det skulle inte bara hålla JAS-flottan tekniskt relevant, det skulle också förlänga livslängden för Gripen-flygplanen.
Sedan 2005 har Tjeckien hyrt 14 Gripen från Sverige. Det nuvarande leasingavtalet löper ut 2027, men Prag planerar att förlänga det till 2035. Då räknar det tjeckiska flygvapnet med att ha 24 F-35A-flygplan, beställda från USA, i trafik. Ett tillägg till det befintliga leasingavtalet beräknas tecknas under första halvåret i år.
Uppgraderingen ska fokusera på att förbättra systemen för identifiering av vän eller fiende (IFF) och kommunikationssystemen. Det ska också utöka Gripens luft-till-luft-tankningskapacitet och integrera ytterligare beväpning som förvärvats av Prag för F-35.
Ungern, liksom Tjeckien, opererar 14 JAS-39 Gripen. I början av 2022 uppgraderade Saab den nuvarande ungerska skvadronen med MS20 Block 2 mjukvarumoduler.