Skriv ut  

SAS AB: svensk företagsrekonstruktion och stora förluster

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 mars 2024
Samtidigt som SAS ansöker om företagsrekonstruktion i Sverige meddelas en stor förlust på närmare 2,3 miljarder kronor i det senaste kvartalet.

SAS har redovisat siffror för perioden 1 november 2023 till 29 februari 2024, vilket flygbolaget måste göra enligt företagets Chapter 11-process i USA. Intäkterna blev 11784 miljoner kronor. Nettoresultatet landade på -2,275 miljarder kronor.
 
SAS AB offentliggör också att bolaget har ansökt om företagsrekonstruktion i Sverige. Ansökan avser endast det noterade moderbolaget för SAS-koncernen, SAS AB, och inte några dotterbolag eller flygbolaget som helhet. 
 
Den 19 mars 2024 godkände den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt den rekonstruktionsplan som lagts fram i SAS chapter 11-förfarande.  Ett framgångsrikt genomförande av det svenska rekonstruktionsförfarandet är ett villkor för att Chapter 11-planen ska träda i kraft. SAS förväntar sig för närvarande att slutföra rekonstruktionsförfarandena omkring halvårsskiftet 2024.
 
SAS upprepar att efterställda borgenärer inte kommer att få någon ersättning alls och att det inte kommer att finnas något värde kvar till befintliga aktieägare i SAS AB.
 
Nu ska bland annat Air France-KLM, investmentbolaget Castlelake och den danska staten ta kontroll över det tidigare skandinaviskt statskontrollerade flygbolaget, men transaktionerna som ger den nya ägarstrukturen i SAS måste även godkännas av EU-kommissionen, som konkurrensprövar konstellationen.
 
SAS verksamhet och schemalagda flygavgångar påverkas inte av rekonstruktionsförfarandena och SAS kommer att fortsätta tillhandahålla sina tjänster som vanligt.



Kommentera artikeln
Det finns 25 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rensning
Skrivet av Pk, 2024-03-30 12:11:46
Blir spännande att se vad som händer inom SAS. Nu har man möjligheten att göra sig av med allt som kostar extra pengar. Börja om med en liten organisation och sakta skala upp verksamheten. Men tror de kommer stöta på stora problem med fack och personal. Snart är väl Ankos uppdrag att rensa upp över. Blir spännande att se hur ett "nytt" SAS tar skepnad.
Eller blir allt som vanligt?
Anmäl inlägget
@R2
Skrivet av Fd SAS, 2024-03-30 11:32:34
Kan bekräfta att det R2 skriver i sant. i min tid på SAS så gjordes det mätningar på produktionen och CPH hade sämst produktivitet och Arlanda bäst, OSL på andra plats. Har man varit i CPH och jobbat så förstår man varför, SAS i CPH är som Grekland tidigare där man hittat på jobb som egentligen inte behövs. Det en tekniker pä ARN gör behöver man 3 pers till i CPH, en som skruvar en som tar fram stegarna och en som skriver papperen.
Anmäl inlägget
Danske stat och AF/KLM ej i majoritet
Skrivet av LL, 2024-03-30 10:01:10
@Daniel. Du har helt fel om majoritetsförhållandena. AF/KLM och den "danske stat" kan få majoritet inom två år om AF/KLM utnyttjar sin option att köpa aktiet frå den störste ägaren.
Alla dina drömamr om mer långdistans från CPH är nys då SAS varken har flygplan eller nytt kapital att satsa på detta. Mest sannolikt att de flesta långlinjer pausas i höst. De nya ägarna (förutom "den danske stat" som vill skydda CPH Airport) vill inte fortsätta förlora 2,3 miljarder på 4 månader framöver.
Anmäl inlägget
SAS HQ
Skrivet av R2, 2024-03-29 22:54:52
För en svensk anställd behöver det anställas tre danskar för att bibehålla samma effektivitet.
Anmäl inlägget
@Fritz Klycke
Skrivet av Daniel, 2024-03-29 13:01:39
Når man ser passagertallene fra ARN som man må formode fortrinvist er svenskere, virker det som om SAS stadig har rigtig godt fat i de svenske kunder. At nogle også vælger LH, BA osv er simpel logik, da der er mange destinationer SAS slet ikke betjener.

Og du skal ikke være et sekund i tvivl om den danske stat og AF/KL allerede har nøje bestemt hvad der fremadrettet skal ske med SAS, så nogen intern "kamp" kommer der ikke. Tværtimod kommer vi til at se en øget satsning på LH fra CPH
Anmäl inlägget
Förklaring till flera olika plattformar
Skrivet av Acorn, 2024-03-29 09:12:21
SAS har olika plattformar samt inhyrningar eftersom alla flygplanstyper inte lämpar sig för alla destinationer. T.ex lämpar sig ATR med flera frekvenser bättre på exv kortare och tunnare linjer som ARN-VBY än A320. Detta upplägg driver inte kostnader utan syftar till det motsatta.
Anmäl inlägget
De nyanställda
Skrivet av Gullan, 2024-03-28 22:30:24
Det anställs så mycket ny personal som ska på träning osv, istället för att ta in folk med erfarenhet så ratas dessa och helt gröna får anställning. Sådant kostar pengar.
Anmäl inlägget
@Acorn
Skrivet av @Acorn, 2024-03-28 20:39:41
@Acorn
Om du läser vad @Olle skriver så står det "SAS betalar idag för 5 flygbolag" inte att dem har postholders i Cityjet och Xfly.
Visst hyr dem in ACMI men Xfly har inga andra kunder än SAS, Cityjet har några flyg för Lufthansa på gång men har sedan pandemin knappt haft andra kunder än SAS. Så SAS betalar för 5 flygbolag och det är väldigt många som i administrationsledet som ska avlönas som inte producerar. En dyr lösning vilket tydligt visas med SAS stora förluster.
Anmäl inlägget
Det kommer å bli bra
Skrivet av Capt Z, 2024-03-28 16:37:39
Tror nog att Anko kan få ordning på detta efter det att rekonstruktionen är klar. Flytta HQ till CPH. CPH blir det "nya" navet. ARN får bli en satellit med de linjer som har lönsamhet plus det svenska inrikes nätet som bär sig. Sen gäller det att lätta på "fäsket". Som en följd av flytten, tror nog att många väljer att inte flytta med från Stockholm. Att vi Stockholmare får en sämre service är nog troligt, tills nån tokstolle erbjuder direkt flyg kors å tvärs.... Kämpa SAS.
Anmäl inlägget
Ny longhaul?
Skrivet av Tim, 2024-03-28 16:10:13
Var ska SAS få flygen till ny longhaul som alla pratar om? De har två 350 kvar på order som ev kommer 2025, men samtidigt 3st 330 som redan är över 20år. Beställa nya plan har ledtider på 10år
Anmäl inlägget
Svar: Daniel
Skrivet av Fritz Klyka, 2024-03-28 15:22:45
Det ska du ta med en nypa salt. Med undantag för skåningarna känner svenskarna idag en allt mindre lojalitet med DAS (SAS) och flyger med andra bolag. Troligare ser vi ett krig mellan danska staten och AF/KL framöver när fokus kommer att skifta till AMS och CDG för SAS longhaul. CPH är för dyrt.
Anmäl inlägget
Postholders m.m
Skrivet av Acorn, 2024-03-28 14:42:21
@Olle
Så mycket felaktig info ute och går här.
SAS har inga postholders för Xfly eller Cityjet t.ex. Man köper ACMI från dessa bolag till ett avtalat pris. T.ex klagar Xfly på att de får för lite betalt men de har själva skrivit på detta avtal. Förövrigt baserar månag i detta forum sina kommentarer på eget tyckande och andra tyckande.
Anmäl inlägget
Svar till Pelle
Skrivet av Andreas, 2024-03-28 14:37:39
Nej, det fungerar inte så. Siffrorna som rapporteras, bland annat för flygplansleasing, tar inte hänsyn till de besparingar som görs p.g.a. Chapter 11 innan rekonstruktionen faktiskt är klar. Man rapporterar fortfarande de gamla leasingkostnaderna.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2024-03-28 13:55:18
Et af SAS største problemer for tiden (og gennem længere tid) er en elendig svensk krone overfor en stærk dollar, hvilket Anko har givet udtryk for et hav af gange. SAS afregner alt i SEK og taber millioner hvis ikke milliarder på en svag svensk krone.

Men når SAS er ude af chapter kommer SAS at ekspandere på langruter ud af CPH hvilket både Anko har givet udtryk for men også AF/KL.
Anmäl inlägget
Skyddade verkstan
Skrivet av FD SAS, 2024-03-28 12:21:22
Får ser hur länge dom ny ägarna låter den skyddade verkstan CPH hållas, kommer säkert bli konfrontation mellan Danska staten och övriga ägare. Ja SAS har för stor admin men även om man minskar den så kommer det inte att hjälpa, folk på SAS måste börja producera i nivå med andra, inte se SAS som en social inrättning. För många lallare på SAS helt enkelt.
Anmäl inlägget
SKsto
Skrivet av Olle, 2024-03-28 12:03:22
SAS betalar idag för 5 flygbolag. SAS Main (Scandinavia), SAS Connect, SAS Link, Cityjet och Xfly. Allt detta kostar pengar och kräver stor administration med många mellanchefer för att hålla allt på plats. Flera postholders som egentligen gör samma sak. Olika plattformar skapar komplexitet och en tröghet i systemet där man tappar flexibilitet. Folk blir inneffetiva och producerar mindre.
Allt detta skapar en dyr overhead för ett litet flygbolag som SAS. Billigt blev dyrt.
Anmäl inlägget
@Andreas
Skrivet av Pelle, 2024-03-28 11:50:56
@Andreas
Om SAS omförhandlat många avtal för t:ex flygplansleasing så borde det väl börja ge utslag? En del saker tar förmodligen lite längre tid. SAS lämnade tillbaka några A350 och omförhandlade många A320Neo. Så det borde stoppa blödningen.
Vad är det egentligen som kostar så mycket inom SAS? Man har billiga avtal för flygande.
Är det en överflödig adminstration, SAS Groundservice, mekaniker?
Något inom SAS kostar MYCKET pengar.
Anmäl inlägget
Danskägd framtida värmestuga?
Skrivet av Senan, 2024-03-28 11:38:07
Det är uppenbart att danska staten som äger en stor post i CPH Airport och som ser Kastrup som en viktig arbetsplats vill försöka hålla liv i ett "nytt" SAS som liknar det gamla SAS. Långlinjetrafiken och danska delen av SGH är två delar som har orsakat stora förluster i gamla SAS. Nya SAS enda chans att överleva är att bli ett effektivt feeder-bolag till AF/KLM samt att upprätthålla trafiken på cirka 10 inrikeslinjer i SE/NO. Resten är semestertrafik till Medelhavet.
Anmäl inlägget
Svar till PF
Skrivet av Andreas, 2024-03-28 10:44:36
Du tycker att det redan borde ha gett utslag, men det fungerar inte så. Besparingarna ger utslag först när man lämnar Chapter 11 och rekonstruktion.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-03-28 09:25:13
SAS bör återigen se över sin longhaul strategi. Haltande långlinjer har inget berättingande. CPH i konkurrens med AMS är givet en omöjlig uppgift. Lyxlinjer för CPH som lever på konstgjord andning är inte hållbart.
Anmäl inlägget
Kan BRA kan SAS
Skrivet av Kenneth, 2024-03-28 08:49:27
Dom gör en BRA helt enkelt. Men ser personligen att SAS överlever vi behöver SAS oavsett vad man tycker om deras förhavande i bland.
Anmäl inlägget
dyr administration
Skrivet av Urban, 2024-03-28 08:35:50
Tradition på detta forum att vilja skylla det mesta av problemen på SAS HQ.
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Gh, 2024-03-27 20:20:37
Ja vad ska man säga cph satsningen bidde ingen succe
Anmäl inlägget
Office
Skrivet av PF, 2024-03-27 20:05:17
Varför har man inte tagit i med hårdhandskarna under Chapter-11 processen och rensat bort allt som kostar mycket pengar? Det borde ha gett utslag redan kan man tycka. Företaget fortsätter blöda pengar och allt fortsätter i vanlig ordning. Alla på Frösundavik verkar oersättliga och behövs för SAS framtid. Otroligt att ett så litet flygbolag behöver en så stor och dyr administration.
Anmäl inlägget
Förlust
Skrivet av The Observer , 2024-03-27 19:05:12
Ett danskt flygbolag som kallar sig skandinaviskt med Kastrup som hub är en misslyckad strategi.
Varje kvartal är det samma sak. Nya miljardförluster. Lägg ner!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev