Skriv ut  

Norge storsatsar på landets flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 mars 2012
Ökad kapacitet, nya terminaler, banförlängningar och minst två helt nya flygplatser. Norska Avinor storsatsar på den regionala flygtrafiken i Norge. En utveckling som också kan gynna några av de svenska flygplatserna i Norrland.

Wideroe Bodö

Flyg har länga varit en förutsättning för kommunikationerna inrikes i Norge och Avinor, norska motsvarigheten till LFV/Swedavia driver idag 46 flygplatser i Norge. Jämfört med Sverige som har ca 50 flygplatser med en mer än dubbelt så stor befolkning, är det norska inrikesnätet vitt förgrenat.

I förra veckan presenterade Avinor ett åtgärdspaket för den framtida flygplatsstrukturen i Norge som innebär en storsatsning på utbyggnaden av flygets möjligheter. Drygt 24 miljarder norska kronor ska investeras i den största utvecklingen av norsk flygtrafik sedan Gardermoen byggdes.

Pengarna ska bland annat användas till nya eller uppgraderade terminalbyggnader i Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim. Dessutom behöver både Oslo och Bergen nya rullbanor, en tredje på Gardermoen och en andra på Flesland i Bergen.
Trondheim Airport
Trondheim Airport

Just rullbanorna på de mindre, regionala flygplatserna har hamnat i särskilt fokus i Avinors framtidsplaner. Många av de mindre flygplatserna ligger i kustlandskap, har banor på 1 000 meter eller mindre och trafikeras av i första Widerø och Dash 8-flygplan. Det är en modell som på sikt ska fasas ut ur flottan och ersättas av flygplan som av allt at döma kräver längre rullbanor. Men nio av de lokala flygplatserna ligger i områden där det inte går att förlänga landningsbanorna. För att ändå hålla kapaciteten och tillgängligheten uppe vill Avinor dels förlänga existerande banor på många flygplatser, dels bygga två helt nya flygplatser i norra delen av landet, en vid Lofoten och en vid Helgeland i höjd med Polcirkeln. På sikt kan det också bli tal om en tredje ny flygplats i Kautokeino.

En ny flygplats i området kring Helgeland med kapacitet att ta emot flygplan i nivån B737-800 och över det, kan innebära ett lyft också för de lokala flygplatserna på andra sidan gränsen i Sverige. Flygplatsen Tärnaby/Hemavan har redan idag en betydande del norska passagerare men de skulle inte minska, tror flygplatschefen Per-Martin Grönlund.

– Nej, det viktiga är att kapaciteten och tillgängligheten i hela regionen ökar, säger han. Kan till exempel chartertrafiken öka i norra Norge kommer det också oss till godo.

Hemavans flygplats har idag en rullbana på 1 444 meter och möjlighet att ta emot upp till Boeing 737-300. Men det är den regionala linjen med Nextjet, som flyger ATP och SAAB till Arlanda som ger möjlighet att ta emot inkommande passagerare.

– Vi vill gärna uppgradera antalet flygrörelser för tung trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Seriöst...
Skrivet av Smurfen, 2012-03-08 02:49:59
...har ni aldrig hört ordet rullbana? Det svenska ordet rullbana heter runway på engelska om det skulle vara några frågetecken.
Anmäl inlägget
Putte,
Skrivet av pf, 2012-03-06 22:29:13
med å bygge to nye plasser som kan ta B-737'str og legge ned 4 plasser som ikke kan utbygges, gir man mange bedre transportveier-det bør du forstå....
Anmäl inlägget
Glömska?
Skrivet av Putte, 2012-03-06 15:40:24
Vad bra det låter! Men varför mörkar man att Avinor gör sig av med fyra flygplatser och bygger två nya? Nettot blir ju då två flygplatser färre... Man kanske bara "glömde" det? Eller så går det inte så bra ihop med rubriken "storsatsar"...
Anmäl inlägget
Grattis
Skrivet av Fredrik, 2012-03-06 10:23:59
Grattis alla norrmän! Ni har framtidstro och styrs inte av bakåtsträvare som vi i sverige. Än en gång grattis!!
Anmäl inlägget
Men...
Skrivet av Gök, 2012-03-06 10:22:25
På Norska heter starbana rullebana så i detta fall bör det vara ok!? :)
Anmäl inlägget
Runway
Skrivet av Per af silferstolpe, 2012-03-05 23:28:28
Runway på Svenska blir faktiskt springbana och inte rullbana. Rullar man kommer man som sagt inte upp i luften!!

Anmäl inlägget
Vadå rullbanor?
Skrivet av Annan resenär, 2012-03-05 20:14:19
Vadå rullbanor?
Menar författaren taxibanor eller startbanor?
Ska man bygga en ny typ av banor där planen bara rullar?
Är det för att man glömmer parkeringsbroms i lutande underlag?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev