Skriv ut  

Trögt med försäljningen av Widerøe

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 januari 2013
Det egna handlingbolaget och dotterbolaget Widerøe ska säljas. Det var en del i den krisöverenskommelse som räddade SAS i höstas. Men sedan dess har inget hänt och de bud som lagts på Widerøe är inte i närheten av vad SAS hoppats på.

Widerö

En avgörande del i förhandlingarna mellan SAS och bankerna i höstas, var det kassatillskott som försäljningen av en del av ”lösöret” inom SAS skulle ge. Det var SAS Ground Handling och framför allt guldklimpen i koncernen, flygbolaget Widerøe som tillsammans skulle inbringa de 3 miljarder som krävdes för fortsatta krediter och statstöd.
           
Vad gäller Widerøe har SAS räknat med att få in cirka 1,5 miljarder, något som å ena sidan är lågt med tanke på att flygbolaget faktiskt går med vinst men å andra sidan kan det vara ett högt pris för de som ser fem-sex år fram i tiden. Widerøe har ett tätt och lönsamt linjenät inrikes men en stor del av dem vilar på upphandlad trafik, enligt samma system som i Sverige. Bolaget har i princip haft ensamrätt på den upphandlade trafiken eftersom flygplan och verksamhet är anpassad efter de bitvis otillgängliga kortbaneflygplatserna i norra Norge. Men vid förra upphandlingen lyckades DAT få avtal på ett par linjer och ytterligare linjerna är ute på upphandling just nu. Men framför allt ska det göras en stor upphandling om fem år och vad som händer då är intressant att spekulera i för investerare med ambition att köpa Widerøe. Det rapporterar aftenposten som menar att det är en av anledningarna till att försäljningen går trögt och att det enda bud som finns ligger på 500 miljoner norska kronor, långt från den tänkta summan.

– Processen går inte framåt. En affär kräver att det finns en villig säljare och en villig köpare. På det sätt som SAS uppträtt hittills verkar det som om de inte är intresserade av att sälja Widerø, säger Per G Braathen till Aftenposten.
           
Braathen är en av de officiella köparna och tävlar just nu med den grupp av piloter som redan tidigt förra året började förhandla om ett köp. Engelska Flybe ska enligt uppgift vara en tredje spekulant men har inte officiellt bekräftat det.
           
Trots allt räknar de flesta analytiker med att Widerøe säljs inom en snar framtid. Däremot är det inte säkert att det går lika snabbt med handlingbolaget och framför allt har Avinor visat kalla handen inför tanken på att köpa SAS fastigheter och andra tillgångar på Gardermoen. Inte heller den tilltänkta försäljningen av motorer har hittills varit framgångsrik.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

DAT
Skrivet av K, 2013-02-03 16:10:36
Det är inte bara målningen av flygplanen som för tankarna till clowner. Ledningen verkar bestå av pajasar... Lägg ner lite tid, gör en seriös ansökan och fyll de krav som finns så kanske det finns en chans att vinna ett anbud.
Anmäl inlägget
SUCK
Skrivet av Åke, 2013-02-02 23:02:02
WFs flotta är inte för gammal. För en konkurrent att komma in på kortbane systemet är bara att glömma. Var skall denne få tag på de plan som behövs för att operera ? Från Widerö ? Se på DAT lyckas man hitta två så blir man utsparkad ändå av Avinor/WF.....
Nää det här gänget har en säker sits så länge Norska skattebetalare är villiga att se till att WF går med goda vinster. En rent Norsk angelägenhet således.
Suck som sagt.
Anmäl inlägget
En par saker til Dash 8,
Skrivet av pf, 2013-02-02 15:39:37
det er fakta at DAT tidligere har vunnet anbud i Norge. Florø-BGO/OSL er tidligere trafikert av DAT, men WF har senere vunnet tilbake disse ruteområder. Jeg kan lite om teknikk og evnt krav til instrumentering her, hva som er krevet.
DAT flyr dessuten kommersielt på strekningene OSL-SRP v.v. og på ruter til/fra Rygge.

Jeg tror ikke helt du vet hva du egentlig skriver om når du vil ha WF ut, og DAT inn på norske anbudsruter. Det er min diplomatiske mening om ditt innlegg !
Anmäl inlägget
Dash 8,
Skrivet av pf, 2013-02-02 15:34:36
fryktelig dersom du lar kommersielle interesser, og bare det, gå foran sikkerhet-har du vært i Nord-Norge? Har du sett vår topografi, både der og på vårt vestland?
Når ikke DAT klarer å få på plass det som er krevd i anbudet innen oppsatt frist, av innflygingsutstyr m.v. hvordan kan du da hevde at det er kopling mellom beslutningstakere og Widerøe's?
Anmäl inlägget
Widerö vs DAT
Skrivet av Dash 8 , 2013-02-02 10:27:29
Därför välkomnar vi DAT till Norge.

Märkligt nog så följer inte de Norska myndigheterna de regler som gäller för offentlig upphandling då det finns folk med stark koppling till widerö i bestämmande positioner i Norska myndigheter. Det är så man mår illa när man läser om detta.

Ut med Widerö och in med DAT
Anmäl inlägget
SAS som gapade nyligen om guldklimpen!
Skrivet av Trögt!, 2013-01-31 00:06:51
Hörde för ett tag sedan att man skulle sälja Widerøe och enligt SAS själva skulle det vara en munsbit för marknaden!

Där ser man, inte ens munsbiten i SAS vill ingen ha!
Anmäl inlägget
Dash
Skrivet av Jens, 2013-01-30 19:33:12
Som jag förstår det tillverkas endast Bombardier Q400 i Dash-8serien. Varken 100, 200 eller 300 görs idag, inte heller Saab 340 eller Dornier. Görs det över huvud taget några turbopropplan i storleken 25-45 passagerare numera?
Anmäl inlägget
Flottan
Skrivet av !?, 2013-01-30 15:05:15
Problemet som Widrö också brottas med är deras flotta! Tydligen går stora delar av den på övertid och ersättare saknas idag!
Anmäl inlägget
WF
Skrivet av Emil från Lönneberga, 2013-01-30 11:57:39
På många norska destinationer är Wideroe den enda operatören som håller måttet. Det är ju nästan uteslutande C-flygplatser i Nordnorge med hög terräng, skitväder samt hala och korta banor.
Anmäl inlägget
WF
Skrivet av J, 2013-01-30 11:37:28
Det är inte bara att slå sig in, det är en del som har försökt...
Anmäl inlägget
WF
Skrivet av Anders, 2013-01-30 11:09:16
WF är ett högriskbolag. Det går väldigt bra för WF idag, men när något annat bolag slår sig in på anbudslinjerna så är WF rökta!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev