Skriv ut  

Braathens snart ensamägare i Kullaflyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 februari 2012
Braathens Aviation fortsätter att expandera i Sverige. I dagarna köptes ytterligare 6,5 procent av de återstående aktierna i Kullaflyg.

Kullaflyg

I april förra året köpte Braathens Aviation Sverigeflyg och de sex lokala flygbolag som ingår där, i december köptes Golden Air och nu stärker bolaget ägandet i Kullaflyg, ett av bolagen i Sverigeflyg.
            När Braathens Aviation, som i sin tur ägs av Per G Braathens investmentbolag Braganza, köpte Kullaflyg fick man bara kontroll över 90,5 procent av aktierna. I förra veckan sålde dock byggföretaget Peab och Bjäreinvest sitt innehav på 6,5 procent av aktierna till Braathens.
– Med Braathens Aviation har Kullaflyg fått en stabil ägarstruktur som kommer att fortsätta arbetet med att utveckla flygtrafiken till och från Ängelholm, säger Peabs VD Jan Johansson i ett pressmeddelande.
            Köpet innebär att Braathens ytterligare stärker ägandet i Kullaflyg och nu har 97 procent av aktierna. Resterande aktier äger Kullaviks platschef i Ängelholm Christer Paulsson.
– Sedan Kullaflyg startades för snart nio år sedan har turtätheten mellan nordvästra Skåne och Stockholm mer är fördubblats. Resultatet har blivit bättre tidtabell och lägre priser, vilket var avsikten med etableringen. Dessutom har det tillkommit ytterligare två linjer till på köpet; Mora på vintern och Visby året runt, säger han.
            Kullaflyg är, liksom de övriga flygbolagen inom Sverigeflyg, självständiga enheter inom Braathens Aviation. Bolaget flyger idag åretrunttrafik från Ängelholm/Helsingborg till Bromma och Visby och under vintersäsongen till Sälen/Mora. Merparten av trafiken opereras av Golden Air som använder två ATR 72-500.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte så säker
Skrivet av Berra, 2012-02-28 21:16:51
Man kommer att ha kvar Golden Air för att man äger dem. Tycker jag är stark anledning nog. Samtidigt producerar Golden Air väldigt billiga flygstolar jämfört med Malmö Aviation.

Däremot tippar jag att det kommer att flygas en kombination av AVRO, ATR och S2000 på Sverigeflyglinjerna redan i höst. Kanske även på Malmös linjer!

Sen blir det ju kul att se hur de förklara bort den miljövänliga turboproppen man tjatar om varje flight. Hihi!
Anmäl inlägget
Uppgradering till jet?
Skrivet av Anders, 2012-02-28 19:57:41
För mig tycks det nu helt självklart att trafiken tas över av Malmö Aviation och K-flyg blir kvar som bokningssida paralellt med Mavias. Varför i hela världen skule de vilja ha kvar Golden Air?

Jet ger fler passagerare än prop. Det vet alla i hela branschen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev