Skriv ut  

Air China ökar på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 januari 2013
Stockholms enda långlinje till Beijing, uppgraderas när Air China byter flygplanstyp och ökar till dagliga avgångar i juni.

Kinas näst största flygbolag, långlinjespecialisterna Air China, flyger i nuläget en direktlinje från Arlanda till Beijing Capital International Airport fem dagar i veckan. Efterfrågan gör att bolaget nu uppgraderar trafiken i två steg. Den 31 mars ersätts dagens Airbus 330-200 med en Airbus 330-300. Det innebär bland annat flatbeds i businessclass och ett helt nytt, modernt underhållningsutbud i hela kabinen. Två månader senare, den 3 juni går frekvensen upp från fem flygningar i veckan till sju.

- Det blir en helt ny produkt och Air China har satsat stort på Stockholm de senaste åren, säger Jan Lindqvist, avgående informationschef på Arlanda Airport.
         
Framför allt är det affärsresenärerna som lockats till Air China istället för att ta vägen via Helsingfors, Köpenhamn eller annan europeisk hub. Det är en efterfrågan som hållit kvar bolaget på sträckan sedan starten i augusti 1988, vilket innebär att trafiken fyller 25 år i år. Under åren har antalet frekvenser sakta växt till att idag variera mellan fem och sju dagar i veckan beroende på säsong med ambition att ha dagliga avgångar mellan Stockholm och Beijing. Även flygplanstyperna har växlat genom åren, från Airbus 330, via Boeing 777 och 767 till dagens Airbus 330-200 som nu alltså graderas upp till 300-modellen.
         
Under en tvåårsperiod flög även SAS en konkurrerande direktlinje till Beijing från Arlanda men den lades ner när lågkonjunkturen slog till 2008.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vem vill åka Air China
Skrivet av Tomas, 2013-01-08 21:10:50
Ni so är ute och flyget har väl precis som jag hört Air China vimsa runt i en oändlighet av språkproblem. De kan titt som tätt knappt göra sig förstådda ens i normalfallet. Om det blir problev så är det haverivarning direkt. Hörde nyligen i London där de bryskt bortvektorerade från Heathrow pga att de inte förstod enkla instruktioner, skrämmande.
Anmäl inlägget
Air China
Skrivet av FlygExpert, 2013-01-07 18:08:52
Under leverans perioden av B77W och A330-200/300.
Anmäl inlägget
Daglig
Skrivet av Fakta?, 2013-01-07 14:35:25
Air China har som sagt flugit dagligen på Arlanda i flera år med undantag för denna vinter. Så uppgradering kapacitetsmässigt handlar det inte om jämfört med förra sommaren då det var daglig 772. I nuläget är alla 10 777-200 kvar. När ska de bort "FlygExpert"?? Och när ska 747-400 bort??
Anmäl inlägget
CA
Skrivet av Flyg, 2013-01-05 11:42:36
man får ju faktiskt tänka på ett flygbolagen sätter in maskinerna där man mest behöver dem (med undantag från SAS) t.ex. på långa ruter sätter man in dem mest bränslesnåla eller på en rutt men mycket passagerare blir det ett plan som har kapacitet för många resenärer. Och i CA's läge ligger då A33-300 bäst till hands.
Anmäl inlägget
Air China fort
Skrivet av FlygExpert, 2013-01-05 11:38:01
Och om man ser ett antal år framåt i tiden så kan det nog finnas en ganska så stor chans att vi får se någon B787 eller A350 på denna rutt istället.
Anmäl inlägget
Air China
Skrivet av FlygExpert, 2013-01-05 11:37:44
Ja och nu är det ju så att Air China inte direkt har något plan som motsvarar B772 som flög på ARN eftersom att Air China förnyar flygplans flottan genom att beställa in nya A330-200 och 300 samt nya B77W och tar samtidigt ut dem gamla B744, B752, B772 och A343. Dem kommer också inom bara ett par år att få in både nya A359, B789 och B748i. Så för tillfället så har dem inget bättre och även om dem skulle sätta in 772 så skulle vi ändå inte få ha den särskilt länge på ARN.
Anmäl inlägget
Er vel normalt
Skrivet av pf, 2013-01-05 10:58:33
at et bolag anpasser seg etter forventet trafikk.
Anmäl inlägget
Fortfarande A330
Skrivet av Uppgradering, 2013-01-05 10:06:32
Air China byter till en annan version av samma flygplanstyp. Men jämfört med när man relativt nyligen flög dagligen med Boeing 777-200 är det ingen kapacitetsmässig uppgradering. Möjligen är emellertid servicen bättre, skriv i så fall det istället.
Anmäl inlägget
Troligtvis en hel del?
Skrivet av Teknikerstudent, 2013-01-04 22:33:32
Jag och troligtvis en hel del andra bryr sig?!

Det är väl trevligt att höra om något annat än det eviga tjatet om SAS och Ryanair?
Anmäl inlägget
Vem bryr sig
Skrivet av Jack ASS, 2013-01-04 20:23:24
Vem bryr sig, finns det inga bättre nyheter att skriva om.
Anmäl inlägget
Med glädje.....
Skrivet av sas jobbarn :), 2013-01-04 14:44:29
Det är med glädje vi önskar Air china välkommen till arlanda fler dagar än vad som nu trafikeras. Vi har upplevt bra flygplan att arbeta mef där systemen håller hög standard vilket är väldigt bra.
Anmäl inlägget
Air China
Skrivet av FlygExpert, 2013-01-04 13:11:49
Vist det är en uppgradering från A332 men fortfarande ett mindre plan än B772 som förut trafikerade, om man tittar på passagerar kapaciteten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev