Skriv ut  

Allas ögon på GlobalEye

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 april 2024
Nu har det fjärde GlobalEye-flygplanet levererats till Förenade Arabemiraten. I februari lämnade Saab också ett svar till Natos inköpsorganisation angående GlobalEye. Samtidigt kom skrällen att flygvapnet bestämt att Sveriges GlobalEye-flygplan ska baseras på Arlanda i Stockholm.

GlobalEye
GlobalEye
 
Saab har levererat ytterligare en GlobalEye till Förenade Arabemiraten. Det är den fjärde GlobalEye som Saab levererar till emiratens flygvapen inom en period på fyra år. Förenade Arabemiraten har beställt totalt fem GlobalEye. 
 
Förenade Arabemiraten blev lanseringskund för GlobalEye när en order på två flygplan tillkännagavs under Dubai Air Show i november 2015. En order på en tredje tillkännagavs 2017 och det flygplanet levererades i februari 2021. 
 
Arlanda-bas
Hemma i Sverige blev många upprörda när Flygvapnet meddelade att de två nya GlobalEye-flygplanen med beteckningen S106 ska baseras i Mälardalen 2027 – på Arlanda och F 16 i Uppsala – och inte hos Specialflygskvadronen på Malmen i Linköping. Både Specialflygskvadronens personal och ledande östgötska politiker har flaggat för att viktig kompetens kan gå förlorad om GlobalEye inte baseras i Linköping och generalmajor Jonas Wikman sa i en intervju på SVT:
– Jag har full förståelse för den aspekten. Det är också en av våra huvudsakliga risker och ett område som är noga utrett.
 
Jonas Wikman sa vidare att han inte var bekymrad över att militär och civil flygtrafik ska dela landningsbana på Arlanda:
– Arlanda kommer bara vara en del, vi har ju flera baser. Och vi kommer anpassa baseringen utifrån hotbilden.
 
2022 fick Försvarsmakten klartecken från regeringen och beställde två GlobalEye-planen från Saab till ett ordervärde på omkring 7,3 miljarder kronor. Produktionen av de toppmoderna planen är nu i full gång och systemet är tänkt att tas i bruk under 2027.
 
GlobalEye är baserad på Bombardier Global 6000 businessjet, och Saabs radar Erieye Extended Range är monterad ovanpå flygplanets flygkropp. Samtidigt som företaget beskriver GlobalEye som en AEW&C, Airborne warning and control system, har den också den maritima Leonardo Seaspray-radarn och kamerasystemet FLIR Systems Safire monterade i kapslar under flygkroppen, vilket gör att den kan utföra mark- och sjöövervakning. GlobalEye kan också användas för icke-militära uppgifter som att leda och samordna räddningsuppdrag under naturkatastrofer eller större olyckor till sjöss eller på land.
 
Genom att skicka information i realtid till enheter i flygvapnet, armén och marinen, ska GlobalEye ge en samlad lägesbild av vad som sker i omgivningen, och förmågan att tidigt upptäcka hot.
 
Nato intresserade
Även Nato har visat stort intresse för GlobalEye och Saab har svarat på en så kallad Request for Information från Natos inköpsavdelning.  
– Saab är en beprövad och pålitlig del av Natos försvarsindustriella bas och vi finns i mer än två tredjedelar av medlemsländerna. Våra lösningar, inklusive GlobalEye, har från början utvecklats för att vara kompatibla med Natos krav. Jag är övertygad om att vi kan bidra med viktiga förmågor som kommer att stärka Nato och gynna medlemsländerna, säger Carl-Johan Bergholm, chef för Saabs affärsområde Surveillance.
 
Även Nato-medlemmen Kanada har meddelat att de planerar att spendera mer än 3,65 miljarder USD på flygburna (AEW), airborne early warning, enligt Aerospace Daily. Beroende på när förvärvet äger rum är det väl inte omöjligt att GlobalEye, baserad på kanadensiskt tillverkade Bombardier Global, kan bli av intresse. 
 
De nuvarande spanings- och ledningsflygplanen, med benämning S 100/ASC890, har funnits i olika versioner i Försvarsmakten sedan sent 1990-tal och används för att övervaka luftrummet. Dessa plan tas ut ur service om några år och ska därför ersättas av det nya flygplanet S 106.
 
– S 106 kan inte bara flyga mycket längre och högre än de nuvarande planen, utan Försvarsmakten kommer också att få en ny förmåga med systemen som är inne i flygplanen. Det blir en game changer i hur man kan uppträda, säger Nils Schroeter, projektledare FMV.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

2 st. i Sverige
Skrivet av Erik, 2024-04-27 12:25:28
Är inte detta i klenaste laget. Två flygplan i Sverige?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev