Skriv ut  

Flyglinjen tar över linjen Kristianstad – Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 augusti 2012
Det blir Flyglinjen som tar sig an en av de sista linjer som är kvar efter Skyways konkurs. Den 20 augusti startar trafiken mellan Kristianstad och Arlanda med en inhyrd SAAB 340.

– En välbehövlig utveckling, säger Flyglinjens marknadschef.

Flyglinjen

Everöds flygplats utanför Kristianstad har stått utan linjetrafik sedan Skyways gick i konkurs i maj. Förhandlingar med ett flertal olika flygbolag har varit resultatlösa men i början av juli blev det klart att Jönköpingsbaserade Flyglinjen blir ny operatör på trafiken till Stockholm.

– Det hela gick plötsligt väldigt kvickt och på två veckor var hela affären i hamn. Det är en välbehövlig utveckling för oss, säger Henning Lindberg, marknadschef för Flyglinjen.
Flyglinjen

         Flyglinjen har sedan starten koncentrerat sig på trafik mellan Jönköping och Stockholm och blev i och med Skyways konkurs ensamma på linjen. Men redan ett par veckor senare meddelade Höga Kusten Flyg att de tar upp konkurrensen efter semestrarna. Den överraskningen dämpas nu i och med att Flyglinjen breddar sig med den helt nya trafiken på Kristianstad.

         Flygningarna utförs av SkyTaxi, ett polskt charterflygbolag som sätter in en SAAB 340 med 33 stolar. Tre turer per dag till Arlanda enligt en differentierad tidtabell och med första avgång den 20 augusti. Flyglinjen behåller de egna Jetstream 32 på linjerna mellan Jönköping och Arlanda och Bromma, även om det fanns vissa planer på att gå upp i storlek på de rutterna.

– Men i och med att vi nu får tillbaka konkurrens på sträckan gör vi så här, säger Henning Lindberg, som också kan glädjas åt nya och bättre slotar på Bromma.

– Vi har fått en av Skyways gamla med landning där 08.00 vilket gör att vi kan lyfta 07.10 från Jönköping. Det är en klar förbättring och en ren skänk från ovan.

         Trafiken på Kristianstad placeras i ett eget bolag, skilt från det som hanterar flygningarna i Jönköping. Det är en del i den ursprungliga tanken bakom Flyglinjen, att med ett generellt företagsnamn kunna etablera sig på olika platser. Flyglinjen står för flygningar, bokningssystem och annat som rör själva trafiken medan ett lokalt marknadsföringsbolag ansvarar för marknadsföring, biljetthantering och service på flygplatsen.

– Jag tror att vår vilja att skapa en lokal förankring gjorde att vi kom in rätt i förhandlingarna. Med Flyglinjen Kristianstad placerar vi businessen där den hör hemma.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Nya Skyways"
Skrivet av Krigetkommer, 2012-08-09 00:06:30
Kommer att ha en ekonomi som inte många flygbolag har!
Man startar från "noll" och kan konkurrera under en lång tid.....
En av investerarna är fm. Salxx..........
(Flyglinjen och Nextjet är en enkel munsbit)............
Anmäl inlägget
SAAB 340A
Skrivet av The ultimate flyer, 2012-08-08 16:35:43
Tittade på SkyTaxi :s hemsida med korsreferens till Airliners.net och ser att deras två SAAB340 är av tidig A -modell. Serie nr 100 (QC) och nr 143 av 459 byggda mellan 1983 och 1999. (QC = quick change (frakt/passagerare)
Anmäl inlägget
SAAB 340 B+
Skrivet av The ultimate flyer, 2012-08-08 12:32:22
Kan man hoppas att Polackerna flyger 340B+ med samma system som SAAB2000. 340 A och B är ganska högljudda i kabinen. 340 A har låg motoreffekt och det kan bli problem med startvikten.
Anmäl inlägget
sky around
Skrivet av sky4me, 2012-08-08 12:23:51
Hur ska det gå för det nya "Skyways"!!?? Det dom kallar sky4u, nu när allt är snott av andra bolag!?
Anmäl inlägget
Hva kunne ha skjedd dersom
Skrivet av pf, 2012-08-08 11:45:32
ikke dette bolaget ville fly strekningen?'

Er det f.eks. ikke åpnet for å legge slike strekninger ut på uphandling etter EU's regelverk.....Eller vil ikke Sverige satse på luftttrafikk?
Anmäl inlägget
@Piloter/SPF
Skrivet av Kapten, 2012-08-07 23:27:54
Varför har SPF gjort sitt? SPF är inte starkare än vad medlemmarna gör dem. Det gäller ju för alla piloter som flyger och är baserade i Sverige att vara medlemmar i SPF. Då kan SPF kräva ett K-avtal för sina medlemmar. Om bolaget vägrar kan konflikt utlysas och även begära sympatiåtgärder av andra föreningar, som Transport, Unionen osv.
Anmäl inlägget
Piloter/SPF
Skrivet av Pilot, 2012-08-07 14:14:34
Vakna upp och känn lukten av kaffet. Här har några av de tyngsta spelarna i regionens näringsliv skapat något som Sverigeflyg har hållit på med i 10 år. Samma sak kommer hända här, svenskar som jobbar i ett svenskt AOC men flyger under ett annat varumärke som tillhör marknadsbolaget och betalar operationen. Det kommer inte att hålla med Polska eller Estniska operatörer i längden. Men en sak är säker och det är att SPF har gjort sitt.
Anmäl inlägget
Försäkringar mm
Skrivet av Igor, 2012-08-07 12:19:08
Var är passagerarna försäkrade vid ett eventuellt skadeståndskrav? Vem ansvarar för det? Flyglinjen eller Sky Taxi? Vad har bolaget för minimikrav på sina piloter och CA?
Anmäl inlägget
Gångegenskaper
Skrivet av Hans D, 2012-08-07 12:06:53
Bäste Kapten Kangaroo!

Jämfört med de miserabla gångegenskaper som SJ Snabbtåg erbjuder så föredrar jag en och annan luftgrop :)
Anmäl inlägget
Hoppas
Skrivet av Sven, 2012-08-07 11:52:20
Härligt med SAAB 340!

Hoppas att ni får fart på verksamheten och växer.
Anmäl inlägget
X2000
Skrivet av Kapten Kangaroo, 2012-08-07 11:45:42
Bästa Bo,
Ett gott råd åk tåg, där är det inte så mycket luftgropar. SAAB 340 är ett av de bättre flygplanen, att likna vid en gammal Volvo 240.
Anmäl inlägget
Flyglinjen
Skrivet av M, 2012-08-07 11:43:15
"ett polskt charterflygbolag" borgar verkligen för den kvalitén som svenska affärsresenärer kräver.
Anmäl inlägget
Man lägger detta i ett separat bolag?
Skrivet av Kungen, 2012-08-07 11:33:14
Hmmm.. skulle det inte bära sig eller en annan operatör kommer in så kan man lätt kursa detta bolag utan att riskera Jönköpings trafiken eller.......?
Anmäl inlägget
Rätta mig om jag har fel!!
Skrivet av Göran, 2012-08-07 10:49:02
Tråkigt att ingen sätter stopp för den här typen av verksamhet, inget avtal med SPF och förmodligen inget avtal med flygarbetsgivaren. Flyglinjen, Avies m.m. post holders i flygföretagen, flyger själva i större bolag väl förankrade i SPF och har det här som hobbyverksamhet.
Anmäl inlägget
Man mår lätt illa i en SAAB 340.
Skrivet av Bo, 2012-08-07 10:40:33
Det är problemet med mindre propellerplan.
En blåsig höstdag är ingen höjdare ombord.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev