Skriv ut  

Bäst ekonomiklass ombord vinner

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 april 2024
Så länge det är ont om flygplan fungerar inte konkurrensen som den ska. Men det kommer. Och kampen kommer då stå om vem som har bäst ekonomiklass. Det är dags att service åter blir något som sätts mer i fokus, inte minst i ekonomiklass. Det skriver Jan Ohlsson i en krönika om service ombord.

Så länge biljettpriset är för högt kommer kunderna att ställa högre krav. Med all rätt. Om det inte finns någon väsentlig skillnad i servicegrad mellan ett lågprisbolag och ett nätverksbolag kommer allt fler att välja med plånboken. Det är sannolikt, i synnerhet för privatresenärer och om du får mindre valuta för bonuspoängen.

Men kan service ombord göra come-back även i ekonomiklass? Vinstnivåerna möjliggör en satsning. Bra service kan löna sig. Gränsen mellan lågprisbolag och nätverksbolagens utbud i ekonomiklass har blivit tunnare, så något måste ske. Privatresenären betalar alltmer för biljetten och har rätt att kräva sin “aktieutdelning”.
 
British Airways vd Sean Doyle är en av dem som tänkt till. Miljardbelopp ska satsas på bättre ombordservice, även i ekonomiklass. Detta efter allt skarpare kritik att BA tappar till Gulfbolagen, nya Air India, SIA med flera. Efter en mångmiljardvinst hos moderbolaget IAG vågar man ta språnget. Sean Doyle förstår att vinsten inte klarar ett tapp av marknadsandelar; arvet från ursprungsbolaget BOAC, British Overseas Airways Corporation, måste försvaras.
 
Flygbolaget med världens största nätverk; Turkish Airlines, har hela tiden hållit fast vid att även passagerare i ekonomi ska erbjudas varm mat och vin eller drink därtill utan extra kostnad. Vad vore annars skillnaden till det egna A-jet?
 
Aegean Airlines är också ett flygbolag som hållit stilen i ekonomiklass. Det finns fler, men inte många i Europa. Men det handlar inte bara om gratis. Service är en attityd. Jag brukade förr använda uttrycket “serviceekvilibrister”. Sådana finns även på SAS, men tillåts de blomstra? På Air Baltic kan man förbeställa sina meny med en aura av i alla fall en bättre economy plus och prosecco därtill. Detta för en ringa peng. Men lika viktigt är att när säljvagnen drar förbi, får man en vänlig påminnelse när de viskar vid passage att “vi har inte glömt bort er, vi ska bara värma er mat”. Detta serverat på babordssidans tvårad med extra stora fönster över lufthavet. Inte blir det sämre av att Air Baltic nu återgår till åtta kilo handbagage i bagagehyllan fritt på alla biljettyper. Det här är bara några exempel, men är det en trend?
 
Vi ska inte glömma BRA, som också har en del erbjudanden i enklassystemet, men det är långt till prinsesstårtan man faktiskt ibland serverades på Flying Enterprise till Visby, eller renklämmorna på Linjeflyg. Men det var på det glada åttitalet. 
 

SAS framhåller fritt kaffe och deras kommande huvudägare Air France/KLM har många goda sidor, men serviceutbudet i ekonomiklass hör inte till dem, enligt många undersökningar och omdömen. Ekonomiklass på Lufthansa, Swiss och Austrian är lite plus, men ännu på väg neråt. Det var den vägen BA tog, innan den blev en lavin.
 
Så var lämnar det SAS, en gång ett bolag i servicetopp och nog finns det många i deras kabinkår, som kanske skulle vilja ha mer service att erbjuda. Nöjda och glada kunder är mer tillfredställande än liknöjda, lite av en arbetsmiljöfråga. Precis som trafik föder trafik, föder god service i slutänden mer nöjda medarbetare och mer vinst.
 
SAS ska igenom ett nålsöga. Bibehållen Eurobonus som från 1 september kan användas på nästan alla SkyTeam-medlemmar? Nästan alla? Det finns inte så många. Kanske är ett av dem CSA, som för närvarande bara har ett flygplan i reguljär linjetrafik? Saudia kanske? Nej nu ska vi inte vara småaktiga. Men SkyTeam har ännu färre representanter på serviceundersökningar och SkyTeam har ett tunnare utbud än Star Alliance. SAS var först med C-klass av alla. Air France försökte få den förbjuden. Kan SAS bli en av dem som reformerar M-klass?
 
Att SAS omedelbart skulle hänga på den nya trenden är inte troligt. Den kan nu endast följas av dem som gör miljardvinster. För aktieägare och personal vill också ha sin bit av kakan. På SAS finns ingen kaka. Fortsatta miljardförluster gör bättre service i ekonomi till en utopi. Men flygbolag är ju främst varken till för aktieägare eller anställda, utan för kunderna. Så mer service kan bli en lavin. För här finns marknadsandelar att vinna.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev