Skriv ut  

Staten lovar driva flygplatserna enligt gammalt avtal

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 februari 2013
Svenska staten har, via Swedavia, de senaste åren släppt ansvaret för en rad regionala flygplatser. Nu har gamla dokument hittats där staten förbinder sig att driva bland andra flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall ”så länge flygplatserna erfordras för den yrkesmässiga luftfartens behov”.


Arlanda tornet

Örnsköldsviks flygplats drivs sedan 2011 av ett kommunalt bolag. Men vid tillkomsten 1960 var den svenska staten i högsta grad inblandad. Staten, på den tiden med titeln Kronan, skrev i januari 1960 på ett avtal där man förbinder sig att så länge flygplatsen erfordras för den yrkesmässiga luftfartens behov ansvara för underhållet och driften av flygplatsen.”
   
Visserligen ska kommunen i Arnäs, där flygplatsen ligger och som numera ingår i Örnsköldsviks kommun, ansvara för bland elförsörjning och snöröjning.

– Det stämmer och avtalet har aldrig blivit uppsagt. Faktum är att det inte finns någon uppsägningsklausul i avtalet.
   
Det säger Sven Lindblom som i arbetet på en bok om Arnäs, av en slump hittade de gamla men väl bevarade dokumenten. De är nu överlämnade till kommunens jurister som ska gå igenom dem och även ta kontakt med Swedavia.
   
Strax efter att avtalen kring Örnsköldsviks flygplats dök upp har liknande skrivningar hittats i Sundsvall. De hann dock inte få någon betydelse i förhandlingarna mellan Swedavia och de tre kommunerna Sundsvall, Härnösand och Timrå inför övertagandet av flygplatsen från Staten. Det är den sista i ordningen och processen har dragit ut på tiden eftersom det funnits en ovilja att ta på sig det ekonomiska ansvaret.
   
Frågan nu är om de gamla avtalen har någon betydelse idag, drygt femtio år efter att de skrevs under.

– Jag tror inte det, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia. De är ju upprättade mellan parter som inte finns kvar idag. Varken Kronan eller Kungliga Luftfartsstyrelsen är myndigheter som existerar men vi ska naturligtvis titta närmare på det.
   
Robert Gyllroth på Örnsköldsviks flygplats tar lugnt på de upphittade dokumenten-

– Det går inte att spekulera i om det håller juridiskt, det får advokaterna avgöra. Det är så mycket som ändrats i samhället sedan de skrevs på.
   
Men Sven Lindblom anser att det fortfarande är gällande dokument.

– Staten ska garantera vår infrastruktur och här finns dokument som säger att de verkligen åtar sig att göra det. Jag hoppas att kommunen agerar och hävdar att det gäller och om inte annat stämmer staten.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Intressant...
Skrivet av PA, 2013-02-04 18:32:10
....att flygtorget alltid censurerar negativa kommentarer om Swedavia.....
Anmäl inlägget
Darth Vader
Skrivet av Luke, 2013-02-04 17:44:38
Jag får Darth Vader associationer när jag ser bilden på Tornet och tänker på makten som sitter under.
Anmäl inlägget
SAS är heligt!
Skrivet av Skattebetarae, 2013-02-02 12:09:21
Vad gäller denna verksamhet finns inga gränser för sunt förnuft!
Anmäl inlägget
Statens ansvar
Skrivet av Erik, 2013-02-01 14:06:22
Staten genom Swedavia borde driva samtliga flygplatser med kommersiell trafik. Stor skam att de endast tar hand om de större och lönsamma! Svagt av SKL att gå med på övertagande av de olönsamma flygplatserna till kommuner! Staten gör överskott på det svenska flyget och gigantiska miljardförluster på tåget! Rättvisa mellan trafikslagen??
Anmäl inlägget
Lätt att stänga!
Skrivet av Anders1, 2013-02-01 13:35:55
Om staten tvingas stå vid avtalet föreslår jag att flygplatsens brukare får stå för samtliga kostnader (inkl kapitalkostnader) via start- och landningsavgifterna. Trafiken kommer försvinna fort och eftersom flygplatserna inte längre behövs kan de snabbt läggas ned.
Anmäl inlägget
Problem för Swedavia att lägga ner svenskt flyg
Skrivet av Fröken Vinge, 2013-02-01 12:26:06
Håhåjaja vilket missnöje det ska uppstå hos myndighetens räknenissar. Nästan som hos Transportstyrelsen som också arbetar hårt för att få till ett flygfritt Sverige. Man kan höra hur de resonerar. "Ska det hålla på så här är vi snart tillbaka i stenåldern då staten (vi tillsammans) tog ansvar". I sakfrågan gäller väl följande - statens utfästelser i flygplatsfrågan gäller, oavsett vilken organisation de väljer att agera ifrån.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev