Skriv ut  

West Atlantic bygger ny flygplansflotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 augusti 2012
Fraktflygbolaget West Atlantic har börjat förnya flygplansflottan med Boeing 737 i fraktversion. Det innebär att i första hand äldre Lockheed Electras och ATP:er kan fasas ut.

Westair Sweden

West Atlantic, med huvudkontor i Göteborg, är idag Europas största regionala fraktflygbolag och specialiserade på posttransporter. Flygplansflottan vilar till största delen på 43 BAe ATP och 3 Lockheed Electra men nu sker successivt en komplettering med fler jetmaskiner, i tillägg till de två CRJ200LR som finns för i första hand transporterna till Svalbard.
                     
Men det är en utbyggnad som dragit ut på tiden sedan Airbus sommaren 2011 beslutade att ställa in utvecklingen av A320 i fraktversion.

– Vi var launch-customer för den modellen och det var ett bakslag att den inte kom i produktion. De skulle ha varit ute på marknaden nu, säger Russel Ladkin, försäljningschef på West Atlantic till Flygtorget.
                     
Alternativet blev att satsa på Boeing 737, ”the only horse in the stable” med Russel Ladkins beskrivning och de två första i 300-serien flyger sedan en tid i bolaget. Med en lastkapacitet på 17 ton kan de direkt ersätta Electran som lastar 15 ton i West Atlantics utförande och det är i första hand de som ska fasas ut när Boeingen kommer in.

– Nu söker vi efter fler Boeing 737 och det lutar åt att vi väljer 400-versionen eftersom de rymmer ytterligare last och kan ta upp mot 21 ton, lika mycket som den planerade A320PF skulle klarat. Vi räknar med att ha en blandad flotta med 300- och 400-versionerna och åtminstone sex-sju maskiner, färre än så är svårt att få ekonomi i.
                     
Hur snabbt flottan av Boeing 737 byggs upp går beror i första hand på fraktmarknadens utveckling. Den ekonomiska situationen i Europa håller tillbaka fraktflyget och just nu är det i Skandinavien som Russel Ladkin ser det positiva signalerna.

– Vi har cirka 25 procent av vår sammanlagda marknad i Skandinavien och till största delen är det postflygningar i bland annat Sverige och Norge, men också en del flygningar åt de stora fraktföretagen mellan Sverige och Danmark. Norge är ett bra flygfraktsland med tanke på avstånden och geografin, i Sverige har vi långa traditioner och ambitionen är att växa i Skandinavien. Men en förutsättning för det är att expressfrakten börjar växa igen.
                     
Det skulle i så fall motivera att sätta in någon av bolagets nya Boeing 737 på Skandinavien. I nuläget har West Atlantic sex flygplan stationerade i Sverige, alla ATP:er medan Norge har sex ATP och två CRJ200.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Crew
Skrivet av Dr. Watson, 2012-08-23 18:27:03
Finns hundratals 737 piloter efter alla konkurser i Europa som vill komma hem ifrån Asien.
Anmäl inlägget
Så pilotbehovet då?
Skrivet av Beppe, 2012-08-23 16:53:37
Nån som vet om de behöver B737 piloter eller är de de som redan sitter i bolaget som skolas om som räcker och blir över eller?
Anmäl inlägget
Hvilke reg har
Skrivet av pf, 2012-08-23 16:18:40
bolagets L-188's?
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av Dr Watson, 2012-08-23 15:14:32
Synd att de inte är ett svenskt bolag längre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev