Skriv ut  

Nytt flygtrafikflöde in till Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 augusti 2012
Vid midnatt mellan onsdag och torsdag separeras den inflygande trafiken till Stockholm. Bromma behåller inpasseringen via Trosa medan Arlanda får en helt ny inpasseringspunkt öster om Trosa.
Det lättar på trycket mot Trosa som hittills hanterat alla inpasserande flygtrafik mot Stockholm.

Arrival Arlanda

Från och med den 23 augusti ändrar LFV metodiken och därmed flödet för den trafik som från söder flyger in och ska landa på Arlanda eller Bromma. Skälet till förändringen är att det i dag finns ett kapacitetsproblem för ankommande trafik via Trosa.

Inpasseringspunkten TRS (Trosa) kompletteras med ytterligare en punkt, NILUG, som ligger öster om Trosa. Detta skapar en möjlighet till dubbla spår mot Arlanda och Bromma. 
         
Trosa är den enskilt mest trafikerade inpasseringspunkten till Stockholm Terminalområde. Den används främst för ankommande trafik söderifrån till både Arlanda och Bromma. Ett antal flyg passerar också ut via Trosa.
         
Trafiken till Bromma har ökat med cirka 8 procent sedan 2009 och till Arlanda har trafiken ökat med cirka 5 procent under samma period. I huvudsak är det trafik via Trosa som står för ökningen. På grund av detta finns det i dag ett kapacitetsproblem för ankommande trafik via Trosa. Konsekvensen för flygbolagen har varit restriktioner i Stockholmscentralens sektor 2, främst under högtrafikmånaderna.
         
Att separera inflödet mot Bromma och Arlanda har länge varit önskvärt för att förenkla och effektivisera trafikavvecklingen. Möjligheten till detta har dock begränsats av utformningen på militära övningsområden öster om Trosa.

I december 2011 kom Försvarsmakten och LFV fram till en lösning som innebar att flödet in via Trosa kunde delas upp i två spår. En justering av ett antal militära övningssektorer gjordes vilket frigjorde utrymme öster om Trosa.
         
Till Bromma kommer trafiken fortsätta att färdplanera via Trosa och till Arlanda kommer trafiken att färdplanera via en ny punkt, NILUG, i ett något mer östligt spår.
         
Två separata inpasseringspunkter innebär att det i ett tidigare skede blir sidoseparation mellan flödena utan att man som idag aktivt behöver leda trafiken för att få motsvarade separation.
         
Denna sidoseparation frigör kapacitet i sektor 2 genom att trafiken och turordningen blir mer överblickbar och de respektive flödena kan sjunkas/hanteras mer oberoende av varandra.
         
Förändringen träder i kraft natten mellan onsdag och torsdag 22-23 augusti 2012. Så den trafik som kommer till Arlanda söderifrån på torsdagsmorgonen och därefter kommer alltså att klareras via NILUG i ställer för Trosa.

- Flygbolagen har fått meddelande om förändringen men självklart har vi en förhöjd beredskap i natt, säger Catarina Nilsson, skiftledare på ATCC på Arlanda. Uppstår det någon osäkerhet kan piloterna alltid be om radarvektorering.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra artikel!
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-08-24 23:36:59
En mycket bra och saklig artikel. Stort tack till Flygtorget för er mångfald att även publicera artiklar av denna typen. Av kommentarerna att döma så läser även många sakkunniga nyheter på Flygtorget. Nu gäller det att läsa på de nya SID/STAR för ARN så man hänger med. Uppdelningen 120.15 / 126.65 verkar fortfarande gälla!!
Anmäl inlägget
LFV har själva bidragit till trängsel
Skrivet av Clipper, 2012-08-23 16:53:48
Var det inte så att man tidigare kunde använda Torva som entry-point och att då mycket trafik från London/Amsterdam-hållet valde att komma in väster ifrån. Idag måste denna trafiken fortsätta ända upp till Eltok och därför väljer dom flesta att komma in söder ifrån via TRS.
Anmäl inlägget
konstigt
Skrivet av Intedärjagbor, 2012-08-23 15:48:54
Tycker det ser ut som dom flesta använder den leden över Trosa till Arlanda.
Anmäl inlägget
Översyn av Stockholm TMA
Skrivet av NN, 2012-08-23 09:39:40
@A321 Under det senaste året har det arbetats med en grundlig översyn av Stockholm TMA där bl.a. de flesta luftrumsanvändare har fått komma till tals. Som pilot ska det bli intressant att se vad som kommer ut av det projektet.
F.ö. upphör man aldrig att förvånas över alla surgubbar på forumet.
Anmäl inlägget
Så långsamt allt går!
Skrivet av Grott Gustav, 2012-08-22 21:42:11
Vi har teknik idag som ingen använder!
Att detta skall ta sån tid!
Imponeras överhuvudtaget inte utan det är en skam att man får hålla på så här.



Anmäl inlägget
Re: FT
Skrivet av FL Sthlm, 2012-08-22 21:28:07
Trafik som ska till Bromma via Trosa ropar Stockholm Control på 120,150 MHz.
Trafik till Arlanda via Nilug ropar Stockholm Control på 126,650 MHz.
Precis som tidigare.
Anmäl inlägget
Radiofrekvens
Skrivet av FT, 2012-08-22 16:26:06
Vidare kan sägas att de båda inpasseringspunkterna ligger i samma sektor och använder därför samma radiofrekvens fortfarande.
Anmäl inlägget
En bra början men...
Skrivet av A321, 2012-08-22 16:18:48
Gör om Stockholm TMA också! Det är ålderdomligt och får konsekvenser långt ut i trafikflödet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev