Skriv ut  

Ingen återhämtning för inrikesflyget

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 maj 2024
Flygets återhämtning efter pandemin har tappat fart och trenden ser ut att hålla i sig även under 2024. Utrikestrafiken kommer i kapp redan nästa år, men inrikestrafiken återhämtar sig inte, enligt en ny passagerarprognos från Transportstyrelsen. Positivt är att koldioxidutsläppen per passagerare minskar betydligt.

– Den negativa trenden för inrikesflyget syns tydligt i flera europeiska länder just nu. Utrikestrafiken ökar, men inrikes tar sig inte jämfört med hur det såg ut före pandemin. Vår nya prognos bekräftar att den här trenden troligtvis är här för att stanna, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.
 
Det totala antalet avresande passagerare på de svenska flygplatserna uppgick år 2019 till 22,4 miljoner, men minskade under pandemiåret 2020 till 5,6 miljoner. Prognosen för 2024 är satt till 17,2 miljoner passagerare. Nästa år uppskattas siffran öka till drygt 18,8 miljoner vilket motsvarar 84 procent av 2019 års passagerarantal.
 
Transportstyrelsens passagerarprognos sträcker sig mellan 2024 och 2030. Det är stora skillnader mellan inrikes- och utrikessiffrorna; medan utrikestrafiken uppnår 116 procent av 2019 års nivå i slutet av 2030, kommer inrikestrafiken endast upp i 67 procent. 
 
– Det finns flera faktorer som påverkar flygtrafikens utveckling, men den ekonomiska verkligheten ser nu ut att ha börjat påverka flygresandet. Ett lägre utbud av flygresor och nya digitala mötesformer är andra förklaringar som också har betydelse, säger Simon Posluk.
 
Utöver trafikprognosen görs även en beräkning av flygets utsläpp av koldioxid. Över tid går det att se att utsläppen visserligen har ökat, men å andra sidan har passagerarantalet ökat dubbelt upp procentuellt jämfört med utsläppen. Det innebär att utsläppen per passagerare i stället minskar.
 
Enligt ett räkneexempel i prognosen framgår att utrikesflygets utsläpp förväntas öka med 4 procent under prognosperioden, samtidigt som inrikesflygets utsläpp minskar med 40 procent.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stationsavgiften är en KD-gåva
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-06 21:51:45
@PnF. Stationsavgiften på Arlanda går rätt ner i fickan på Arlanda Express. Varken SL eller Swedavia får en krona av denna avgift. Vi kan tacka Kristdemokraterna genom gamle kommunikationsministern Mats Odell för denna innovativa gåva som skulle visa att OPS (Offentlig-Privat Samverkan) skulle vara överlägsen ett kommunal, regionalt eller statligt ägande av järnvägar.
Anmäl inlägget
Lägre efterfrågan
Skrivet av Mats N, 2024-05-06 17:29:15
Sanningen är att inrikesflyget tidigare till stor del bestod av överdagen-tjänsteresor och dessa har idag till stor del ersatts av digitala möten. Efterfrågan på inrikesflyg kommer aldrig komma tillbaka till tidigare nivåer. Därmed finns heller ingen anledning att behålla Bromma. Inrikesflyget får plats på Arlanda.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av PnF, 2024-05-06 14:37:29
Dags att samla all flygtrafik på Arlanda och stänga ner Bromma. Samtidigt ser man till att förbättra kommunikationerna till Arlanda genom att utöka Pendeltågtrafiken och ta bort SLs (Swedavias) stationsavgift. Pendeltåg mot Uppsala och Stockholm-Nynäshamn var 15:e minut. Och Arlanda Express behöver ett vettigt pris.
Anmäl inlägget
BMA?
Skrivet av Stockholmare, 2024-05-06 14:17:08
Man har ju drivit att det är BMA som ska ha trafik... utan BMA så stannar sverige! :)
Anmäl inlägget
LIN
Skrivet av II, 2024-05-06 13:48:49
Vad är det som gjort att det svenska inrikesflyget så totalt rasat ihop, tittar man 30-40 år tillbaka så hade vi ju ett fungerade och utbyggt inrikesflyg med bra tidtabell.

Vad har vi idag, stora städer som Kalmar, Växjö, Halmstad, Trollhättan har inte ens direktflyg till landets huvudflygplats Arlanda. Visby har inte längre morgontrafik till Arlanda så flyga vidare för resa över dagen är inte att tänka på.
Anmäl inlägget
FLYGSKATTEN MÅSTE AVSKAFFAS PÅ EN GÅNG!
Skrivet av Mamma Mia, 2024-05-06 10:03:39
Detta är ett tydligt bevis på ineffektiviteten i att upprätthålla den ABSURDA skattepolitik som flygtrafikanvändare lider av. Vi har INTE råd att fortsätta med detta INEFFEKTIVA flygskatten som i verkligheten INGEN miljönytta gör.
Anmäl inlägget
Inrikesflyget
Skrivet av Martin, 2024-05-06 09:05:04
Frågan är även om erbjudandet mot marknaden är rätt. Sjäkvlart går det att tjäna pengar på inrikesflyget men alla kör på i samma gamla affärsmodeller trots rekonstruktioner.

Gör om och gör rätt.
Bygg ett modent bolag från grunden med ett vettigt erbjudande mot marknaden så kommer svensktinrikesflyg gå bra.
Anmäl inlägget
inrikesflyget
Skrivet av thomas , 2024-05-06 08:28:31
Frågan om BRA kan hålla ut med sitt inrikesflyg under dessa dåliga odds
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev