Skriv ut  

Nordic Air Sweden satsar på Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 januari 2013
Air Sweden väljer Kastrup istället för Arlanda när trafiken startar i slutet av februari. Fortfarande kvarstår målsättningen att koppla samman norra Sverige med utvalda destinationer i Europa.

Nordic Air Sweden


Uppvaktning från Kastrup i Köpenhamn har ändrat planerna hos Nordic Air Sweden inför trafikstarten den 28 februari. Det ursprungliga upplägget handlade om uppsamlande trafik från bland annat Arvidsjaur och Gällivare som sedan, via Umeå fortsatte direkt till ett antal utvalda destinationer i Europa, bland annat London, Paris, Frankfurt och även Beirut i mellanöstern.
           
Den 28 februari startar direktlinje från Umeå till London/Stansted och från Kastrup destinationer som Skopje i Makedonien, Beirut i Libanon och Amman i Jordanien.

– Det har växt fram i nära samarbete med Kastrup som visat på vilka möjligheter det finns att använda flygplatsen som alternativ till Arlanda. De har också pekat på vilka linjer som kan vara intressanta för oss, säger Stig-Erik Dahlberg, vd på Nordic Air Sweden till Flygtorget.
           
Kastrup får därmed en direktförbindelse till norra Sverige tillsammans med trafik på ett par destinationer där det i dagsläget inte finns något flygbolag som flyger. Undantaget är Beirut där Middle East Airlines har trafik på Köpenhamn under sommarmånaderna.

– Det är fyra spännande destinationer som kommer att stärka Kastrups samlade nätverk. Vi har naturligtvis fokus på att se till att Nordic Air Sweden får en bra start i Köpenhamn, säger Ole Weith Christensen på Kastrup i ett uttalande.
           
– Vår målsättning att länka norra Sverige med spännande destinationer kvarstår, säger Stig-Erik Dahlberg. Att vi väljer att stå över Stockholm beror på att konkurrensen från Umeå dit redan är stenhård med tre flygbolag. Den fighten vill vi inte ta. Men Köpenhamn som hub kan vi också få med danska och sydsvenska passagerare upp till norrland.

Flygningarna görs i ett ACMI-avtal med det lettiska flygbolaget Smartlynx som sätter in en Airbus 320 med egen besättning. Flygbolaget målas dock i Nordic Air Swedens färger och på sikt ska trafiken ske med egna flygplan och besättningar.




Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

ACMI?
Skrivet av Sakfel, 2013-01-09 00:57:00
Som någon tidigare helt riktigt påpekat så är ett ACMI (wet lease) aval inte möjligt om man inte har ett AOC, dvs ett riktigt flygbolag. Däremot kan de ha chartrat in Smartlynx som flyger åt dem som åt vilken resebyrå som helst. För övrigt så gäller inte konkursskyddet om man betalar med Paypal, kan vara värt att tänka på.
Anmäl inlägget
Låter toppen
Skrivet av Salmah, 2013-01-09 00:48:38
Hej.

Jag tycker att det är en väldigt bra ide eftersom det inte finns några flyg som länkar umeå direkt till köpenhamn i dagsläget och jag vet många som vill åka till och från mellan umeå och södra Sverige/köpenhamn. Jag tycker att ni ska satsa på detta. Utan tvekan ;)
Anmäl inlägget
Varför CPH
Skrivet av Kulan, 2013-01-08 22:26:51
Om man ska välja destination utanför Sverige varför inte satsa på en av de större hubbarna i Europa?

Finns många som misslyckats tidigare med liknande satsningar till Köpenhamn.

Anmäl inlägget
FlyUllared
Skrivet av pf, 2013-01-08 22:22:28
Eurocontrol har muligheten å fakturere luftfartøyets eier dersom ikke bruker er kjent.
Anmäl inlägget
ACMI funkar ej utan eget prefix.
Skrivet av FlyUllared, 2013-01-08 21:55:55
Jag blir väldigt förvånad att ingen reagerar på att bolaget saknar eget prefix och kan således ej flyga en ACMI operation. Detta är en lösning enbart mellan IATA flygbolag. Nordic Air Sweden är en resebyrå och inget annat (ej ett flygbolag med ett tillhörande AOC och OL).
Eurocontroll kan inte debitera utan denna väsentliga prefix.
Anmäl inlägget
Slots
Skrivet av CPHACXH, 2013-01-08 20:10:26
En bra start kan ju vara att skaffa sig slots på flygplatserna vilket man inte har gjort ännu... Känns även sådär att betala flygbiljetter med paypal/bankkonto, alla försäkringar som man normalt får med VISA/Mastercard försvinner ju!
Anmäl inlägget
tänk om, tänk rätt
Skrivet av Kallekula, 2013-01-08 15:12:49
@ CPH
Nej där hade du fel när du försökte rätta mig.

Antalet flygningar är FLER från Norrland till ARN än CPH. Därför kommer antalet connections med kort transfertid vara FLER från ARN än CPH.

Förövrigt skiljer det sig inte särskilt mycket i antalet connections ut från CPH vs ARN.
Anmäl inlägget
Vad ska man säga?
Skrivet av Pessimisten, 2013-01-08 15:04:10
Affärsplan = Starta flygbolag. Att hyra in kapacitet vid start= AOC:t och finna flygplan har falerat. Ny etnisk kund = man ändrar hela den ursprungliga planen med Umeå-matning = man flyger dessa flygningar i hopp om att få igång bolaget inför den ursprungliga planen. Det kommer att gå... så där.
Anmäl inlägget
Re CPH
Skrivet av Egon, 2013-01-08 13:54:26
helt klart håller med dig!!
Anmäl inlägget
Köpenhamn
Skrivet av CPH, 2013-01-08 13:16:26
Där tänkte du fel, det finns fler connections från Köpenhamn så enkelt är det. Vill man till Arlanda så finns det SAS och Norwegian.
Anmäl inlägget
stackars investerare
Skrivet av Kallekula, 2013-01-08 13:06:00
Detta var då den sämsta affärsplanen jag sett på länge. Direktflygningar från Norrland ut i Europa fanns det åtminstone någon logik bakom, att man ska slippa byte. Nu försvinner logiken och därmed fördelarna helt och hållet. Seras ekvation höll nog inte från början och med hjälp av subventioneringar från Kastrup och Skåne istället väljer att mellanlanda där.
Bolaget är dödfött redan från början och det finns dessutom mångdubbelt bättre connections till ARN än CPH från Norrland.
Anmäl inlägget
SUCK...
Skrivet av GERKRA, 2013-01-08 12:33:29
Verkar som det mesta har gått i stöpet innan det har hunnit börja ens!-
Anmäl inlägget
London
Skrivet av O, 2013-01-08 11:30:46
Enligt bokningen på deras sida kommer många
fligheter på Umeå - London gå via Köpenhamn,
men man säljer inga biljetter enbart Köpenhamn - London. Olika flygnr på Umeå - CPH + CPH - London så det kanske krävs flygbyte i CPH?
Anmäl inlägget
!!!
Skrivet av Klara, 2013-01-08 11:28:56
Vad är det för jönsar som har fått för sig att vi vill flyga via Köpenhamn?? Glöm det!
Anmäl inlägget
inget ändrat i sak
Skrivet av Umebo, 2013-01-08 11:21:10
Den enda skillnaden är väl att man väljer Köpenhamn i stället för Arlanda?
Direktflyget till London, Paris och Frankfurt går ju att boka redan nu på hemsidan, www.flyswedish.se
Anmäl inlägget
Trovärdighet
Skrivet av Bananen, 2013-01-08 10:21:20
Det finns inte mycket som stämmer med vad man sa för ett par veckor sedan. Hur ska man kunna tro att det som sägs nu kommer att att stämma om två veckor?
Anmäl inlägget
Umeå-Arvidsjaur
Skrivet av IAN, 2013-01-08 10:16:46
Konstigt att det inte finns någon info om dessa flygningar på Umeå och Arvidsajur flygplats hemsida. Flygplatserna borde ju marknadsföra denna trafiken med glädje.
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av pf, 2013-01-08 09:58:09
har Air Sweden eget, eller er de bare et produksjonsbolag?

Egentlig ikke noe galt i det, Easy Jet startet med Air Foyle sin AOC t.d.
Anmäl inlägget
Ojda
Skrivet av Joppe, 2013-01-08 09:12:10
Hoppsan här svängder det
Anmäl inlägget
Iceland
Skrivet av Dr.Watson, 2013-01-08 08:50:49
SmartLynx ägs av islänningar (dotterbolag till Iceland Air?) de vill ha direktlinje från Kefla till CPH. Detta för att konkurrera med WOW Air. All överblivet kapacitet säljs till Nordic Air Sweden.
Anmäl inlägget
Snart i KK
Skrivet av Korkat, 2013-01-08 08:10:38
Det är väl inte precis så att Köpenhamn behöver utvecklas som hub... Ett större flygbolag som heter SAS har ju utvecklat Kastrup sedan 40-talet. Ingen har däremot gjort motsvarande med Arlanda. Döp gärna om detta nya bolag till Air Danmark... Hållbarheten på det här bolaget är förmodligen begränsad. Vore kul med lite analys i journalistiken här på Flygtorget. Fixar ni det?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev