Skriv ut  

Konkurrensen hårdnar i Jönköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 januari 2013
Två flygbolag på linjen från Jönköping till Köpenhamn. Det blir verklighet när både Nextjet och Flyglinjen startar trafik på en linje som både SAS och Skyways försökt med tidigare.

 

Flyglinjen

En linje till Kastrup har länge stått högt på önskelistan på Jönköping Airport.
– Ett av våra huvudmål är att flygplatsen ska kunna erbjuda en internationell reguljär linje. Vi får ofta frågan ”När kommer Köpenhamn” från näringslivet, har flygplatschefen i Jönköping, Sten Norinder tidigare sagt till Flygtorget.
            Idag, efter två års väntan sedan Skyways lade ner linjen, går önskan i uppfyllelse två gånger om. Först ut är Flyglinjen som idag lyfter en första avgång till Kastrup med en Jetstream 32.
– Vi väljer att använda en Jetstream 32 med 19 platser, det är rätt storlek för den här linjen, säger Henning Lindberg, marknadschef på Flyglinjen. Ett mindre flygplan gör att vi får kontroll på kostnaderna och kan hålla på länge.
            Flyglinjen blir dock bara ensamma på sträckan fram till den 28 januari. Då startar Nextjet trafik på samma rutt med en SAAB 340.

Se vilket flygbolag som har lägst pris just nu!

– Vi har tittat på den här möjligheten en längre tid och nu ser vi att det går att förverkliga det, säger Magnus Ivarsson, vd på Nextjet.
            Både flygbolagen väljer samma trafikmodell, en tidig morgonavgång och en på sen eftermiddag, med retur i anslutning till det. Det ger möjlighet att hinna med morgonflygningar ut från Kastrup och även kunna återvända samma dag. Idet fallet har Nextjet en fördel i och med samarbetet med SAS, men det är inget som oroar, Henning Lindberg.
– Nej, idag är inte genomgående biljetter alls lika vanligt som förut och människor är vana vid att kombinera ihop olika sträckor. Dessutom har vi rätt nivå på trafiken och konkurrensen gör att vi bara blivit än mer motiverade.
            Nextjet å sin sida ser stordriftsfördelar i och med att bolaget efter samgåendet med Höga Kusten Flyg, trafikerar sträckan Jönköping – Arlanda. Den nya linjen till Jönköping slingas som Karlstad – Jönköping – Köpenhamn.
– Vi lägger en teknisk bas på Jönköping nu och på sikt kan det bli tal om att även stationera besättningar där. Att vi blir två på sträckan är inte så mycket att säga något om, det är vi på Jönköping – Arlanda också och konkurrens möter vi överallt.
            Från den 28 januari producerar 104 stolar varje vardag till Jönköping och lika många hem. När Skyways flög sträckan växlade de olika flygplanstyperna, från Jetstream 32 till, SAAB 340 och Fokker 50. SAS hade på sin tid bland annat Q400. Då var bolagen ensamma, nu ska två flygbolag dela på marknaden.
– Mycket tveksamt om det håller, säger Henning Lindberg. Jag tror att en operatör är vad som behövs och det i den storleken vi har.

Jämför flygbolagens kamp om lägst pris här! 




Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Utländska besättningar
Skrivet av Resenär, 2013-01-08 10:13:20
Vad pratar alla om här angående Flyglinjen?? Jag åker ofta med dem, både till Bromma och till Arlanda Det är alltid Svenska piloter som flyger! På den lilla maskinen (Jetstream tror jag den heter, rätta mig om jag har fel) där har dom alltid Svensk flygvärdinna. Sitter alla här bara och hittar på saker?!?!
Anmäl inlägget
@@mmmmmm
Skrivet av Johan, 2013-01-08 02:20:52
Igor, tack för förklaringen!
Men var det inte precis samma sak som Höga kusten gjorde för tills nån månadsen innan dom förvärvade Nextjet? Eller är jag ute o cycklar?
Isåfall är väl det ett framgångskoncept?
Höga kusten hyr in kapacitet ->går plus
Nextjet står för kapaciteten -> går minus
Högakusten förvärvar nextjet och allt går......
Anmäl inlägget
@Mmmm
Skrivet av Igor, 2013-01-08 01:57:54
Johan, anledningen att Flyglinjen hyr in är inte för dålig kapacitet, det beror på att de inte har någon kapacitet att flyga alls, de är inte ett flygbolag, enbart en arrangör och biljettförsäljare. Alla linjer de säljer biljetter på hyrs flygbolag in på.
Anmäl inlägget
Skandal
Skrivet av Småleon, 2013-01-08 01:08:17
För info så har NJ i dagarna tecknat ett nytt kollektivavtal med sina piloter. Löner, pensioner och övrigt är nu i linje med Golden Air, Direktflyg m.fl. Har Flyglinjens piloter från forna östblocket ens några kollektivavtal? Personligen tycker jag att det är skandal att Flyglinjen tar in bolag så som estniska Avies och polska Skytaxi på vår svenska inrikesmarknad! Trots att jag är snål smålänning betalar jag gärna några kronor extra för att den typ av verksamhet inte ska få fotfäste...
Anmäl inlägget
Mmmmmm!
Skrivet av Johan, 2013-01-08 00:09:24
Intressant att denna uppstickare kan skapa såna rubriker! Vittrar en viss avund för att ett flygbolag faktiskt expanderar i den kristyngda branschen.

En gissning är att ifall denna Flyglinje hyr in kapacitet så beror det troligtvis på att efterfrågan på deras produkter är större än kapaciteten?
Något som kortsiktigt brukar lösas med inhyrd kapacitet, långsiktigt med expansion och anställning i primärbolaget. Om man avlägsnar foliehatten (calle) så ser man detta överallt i expansiva bolag.
Anmäl inlägget
Hm...
Skrivet av Calle, 2013-01-07 20:26:04
Flyglinjen etablerar sig med löne- och villkorsdumpning som modell med bolag som kommer från östländer med lägre löner och sämre villkor än vad som är brukligt i Sverige.

Flyglinjen - ska ni konkurrera ut den flygverksamhet som finns i Skandinavien genom att söka efter lägsta pris i öststaterna eller vad är agendan?

Än märkligare ter sig detta med tanke på fd VD:s (numera styrelseledamot och aktiv i bolaget) roll som pilot och fackligt engagerad på ett av Sveriges SPF-anslutna bolag.
Anmäl inlägget
anständiga villkor?
Skrivet av b, 2013-01-07 20:10:09
Ingen aning vad flyglinjen hyr in men om du kallar nextjet och 20000 kr/månad och betala rating själv för anständiga villkor, då lever vi nog i olika världar.
Anmäl inlägget
Heja NJ
Skrivet av !!!!, 2013-01-07 18:50:42
Bara önska NJ lycka till. Bolag som flyglinjen med inhyrd utländsk kapacitet med vidriga avtal långt från gällande svenska kollektivavtal hör inte hemma i Sverige. Dessutom tror jag inte Avies o allt vad deras bolag heter betalar särskilt mycket skatt o sociala avgifter i vårt land. Skulle gladeligen betala lite mer för att flyga tryggt i säkert med ett svenskt bolag med svenska besättningar där jag vet att de som sitter där framme o den som jobbar i kabinen trivs och har anständiga vilkor!
Anmäl inlägget
Verkar som nått e fel?
Skrivet av Robert, 2013-01-07 16:53:55
Om man går in på Flyglinjens hemsida så går det ju flyga tur och retur för 1398:- ???
Hur ofta uppdaterar dom den där jämförelsesidan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev