”Vi börjar med en avgång i veckan och siktar på åretrunttrafik”, säger Michael Carlsson, som är mannen bakom MCA, till Flygtorget. ”Visar det sig att det går bra, så kan vi också börja flyga på t ex torsdagar.”
MCA, Michael Carlsson
I många år har en direkt reguljärlinje efterfrågats både på Cypern och i Sverige. Cypern är en knutpunkt för trafik till bl a Mellanöstern. Dessutom tillhör Cypern sedan årtionden en av svenskarnas största emesterdestinationer.
Särskilda band knöts också mellan många svenskar och cyprioter under de år Sverige hade FN-trupper på Cypern.
”Det är fantastiskt bra att MCA börjar med en flyglinje hit”, säger Urban Norström, som driver Erinor Tours i Larnaca sedan många år. ”Bristen på bra flygförbindelser hit har varit en flaskhals för oss, särskilt under höst, vinter och vår.”
Urban Norström arrangerar framför allt sport- och träningsresor till Cypern och tar bl a emot många fotbollslag från skilda delar av världen.
”Ett normalår har vi 20-30 fotbollslag”, säger Urban Norström som både arrangerat träningsresor för svenska landslaget, flera utländska landslag och välkända klubblag. ”Vi har också golfgrupper, arkeologgrupper och konferenser. Med ett flyg som MCA som går året runt kan nog bara vi få 30 golfare i veckan från slutet av oktober till mitten av april.”
”Det skulle gå att locka än fler golfare och konferenser till Cypern om bolaget kan flyga två gånger i veckan så att man kan ordna kortare resor och weekendresor”, tillägger Urban Norström.
Nybildade MCA flyger redan till Beirut, Erbil och Sulymaniah och till sommaren även till Tessaloniki och Aten. Till Aten ämnar man flyga två gånger i veckan, torsdagar och söndagar.
”Sterlings konkurs har lämnat utrymme för oss på Aten” säger Michael Carlsson. ”SAS flyger ju dessutom nu bara tre gånger i veckan dit.”
Not: MCA Travel Group är ett familjeägt reseföretag som nu håller på att bilda ett flygbolag. Under tiden kommer Cyperntrafiken att opereras med en MD83
(ca 165 stolar) inhyrd från Dubrovnik Airlines.