Skriv ut  

Full fart i den nordiska flygbranschen

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 mars 2024
Det rör på sig i Sverige och Norden. De nordiska flygbolagen ökar sina flottor och i södra Sverige har uppstickaren Frost hittat en egen nisch. På Island fortsätter flygbolagen att satsa med nya flygplan.

I Sverige väntar både BRA International Airways, svenska Norwegian och SAS tillökning. BRA tar emot en tredje A320 under våren och har därutöver fyra A319. SAS väntar in sex nya A320neo under våren/sommaren. En går till SAS Connect, övriga i SAS AB på svenskt register. Minst tre A320ceo lämnar. Svenska Norwegian väntar in tre nya Boeing 737 MAX 8. Detta i närtid. Mer kommer.
 
De isländska flygbolagen ökar sina verksamheter med nya flygplan. Air Atlanta Icelandic föryngrar flottan med tre Boeing 747-400F från China Airlines i Taiwan. Dessa är i 20-årsåldern, medan de nio plan de redan har är drygt tio år äldre i genomsnitt. Air Atlanta håller sig dock till samma flygplanstyp; Boeing 747–400. De har dessutom sju 747–400 i dotterbolaget Air Atlanta Europe på Malta, samtliga dessa flygs för Saudi Arabian Airlines, varav två i passagerarversion, liksom två Boeing 777–300, också för passagerare. Detta gör fortsatt Air Atlanta till Nordens största och tyngsta fraktflygbolag, om än med passagerare till en del och en av världens största operatörer av Boeing 747, med snart arton egna. Sedan grundandet 1986 har man haft nära 110 olika Boeing 747 i trafik. Saudi Arabian Airlines är dess största och äldsta kund. Men man flyger även frakt för Network Airlines, ett dotterbolag till Air Atlanta i UK samt till dess UK-rival Magma Aviation, ägt av Avia Solution Group och nya FlyMeta i Hong Kong. 
 
Isländska Bluebird Nordic, ett Avia Solution Group företag, väntar in sin elfte Boeing 737-800BCF. Icelandair får in två nya Boeing 737-MAX-8 och får därmed 21 MAX i trafik, varav fyra är MAX-9.
 
Ett i de större sammanhangen föga uppmärksammat nytt flygbolag har varit verksamt i Sverige sedan 2022. Det är Frost med bas i Malmö/Sturup. Med hjälp av främst en Saab 2000, ofta ES-NSI från estniska Nyx-Air, på detta bolags AOC och med deras kod. Frost driver privat charter, även ACMI och VIP, en växande nisch, främst för näringslivet, sportevent och annat nere över Europa, ofta i Tyskland, där man har nytta av Saab 2000:s snabbhet, ända ned till Medelhavet eller norröver. I Stockholm lyfter de ofta från Bromma med svensk personal. Planet är inrett för 50 passagerare och har 27 flygår, för såväl SAS Commuter, som Rut Viking, för Air Botnia, MCA, samt BRA. 
 
Nyx-Air flyger ju också en Saab 340 för Västflyg Trollhättan-Bromma och har totalt drygt ett dussin plan för passagerar-och fraktflyg; Saab 2000, Saab 340, ATR 42 och ATR 72–500.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv pf
Skrivet av Bertil, 2024-03-31 10:15:17
SAS har ett Sv, dk, No AOC så oavsett registrering ligger flygplanen på samma AOC.
Upplägget med ett AOC utfärdat av tre länder är mig veterligen världsunikt.
Anmäl inlägget
SAS AB vs. SAS Connect.
Skrivet av klas, 2024-03-30 09:52:36
SAS Connect är ett helägt dotterbolag till SAS AB så SAS AB kan sägas ha alla SAS flygplan.
Anmäl inlägget
Inte bara där
Skrivet av Op, 2024-03-29 15:17:36
Nästan alla bolag i Europa efter erfarna piloter (med 500h o uppåt). Många betalar rating utan Bond. Man måste bara klara testerna.
Anmäl inlägget
Svensk register for SAS....
Skrivet av pf, 2024-03-29 14:31:13
ja, hvor lang tid tar det, för nye eiere forlanger både dansk AOC, og flåten over på OY-xxx ?
Anmäl inlägget
SAS AB?
Skrivet av Andreas, 2024-03-29 10:18:59
SAS AB är väl bara ett moderbolag, inte ett flygbolag? Jag har svårt att tro att några flygplan går dit.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev