Skriv ut  

Mora flygplats vill bygga ut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 januari 2013
Terminalbyggnaden räcker inte till för flygplan över 50 passagerare. Därför är det dags att bygga ut Mora flygplats, menar flygplatsbolaget.

Mora Siljan flygplats har drygt trettio år på nacken och byggdes ursprungligen för att klara en passagerarkapacitet i nivå med SAAB 340. Den reguljära trafiken till Stockholm flygs av Avies Sverige med en Jetstream 32 och håller sig väl inom ramarna, men säsongstrafik från andra orter och en del inkommande charter gör att utrymmena nu är för små.

- Vi har bland annat vintertrafik från Ängelholm med Kullaflygs ATR 72 och med den storleken eller större får vi svårt med logistiken i hallen, säger Lars Ivarsson, vd på AB Dalaflyg, det bolag som driver Dala Airport i Borlänge och Mora Siljans flygplats.
         
Dalaflyg har därför inlett samtal med Mora kommun som äger flygplatsen om en utbyggnad. Främst är det terminalbyggnaden som behöver större kapacitet och det finns skisser framme där bland annat en hangarbyggnad införlivas i terminalen. Någon förlängning av banan som idag är 1 810 meter är inte aktuell.
- Nej, det är inomhus vi behöver satsa. Vi vill kunna vända en fullastad Airbus 320 eller Boeing 737 utan att det ska bli trångt eller människor ska tvingas vänta i bussarna, som det händer ibland, fortsätter Lars Ivarsson.
         
När flygplatsen byggdes var det uteslutande inrikestrafik som stod på programmet. Nu finns ett sakta ökande antal inkommande charterflygningar från utlandet och de kräver utrymme både för passagerare och säkerhets- och passkontroll.
         
Det är också inkommande charter som kan ge en framtida passagerarökning på flygplatsen. I dagsläget har Dala Airport, cirka tio mil söderut, utgående charterflygningar under både sommar- och vintersäsongen. Tanken är att Mora Siljan, som ligger nära en del av skidorterna i Dalarna, ska ta emot den inkommande chartern. En ökad kapacitet visar också att flygplatsen är ett alternativ till att bygga en helt ny flygplats i Sälen.

- Vi får positiv respons på planerna på en utbyggnad så jag räknar med att få snurr på det här under året.



Bifogade dokument och länkar
Har du koll på de svenska flygplatserna
Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Haha
Skrivet av B, 2013-01-06 21:07:20
haha, hur små flygplatser bygger vi i Sverige när man har lite svårt att ta emot bjässar som ATR72? hahaha
Anmäl inlägget
Re:Fonzi,
Skrivet av G.v.R., 2013-01-03 21:32:42
Nu hade du allt lite otur när du tänkte? Eller du kanske bara driver med oss?
Anmäl inlägget
Någon förlängning av banan som idag är 1 810 meter
Skrivet av Fonzi, 2013-01-03 20:51:33
Hur kan dom ta emot av den storleken av flygplan på en så kort bana som Mora flygplats har ? det som är kraven på sådana storlekar på flygplan måste ha en bana som är faktiskt 2600 m lång och ska dom hamna på samma sätt som den planen i Burma då kanske ? ute på en åker då :) .
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Pseudonym, 2013-01-03 18:48:48
Känns lite patetiskt att säga att det känns lite patetiskt att säga att man vill bygga om en flygplats tycker jag ;)
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne
Skrivet av Anders, 2013-01-03 12:02:29
Om Borlänge flygplats klarar av att skicka iväg en A320 så är det nog inga problem i Mora heller. Förutsatt att någon får ihop tillräckligt många passagerare vid något enstaka tillfälle...
Anmäl inlägget
Räckder väl med några extra bänkar!
Skrivet av Bängt-Erik, 2013-01-03 10:01:28
Bara att sätta in några extra trä bänkar så man kan sitta och vänta för de som skall ut och resa!
Att skriva att man behöver bygga om en flygplats för det känns lite patetiskt tycker jag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev