Skriv ut  

Nya SAS inte en del av svensk infrastruktur

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 mars 2024
Inrikestrafiken står inför en grym förändring. Ett SAS som vill få oss att älska Köpenhamn har en hel del jobb framför sig. För oss svenskar norr om Jönköping riskerar allt bli dyrare, glesare, med längre restider och färre turer. Det gäller att se till att det inte blir en ny skylt i norrgående fil från Jönköping; Här upphör allmän väg. Det skriver Jan Ohlson i en ny krönika kring högaktuella SAS.

Att flytta BRA till Arlanda och låta BRA:s gröna, men långsammare propellerplan konkurrera rakt av med SAS jetplan är inte på något sätt realistiskt. Det skulle falla på att BRA inte får plats med de attraktiva start-och landningstider som behövs och resultatet skulle bli att BRA slås ut; SAS skulle ta över, men med reducerad trafik och skyhöga priser.
 
Det låter kanske elakt, men så länge SAS matar på med miljardförluster är alltför höga biljettpriser deras enda livlina. Det funkar till en viss punkt, där volymen sjunker och förlusten stiger. Men även om förlust byts mot vinst är det nya SAS inte längre en del av svensk infrastruktur som förr. Det är ett företag som andra, där endast intjäning kommer att räknas. Linjer som inte lönar sig ska bort; med ett möjligt geografiskt undantag och det blir i Danmark, som nyinvesterat sig till den positionen.
 
Men om BRA flyttade till Arlanda och flög inrikes i samarbete med SAS? Det är ånyo ingenjörstänk; ett stort fint hopkopplat nät. Men även BRA måste kunna leva och utvecklas.
Lokalresandet till Stockholm är betydligt större än man vill erkänna i Sydsverige. Och då är Bromma att föredra. Arlanda är fortsatt en tidsödande flygplats i gångavstånd och kollektivtrafiken till Arlanda är för gles, för långsam och där den är snabb med tåg på tok för dyr och går bara till en punkt. Jämför vi Oslos Gardermoen som ligger längre ut än Arlanda är priset det halva, turtätheten mer än dubbel, restiden densamma till city, men Flytoget fortsätter till många andra punkter i Oslo, ja ända till Drammen och i rusningstid även utanför city upp till var 10:e minut. Förbindelser till och från är en verklig akilleshäl för Arlanda. Så det är klart som korvspad att Bromma kommersiellt är en tillgång.
 
Anko van der Werff har än en gång gått ut med sina sedvanligt lågmälda varningar. Sverige är en problematisk marknad. Vi ska fortsatt vara hela Skandinaviens flygbolag. Men då får ni komma till Köpenhamn. Men privatresenärer som inte samlar bonus har många anledningar att hitta alternativ till danska omvägar.
 
SAS är inte längre det skandinaviska bolag Anko förespeglar. Det är som jag sagt flera gånger nu: Sverige trillar mellan stolarna. Vad SAS behöver är många fler inrikeslinjer som går non-stop till exempel Umeå-Köpenhamn, Luleå-Köpenhamn, Östersund-Köpenhamn, som redan startats men som provballong mest för danska turister. En del inrikestrafik till Stockholm kommer SAS släppa. Att KLM Cityhopper skulle flyga svenska inrikes tror jag vi kan glömma. Däremot kanske Ängelholm-Köpenhamn, enligt norskt KLM-mönster? Men SAS skulle ju även kunna göra biljettavtal med BRA på linjer de inte själva orkar med? Visby kommun vill ju ha fler flyg till Arlanda. Dessa kan väl BRA flyga? Till bägges bästa om de kunde tänka utanför boxen någon gång. I Danmark samarbetar de ju faktiskt med konkurrenter som Jettime och DAT, som till exempel har nästan monopol på Bornholmstrafiken.
Kanske skulle detta ändå fungera för att fylla långdistanslinjer från Köpenhamn. För här har Anko van der Werff en poäng. Mer än ett nav är en mardröm för alla bolag, utom i mycket stora upptagningsområden.
 
Men svenskar som ska ut i Europa då? Ingen vill väl flyga Skellefteå-Arlanda-Köpenhamn-London eller Milano eller Bryssel? Inga besökande affärsmän vill heller åka Atlanta-Köpenhamn- Stockholm-Skellefteå. Det är ett byte för mycket. I synnerhet inte på ett bolag med Eurobonus i Star utbytt mot Skyteam? Nej, det kommer inte fungera. Därav SAS kommande intresse för nonstopper inrikes Sverige till Köpenhamn. Men där finns väldigt lite lokaltrafik att hämta. Så det kan bli dyrt och glest belagt. Ett problemområde ja helt visst. Det här kan leda till att Sverige blir ett näringslivets ödemark.
 
Vi låg tidigare i möjligheternas sektor, genom Sibirienkorridorens korta flygväg till Japan, Korea och Kina. Nu är vi och Finland områden med den där skylten ni vet “Här upphör allmän väg”.
 
Så Sveriges livlina då? Ja eftersom privatresandet är den motor som håller flyget i gång numera är det möjligen lågprisflyget som är räddningen. För efter pandemin och sedan Arlanda offentligen visat sin svaga effektivitet, så vill vi alla helst undvika mellanlandningar och vi har blivit extra priskänsliga. För långdistansbolagen får man hoppas Swedavia sänker priserna som lockbete. För passagerare som betalar i svag valuta är redan det ett hinder. Så ett SAS som ska få oss att älska Köpenhamn har en hel del jobb framför sig. För oss svenskar norr om Jönköping, riskerar allt bli dyrare, glesare, med längre restider och färre turer. Inte minst därför är det viktigt att BRA inte förenas med SAS i ett enda ingenjörstekniskt underverk. Vi har ju redan sett hur det gick när SAS tog över Linjeflyg eller Braathens SAFE? Dyrare, mer ineffektivt, glesare. BRA måste ha en chans att utveckla sitt system i samarbete med andra bolag till destinationer som Helsingfors, redan i drift, kanske Bryssel, München, Riga, ja nu gissar vi. 
 
Men här ligger nyckeln till konkurrensens dörr. Den SAS alltid försökt stänga. Givetvis ska vi inte glömma andra möjliga aktörer för att göra Sverige större igen; Norwegian i första hand, därnäst Air Baltic, Finnair eller BRA… Att lojaliteten med SAS kommer minska en del i och med alliansbytet och Köpenhamnsfixeringen, får vi faktiskt hoppas, för svensk ekonomis skull. Det är lika sannolikt som att vi kommer se SAS skrota en del inrikestrafik till Stockholm. 
 
Men inte heller SAS kan sitta på två stolar samtidigt. En del av de större linjerna till Stockholm skulle med tanke på SAS nya policyförklaring sitta bättre med Norwegian; likt Luleå, Umeå, Kiruna, Östersund, Malmö och Göteborg. Någon gammaldags lojalitet med SAS behövs inte, av det enkla skälet att SAS inte längre är lojalt med svenska intressen. Var och en må slå vakt om sina intressen, vilket redan fått larmklockorna att ljuda inom näringslivet. Dags att de ringer hos kommuner och privatresande också. Svenskar måste slå vakt om svenska intressen, egna intressen, för att nå jobben, nya kontrakt, sommarbostaden, släkt och vänner, kärestan på ett så billigt, enkelt, effektivt och grönt sätt som möjligt inom den tidsram vi alla har i en fungerande och samarbetande SVENSK kollektivtrafik. För det krävs rimliga priser och fungerande konkurrens. Det är inte säkert det på alla håll längre omfattar det nya SAS, eller en omväg över Köpenhamn med dyra flygskatter. Ta bort vår till att börja med.



Kommentera artikeln
Det finns 32 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jag saknar Linjeflyg!
Skrivet av Sten Bråkenhielm, 2024-03-30 00:22:50
Ett litet, uppkäftigt flygbolag med en bra anda! Ungdomlig personal och bra ledarskap där allt var möjligt! Det sämsta vi hade var ägarbilden, alla andra älskade oss! Synd att det inte var möjligt!
Anmäl inlägget
En liten rättelse
Skrivet av Janne, 2024-03-29 14:58:33
Sign Bertil har rätt. Sjävklart ska det stå Ängelholm till Amsterdam enligt KLMs norska modell från sju norska flygplatser, dock snart bara sex sedan Torp fick Köpenhamn istället för Amsterdam, därav troligen tankevurpan i all hast. Tack.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Bertil, 2024-03-27 22:20:31
Sällan man läser något så förvirrat. KLM cityhopper mellan Ängelholm och Köpenhamn? Finns ingenting som tyder på att SAS kommer dra ner på SV inrikes. Vill du flyga från Skellefteå till London, Bryssel eller Milano kommer du kunna göra det via Stockholm i fortsättningen också.
Anmäl inlägget
Använd en trevlig ton på forumet
Skrivet av Airbus380, 2024-03-27 16:43:02
Kan vi inte vara lite vuxnare på detta forum! Den här sandlådenivån om ARN och CPH är så tröttsamt.
Signaturen Jens borde tänka en gång till på vad du skriver innan du trycker på sändknappen.
Båda flygplatserna har sina fördelar beroende på var man bor i landet. Varken ARN eller CPH har fått nån bättre makeup sedan decennier, det enda som skett är att de numera mera liknar ett köpcentrum.
Anmäl inlägget
Marknaden får lösa det
Skrivet av PM, 2024-03-27 15:38:14
Lite tjatigt med att ropa varg om att svensk infrastruktur för inrikesflyg är i fara. Vi är medlemmar i EU sedan 1995 med en öppen marknad för kapital, varor och tjänster. Om SAS skulle försvinna så kommer andra aktörer kliva in där det finns efterfrågan. Jag reser gärna med Norwegian, BRA (helst inte Ryanair) eller annan aktör med trevlig reseprodukt. Eller menar ni att det ska vara upphandlad trafik överallt i Sverige där det inte är lönsamt att flyga?
Anmäl inlägget
Norr om sthlm
Skrivet av Norr , 2024-03-27 12:26:34
Det behövs någon som kan flyga ner till Sthlm från Umeå/Skellefteå/Luleå/Kiruna för alla vi som har Sthlm som slutdestination. Det skulle väl bra kunna lösa utmärkt till Arn. Skulle sedan typ LH starta LLA-FRA och UME-FRA skulle vi klara oss utmärkt utan SAS och CPH.
Anmäl inlägget
alltså...
Skrivet av En Roffe, 2024-03-27 12:20:32
Haha. Om det fortsätter så här så får vi gå tillbaka till 60-talet, och utbrista "Befria Norrland, och ge Skåne tillbaka till danskarna!". (Jag är själv norrlänning, och vet var jag har mitt hjärta och mina rötter.)
Anmäl inlägget
Nya SAS
Skrivet av Jörn, 2024-03-27 10:35:02
Detta borde ju öppna upp för en återetablering av SAS mellan LPI och CPH samt eventuellt öppna marknaden för en star alliance linje LPI - FRA/MUC. Allt för att slippa den överprisatta och felbyggda Stockholms flygplatsen norr om stan.
Anmäl inlägget
SAS i Sverige
Skrivet av Jens, 2024-03-27 09:54:39
SAS er fortsat langt den største inrikesoperatør i Sverige, så jeg forstår ikke kommentarerne.

Det er kun naturligt, at Köpenhamn er hub for SAS's langdistancetrafik. Dels på grund af beliggenheden, men også fordi Köpenhamn er hjemby for Nordens største og mest rejsende virksomheder: Novo Nordisk og Maersk. Desuden har FN mange arbejdspladser i Köpenhamn, i Europa kun overgået af Geneve.

Alt i alt bærer kommentarerne præg af et stockholmsk mindreværdskompleks.

Anmäl inlägget
Dags att säga goodbye...!
Skrivet av Långbänken, 2024-03-27 09:43:52
Skrota SAS. Denna efterkrigslösning har levt i för många år. Låt Anko/KLM härja i Danmark och bilda SAL - Swedish Airlines. Det är i Sverige som passagerarvolymerna finns. Här finns även exportföretag och högteknologiska industrier med krav på bra flygförbindelser world wide. Danmark är ett litet fläsk- och spannmålsproducerande land. Samla kunskap, erfarenhet och knowhow inom den "svenska" delen av SAS och starta ett nytt SAL - med sikte på svenska behov.
Anmäl inlägget
Inrikes och Air Baltic
Skrivet av Mr €, 2024-03-27 09:33:01
Försvinner SAS avgångar kan Air Baltic med sina lagom stora A220's ta över och dess Svenska del bli ett nytt Linjeflyg
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2024-03-27 08:33:36
Mens både Ryanair og Norwegian har skåret ned på deres indenrigs i Sverige har SAS skruet op, og indsat flere frekvenser. Og tilbage til den evindelige diskussion om at dumme CPH har mere trafik end ARN. Det er ikke længe siden Finnair kom med pomp og pragt til ARN og åbnede JFK, LAX, osv,. Med en katastrofal belægning forsvandt de lige så hurtigt som en hest kunne rende, så markedet var der tydeligvis ikke, og har aldrig været det.
Anmäl inlägget
Noll lojalitet
Skrivet av Teodor Brasved, 2024-03-27 03:11:28
Brussels Airlines till Bryssel, Air France till Paris, KLM till Amsterdam, Lufthansa till Frankfurt och München, British Airways till Heathrow, Swiss till Zürich. Alla nav med intercont. Vi med GOT som utgångspunkt klarar oss bra utan SAS. Och Gullan. Kaffet på SAS smakar kreosot....
Anmäl inlägget
Onödigt
Skrivet av Max, 2024-03-27 01:32:16
Onödig tråd SAS klarar sig alltid.Tyvärr
Anmäl inlägget
Inkompetenta svenska ägare
Skrivet av Dalen, 2024-03-26 22:57:47
Historiskt starka svenska ägare i SAS har igen visat att svenska intressen lagts åt sidan, dels av okunskap om den samhällsekonomiska nyttan av att deläga ett flygbolag som bidrar till landet, men även av intresset att sko sig på sidoeffekter av verksamheten i SAS. Nu har det tåget gått, och alla hittills tysta röster vaknar i en nystartad kör.
Heja Sverige!
Anmäl inlägget
Allt kan hyras
Skrivet av FD SAS, 2024-03-26 19:09:39
Få se hur det går när SAS tappar en stor del av sina Svenska och Norska transit kunder som inte kommer ha ngn anledning att flyga SAS längre. CPH och SAS kommer få problem, det finns inte Skåninngar och Danskar tillräckligt nog för att fylla tappet.
Anmäl inlägget
Skribentens miss
Skrivet av Bertil, 2024-03-26 17:49:13
SAS bedriver trafik på kommersiell basis sen ett antal decennier tillbaka. Att SAS idag skulle flyga vissa rutter som någon slags välgörenhet till Sverige är helt felaktigt.
Anmäl inlägget
Till Arild
Skrivet av Eslöv, 2024-03-26 16:47:18
SAS har aldrig varit svenskt. Hade det varit så, skulle inte Sverige missgynnats så totalt. Förvisso finns fördelningssiffror mellan de tre länderna, men detta är på pappret. SAS är nu och såsom det alltid varit, ett danskt huvudintredse.
Anmäl inlägget
Ständiga misslyckanden
Skrivet av Jacob, 2024-03-26 16:26:49
I stort sett har alla länder i Europa någon form av vad som kan kallas nationellt flygbolag, men inte Sverige.
Hur är det möjligt med alla dessa misslyckanden på område efter område?
Anmäl inlägget
Åsikter om Stockholm
Skrivet av Stockholmare, 2024-03-26 16:20:34
Känns som det är ganska mkt negativa åsikter om Stockholm, samtidigt som utomsocknes behöver känna sig viktiga och ha två flygplatser... går liksom inte ihop.

Uppenbarligen går det bra för både SAS och Finnair att flyga ATR till ARN så varför skulle inte BRA kunna göra det? Är det pga 5-10 min på för och eftermiddag som det saknas kapacitet? Bitch please...
Anmäl inlägget
Gräv bort E4 norr om Jönköping
Skrivet av Reality, 2024-03-26 15:44:46
För min del får det gärna bli en skylt med "Här upphör allmän väg" för E4 norrut från Jönköping. Finns ingenting där som ger min något mervärde. Viftar gärna med en dansk flagga framgent, samtidigt som jag sitter på ett Öresundståg till norra Europas, ohotat, bästa flygplats.
Anmäl inlägget
Stockholm är ingen mittpunkt !
Skrivet av Johan, 2024-03-26 13:33:02
Kör du bil från Stockholm till Malmö kommer första Malmö skylten utanför Helsingborg
Malmö som har ett upptagningsområde på …. Ja ett par miljoner
Sluta gnäll Stockholm
Anmäl inlägget
Appe har rätt
Skrivet av Arild, 2024-03-26 12:03:03
Det är väl ändå ingen som tror att kunderna i framtiden skall flyga via Köpenhamn på sträckor som ARN-LON, PAR mfl. Enligt samma krönika ges intrycket av att svenska vill och skall flyga svenskt. Hade det varit ett faktum historiskt hade svenskar valt att flyga bara SAS och inte valt Ryan, British Airways, Norwegian m.fl. Oavsett vem som äger flygbolaget så är det nästintill omöjligt att tjäna pengar här och det är lönsamhet dilemmat som är skälet till att ha ett flygbolag lagt ner
Anmäl inlägget
Jag flyger bara från Arlanda
Skrivet av Fyflight., 2024-03-26 11:56:57
Jag har aldrig satt min fot på Bromma. Jag tänker inte sätta min fot i Köpenhamn heller, även om SAS blir världens bästa flygbolag. Jag bor i centrala Stockholm och jag har inga problem att fortsätta flyga från Arlanda i framtiden eftersom det är den flygplats som bäst möter mina behov. Så länge det finns andra flygbolag som flyger till och från Arlanda kommer jag fortsätta att föredra Arlanda framför Bromma eller Köpenhamn.
Anmäl inlägget
Svensk infrastruktur står på spel
Skrivet av Uppdrag pajkastning, 2024-03-26 11:42:45
...kan det vara så att en del inte förstår att Sverige är på väg att stå utan ett flygbolag som kan trygga svensk infrastruktur?
Nu kliver Gullan Purser in och viftar med kaffekannan utan att förstå problemet. Jättekul att alla som jobbar på SAS har det bra på jobbet och helst behåller det, men det är inte det Jan Ohlson ifrågasätter tror jag.
Jag tror att Gullan skiter blankt i flygtrafiken norr om Stockholm, hon vill hellre flyga till New York på ett tredagarsstopp med shopping
Anmäl inlägget
Lotsas svenskt
Skrivet av Daniel, 2024-03-26 11:32:18
SAS har bars använt svenskt kapital och skattepengar i syfte att stärka CPH. Nu står vi här med några norskägda propellerplan och postflyg och är ledsna över försämrad infrastruktur. SAS och Arlanda är några av bevisen på svensk naivism.
Anmäl inlägget
Men snälla nån
Skrivet av Gullan Purser&InfstruktExpert., 2024-03-26 11:28:43
Normalt sett kommenterar jag helst serviceupplägg, men nu måste jag bryta in här.
Vad är det för smörja experten skriver om SAS, så länge vi inte är i konkurs är vi en seriös aktör på marknaden att räkna med. Vi kan inte ta emot påhopp som inte är faktabaserade, som vi i kabinen kämpar varje dag för att vara med på den svenska flygkartan i framtiden.
Anmäl inlägget
Que?
Skrivet av Hans, 2024-03-26 11:28:31
Hur tycker du att det har gått för SAS, jag menar, de har ju haft tillgång till, kunskap, erfarenhet och detaljerna?
Det är lite DDR att utrycka sig som du gör.
Anmäl inlägget
@Mamma
Skrivet av Appe, 2024-03-26 11:03:52
Min synpunkt är rätt tydlig ändå.
Varför skall någon skriva en massa eget tyckande utan att sitta på verkliga fakta. Blir bara löjligt när man ifrågasätter de som har fakta, erfarenheten och kundsskapen om detaljer. Ingen tror väl ändå att en stor flygkoncern inte värderat SAS möjligheter och brister innan de går in och investerar pengar och på sikt vill öka sin del till 51%! Det blir lite som ett fotbolls fan från läktaren har alla svaren.............
Anmäl inlägget
Sakfrågan eller person?
Skrivet av Mamma, 2024-03-26 09:30:54
Appe, vad ger du sken av utan en åsikt i sakfrågan?

Har du inte fått din välling idag?

Anmäl inlägget
Vilken krönika!
Skrivet av Appe, 2024-03-26 09:18:27
Blir trött på denna typ av krönikor där Jan bara har behov av att ge sken av, klokskap, sitta på ideer och lösningar ingen annat sett eller kommit. Tänk att KLM mfl. som gjort en nogrann due diligence innan de investerat i SAS inte "förstått" allt detta..........
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Bertil, 2024-03-26 08:42:20
Har SAS någonsin haft en större andel av svensk inrikes trafik än nu? Norwegian har reducerat kraftigt sen pandemin och SAS har ökat på flera destinationer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev