Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
"Nya Skyways"
Skrivet av Krigetkommer, 2012-08-09 00:06:30
Kommer att ha en ekonomi som inte många flygbolag har! Man startar från "noll" och kan konkurrera under en lång tid..... En av investerarna är fm. Salxx.......... (Flyglinjen och Nextjet är en enkel munsbit)............
|
|
SAAB 340A
Skrivet av The ultimate flyer, 2012-08-08 16:35:43
Tittade på SkyTaxi :s hemsida med korsreferens till Airliners.net och ser att deras två SAAB340 är av tidig A -modell. Serie nr 100 (QC) och nr 143 av 459 byggda mellan 1983 och 1999. (QC = quick change (frakt/passagerare)
|
|
SAAB 340 B+
Skrivet av The ultimate flyer, 2012-08-08 12:32:22
Kan man hoppas att Polackerna flyger 340B+ med samma system som SAAB2000. 340 A och B är ganska högljudda i kabinen. 340 A har låg motoreffekt och det kan bli problem med startvikten.
|
|
sky around
Skrivet av sky4me, 2012-08-08 12:23:51
Hur ska det gå för det nya "Skyways"!!?? Det dom kallar sky4u, nu när allt är snott av andra bolag!?
|
|
Hva kunne ha skjedd dersom
Skrivet av pf, 2012-08-08 11:45:32
ikke dette bolaget ville fly strekningen?'
Er det f.eks. ikke åpnet for å legge slike strekninger ut på uphandling etter EU's regelverk.....Eller vil ikke Sverige satse på luftttrafikk?
|
|
@Piloter/SPF
Skrivet av Kapten, 2012-08-07 23:27:54
Varför har SPF gjort sitt? SPF är inte starkare än vad medlemmarna gör dem. Det gäller ju för alla piloter som flyger och är baserade i Sverige att vara medlemmar i SPF. Då kan SPF kräva ett K-avtal för sina medlemmar. Om bolaget vägrar kan konflikt utlysas och även begära sympatiåtgärder av andra föreningar, som Transport, Unionen osv.
|
|
Piloter/SPF
Skrivet av Pilot, 2012-08-07 14:14:34
Vakna upp och känn lukten av kaffet. Här har några av de tyngsta spelarna i regionens näringsliv skapat något som Sverigeflyg har hållit på med i 10 år. Samma sak kommer hända här, svenskar som jobbar i ett svenskt AOC men flyger under ett annat varumärke som tillhör marknadsbolaget och betalar operationen. Det kommer inte att hålla med Polska eller Estniska operatörer i längden. Men en sak är säker och det är att SPF har gjort sitt.
|
|
Försäkringar mm
Skrivet av Igor, 2012-08-07 12:19:08
Var är passagerarna försäkrade vid ett eventuellt skadeståndskrav? Vem ansvarar för det? Flyglinjen eller Sky Taxi? Vad har bolaget för minimikrav på sina piloter och CA?
|
|
Gångegenskaper
Skrivet av Hans D, 2012-08-07 12:06:53
Bäste Kapten Kangaroo!
Jämfört med de miserabla gångegenskaper som SJ Snabbtåg erbjuder så föredrar jag en och annan luftgrop :)
|
|
Hoppas
Skrivet av Sven, 2012-08-07 11:52:20
Härligt med SAAB 340!
Hoppas att ni får fart på verksamheten och växer.
|
|
X2000
Skrivet av Kapten Kangaroo, 2012-08-07 11:45:42
Bästa Bo, Ett gott råd åk tåg, där är det inte så mycket luftgropar. SAAB 340 är ett av de bättre flygplanen, att likna vid en gammal Volvo 240.
|
|
Flyglinjen
Skrivet av M, 2012-08-07 11:43:15
"ett polskt charterflygbolag" borgar verkligen för den kvalitén som svenska affärsresenärer kräver.
|
|
Man lägger detta i ett separat bolag?
Skrivet av Kungen, 2012-08-07 11:33:14
Hmmm.. skulle det inte bära sig eller en annan operatör kommer in så kan man lätt kursa detta bolag utan att riskera Jönköpings trafiken eller.......?
|
|
Rätta mig om jag har fel!!
Skrivet av Göran, 2012-08-07 10:49:02
Tråkigt att ingen sätter stopp för den här typen av verksamhet, inget avtal med SPF och förmodligen inget avtal med flygarbetsgivaren. Flyglinjen, Avies m.m. post holders i flygföretagen, flyger själva i större bolag väl förankrade i SPF och har det här som hobbyverksamhet.
|
|
Man mår lätt illa i en SAAB 340.
Skrivet av Bo, 2012-08-07 10:40:33
Det är problemet med mindre propellerplan. En blåsig höstdag är ingen höjdare ombord.
|
|