Skriv ut  

Nordica flyger vidare

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 april 2024
Estniska Nordic Aviation Group är ute till försäljning, men än så länge flyger man vidare under sin statliga ägare. Sju anbudsgivare har dragit sig tillbaka av olika anledningar och inför sommaren hänger det på wetlease-verksamhet för att få budgeten att gå ihop.

Sju anbudsgivare på Nordic Aviation Group blev till sist två. Men den ene lade ett för lågt bud och den andra hade tveksam finansiell bakgrund, vilket kan antyda finanser i olag eller till exempel ryska kopplingar. Hur som helst har huvudvärken nu också orsakat Estlands miljöminister, under vilken frågan sorterar, en prestigeförlust. Nu är man tillbaka på ruta ett och låter Nordica flyga vidare, dock utan kapitaltillskott, i förhoppning om att nya anbudsgivare ska anmäla sig. 
 
Fortsatt hänger ett åtalshot över den tidigare ledningen för att ha misskött flygbolagsgruppen och inte gjort tillräckliga riskbedömningar. Men det har också gått väldigt mycket politisk häxjakt i det hela. Nordicas ändå ganska blygsamma förlust hänför sig främst till det misslyckade samarbetet med estniskregistrerade tyska Marabu Airlines, under mäktiga Condors paraply. 
 
Nordica skulle flugit fem A320neo på wet-lease för dem, men Marabu var missnöjda med punktlighet, service och en allvarlig incident. Till sist tog Marabu över de då fyra A320neo i egen regi, en dyrbar U-sväng som Marabu fortsatt vill ha flera miljoner euro i ersättning för. Därtill hyrde Marabu in bulgariska European Air Charter med tre A320ceo. I sommar har man varit ute lite sent och måste därför wet-lease in två Boeing 737–800 därtill, från litauiska KlasJet. De ska flygas från München och uppges vara början på ett långsiktigt samarbete. 
 
Men ersättningsfrågan är fortsatt aktuell och den kan ställa till det; eftersom den estniske ansvarige ministerns huvudskäl till att lägga ut Nordic Aviation Groups tre bolag till försäljning var att estniska skattebetalare inte skulle behöva lägga ut en enda euro mer på en flygbolagsverksamhet som inte främjade trafik till och från Estland. Nu hoppas man att wet-lease till Vietnam, Korsika och SAS i alla fall ska hålla budgeten på plus minus noll. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

nordica xfly
Skrivet av thomas , 2024-04-24 10:36:41
Hoppas och tror gör man i kyrkor
Här gäller krassa ekonomiska fakta, om inget kapital tillförs kommer fakturor löner att släpa. Det bör märkas ganska snart.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev