Skriv ut  

LFV sköter flygledning i Abu Dhabi

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 februari 2013
Det är LFV’s största utlandsetablering hittills och innebär ansvar för fem flygplatser inom Abu Dhabi i Förenade Arabemiratet, som också är Etihads huvudbas. Uppdraget kan även ge arbete för svenska flygledare.


Abu Dhabi tower
Abu Dhabi Tower

När tidigare Luftfartsverket delades i två delar, där Swedavia tog över driften av de statliga flygplatserna och LFV bland annat ansvarar för flygledningen, öppnades också exportmöjligheterna för LFV. Det sker genom det egna dotterbolaget LFV Consulting som redan haft uppdrag i 75 länder världen över. Mellanöstern är ett prioriterat område och LFV är aktiva ibland annat Irak med flygledning och utbildning, i Jordanien pågår mätningen av inflygnings- och navigeringshjälpmedel och i Yemen sker en omorganisation av den nationella luftfartsmyndigheten.

Etihad
Etihad vid gate
   
Nu har LFV Consulting lyckats ta ett steg in i Förenade Arabemiraten och ska tillsammans med det lokala företaget Global Aerospace Logistics LLC ansvara för flygtrafikledningen vid fem flygplatser i emiratet Abu Dhabi. Uppdraget är på fem är och är LFVs största utlandsetablering genom tiderna.

- Kontraktet är mycket glädjande och är ett kvitto på att vår flygledarkompetens och på att vi är att räkna med internationellt, säger Lars Håkansson VD för LFV Aviation Consulting AB.
   
LFV och Global Aerospace Logistics LLC har sedan tre år tillbaka ett samarbetsavtal som utgör en plattform för att sälja konsultverksamhet och civil flygtrafiktjänst i Mellanöstern.
  
Emirates
Emirates Airbus A380

Av de fem flygplatserna för civil verksamhet inom emiratet Abu Dhabi, som är en del av Förenade Arabemiraten och som avtalet nu gäller, är Abu Dhabi International den största. Den är hemmaflygplats för Etihad och har ca 120 000 rörelser och 12 miljoner passagerare per år, något som placerar den mitt emellan Arlanda och Landvetter i storlek.
Hela kontraktssumman för de fem år som kontraktet omfattar är på över en miljard kr och LFV ansvarar för ledningsfunktionerna inom flygledningen.
   
Flygledarna kommer att vara både emiratier och utländska flygledare inklusive LFV medarbetare. Samarbetspartners GAL ska ansvara för underhåll av flygplatsens kommunikation och navigeringsutrustning som används för att skapa en säker flygtrafikledning.



Kommentera artikeln
Det finns 44 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hej
Skrivet av Joel, 2013-02-07 21:32:09
Min mamma är flygledare och hon har åtminstone en kollega som ska ner till UAE nu och jobba i ett år. Nettolönen är såklart högre än här, men man får inte så mycket semester och får själv stå för boendet (lär knappast vara billigare än i Sverige). Dock betalar de delar av skolgången för ens barn, om man nu har familjen med sig.

Tanken är att FL som tidigare har jobbat åt SERCO ska "gå över". Det råder ju inget större överskott på fl här i Sverige.
Anmäl inlägget
Jantelagen
Skrivet av Dallas, 2013-02-06 18:49:12
Jantelagen får folk (äpplen) att tycka och tänka mycket felaktigt! Tråkigt men ganska svenskt.
Anmäl inlägget
Äpplen och felaktiga rykten får man stå ut med
Skrivet av DR, 2013-02-06 16:59:11
Alla yrkesgrupper med höga löner får utstå att de finns "Äpplen" i samhället. Det får man stå ut med, det går aldrig att övertyga den typen av människor att dom inte bör lyssna på fabler och rykten. Har man bestämt sig så har man.
Anmäl inlägget
Felaktiga rykten
Skrivet av FL, 2013-02-06 16:40:37
Nej det har inte berott på att andra har varit mer sjuka. Flygledare har en extremt låg sjukfrånvaro jämfört med andra yrkesgrupper. Det fanns för lite flygledare helt enkelt! De tillfällen du syftar på måste vara innan ATL anpassades enligt EU och därmed var beordningarna "by the book" men för den skull inte acceptabla. Idag hade det inte gått att beordra någon att jobba 18-19 dagar i sträck. Det gick tidigare... Du får helt enkelt acceptera att du lyssnat och trott på rykten som är felaktiga.
Anmäl inlägget
Sanningen
Skrivet av Äpplet, 2013-02-06 16:17:34
"Det har stundtals jobbats extremt mycket övertid för att ändå få det att gå ihop ..."

Ja, när alltför många i personalen är så mystiskt "sjuka" så får ju andra i personalen bita i det sura äpplet (bit inte mig!) och jobba mera.

Det finns regler för hur mycket övertid som arbetsgivaren får beordra. Dessa regler har följts.
Anmäl inlägget
Svartfötter?
Skrivet av Anders, 2013-02-06 10:07:43
De som accepterar för dåliga avtal och åker ner till Abu Dabhi lär ju blir betraktade som svartfötter av befintlig personal. Hoppas inte LFV utsätter sin personal för detta.
Anmäl inlägget
Diktatur
Skrivet av Mohammed, 2013-02-05 23:58:21
Spännande med ett statligt svenskt bolag som gör affärer i länder där det finns individer som stödjer terrorverksamhet. Om jag vore ägaren av LFV skulle jag vara ytterst försiktig att ha ekonomiska relationer med UAE.

Vem sitter i styrelsen för LFV?
Anmäl inlägget
Diktatur
Skrivet av L, 2013-02-05 21:32:43
Är inte Förenade Arabemiraten en diktatur? Bör man stödja en sådan?
Anmäl inlägget
Andra delar i avtalet
Skrivet av FD. Sandlådehoppare, 2013-02-05 14:19:49
Eftersom att PPRUNE-tråden har dött ut så antar jag att det är unika avtal för de svenska flygledare som åker ner. Fördelen för svenskarna är väl dock att dom får tjänstledigt under den tid dom är där nere och kan leva med lite sämre villkor än övrig personal i landet. De andra som är anställda av SERCO mfl har ju inte den tryggheten.
Anmäl inlägget
Re: Kalle
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-05 13:25:10
Ja, jag får hålla med "sandlådehopparen" att det hela låter orimliigt. Det låter korkat av LFV att försöka dumpa vilkoren i dessa länder som är så beroende av att flygledare från hela världen vill åka dit och tjäna sig en hacka. Antar att de som redan jobbar där (fd SERCO) får behålla sina avtal. Vore ytterst märkligt om svenska flygledare flyttar dit med sämre semester än hemma! Övriga länder i regionen ger väl dig 90-100k skattefritt och lång semster, kan LFV slå det?
Anmäl inlägget
Äpplet
Skrivet av Gammal FL på gården, 2013-02-05 11:58:28
Äpplet är skitkul:) Mer frukt till FL-kåren!!
Anmäl inlägget
Re: Kalle
Skrivet av Sandlådehoppare, 2013-02-05 10:37:40
Nej jag har inte sett kontrakten och ber självklart om ursäkt för min lite dryga ton. Men det låter fortfarande helt osannolikt! Försämrade villkor i denna region skulle få ödestigra konsekvenser, regionen är beroende av "sandlådehoppare" som åker hit för de förmånliga villkoren som varit. Ingen vettig människa åker hit annars! Det är inte troligt att LFV kan locka så många fler fl hit, som sagt vi som vill/kan är redan här!
Anmäl inlägget
Re: Äpplet
Skrivet av FL ESOS, 2013-02-05 09:19:30
Du lyssnar på felaktiga rykten och vad du TROR har hänt.
Det har inte handlat om omorganisationer...!
Förseningar beror på att det har funnits för lite flygledare pga att arbetsgivaren inte förstått.
Det har stundtals jobbats extremt mycket övertid för att ändå få det att gå ihop men när arbetsgivaren beteer sig illa så upphör självklart det! Du kan starta en ny tråd där du ber om ursäkt.
Anmäl inlägget
Be om ursäkt, FL
Skrivet av Äpplet, 2013-02-05 00:13:26
Vem är idioten här?

"Det som har hänt är att arbetsgivaren velat försämra och då har folk slutat ställa upp"

SLUTAT STÄLLA UPP! På alla andra arbetsplatser får man finna sig i omorgansiationer.

"Arbetsgivaren har skyllt förseningarna på sjukskrivningar ..."

FÖRSENINGAR??? Vem är det som är ansvarig för dem? Arbetsgivarna? Är det inte flygledarna?
Det heter maskningsaktioner - samma innebörd som i ordet latmask.
Anmäl inlägget
Re: Äpplet
Skrivet av FL, 2013-02-04 22:58:15
Det du kallar sjukskrivningsaktioner har aldrig varit några sjukskrivningsaktioner. Det har bevisats flera gånger att det inte var fler sjukskrivningar än normalt. Det som har hänt är att arbetsgivaren velat försämra och då har folk slutat ställa upp. Inget konstigt med det! Arbetsgivaren har skyllt förseningarna på sjukskrivningar men glömt att nämna att det inte var några onormala sjukskrivningar. Så, än en gång, be om ursäkt och lyssna inte på lögner och myter! Idiot!
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 22:36:59
Besserwisser:
Nej inte som utbildare utan de som åkt ner nu har gjort det för att bli operativa FL (förutom de som då är nere för att vara chefer).
Sandelådehoppare: Jag har sett villkoren och tackat nej till det som erbjuds för att det var inte tillräckligt bra för min del.
Andra har tyckt att det var ett helt okej erbjudande och åker nu ner.
Handlar väl hur familjesituation etc ser ut om man tycker det är bra eller dåligt.
Har du själv sett villkoren eller sitter du bara och gissar?
Anmäl inlägget
Faller långt fr trafik.led.tornet
Skrivet av Äpplet , 2013-02-04 21:52:08
FL, jag är inte en idiot. Det är DU som ska be om ursäkt.
Sjukskrivningsaktioner och maskande är legio bland flygledarna. Ingen annan yrkeskår på den svenska arbetsmarkanden bär sig åt så här. Alldeles för många flygledare är lata, självupptagna och har noll repekt för de flesta andra än sig själva. Regler och lagar på arbetsmarknaden tror man bara finns till för andra än sig själva. Det är frökenfasoner man sysslar med men som tyvärr drabbar resenärer hårt. Man borde skämmas!
Anmäl inlägget
Snickelisknack
Skrivet av Sandlådehoppare, 2013-02-04 20:59:17
Läg ner Kalle du vet lite men inte tillräckligt!
Det krävs faktiskt en hel del för att locka ner svenska flygledare hit. Med hänsyn taget till kostnader av olika slag så krävs en väldigt bra lön och förmåner. Ledighet är också en viktig faktor för att vi ska åka hit och det du skriver om semester stämmer inte. Du och dina PPRUNEsnickelisnackar har missförstått. Undrar om det är någon på PPRUNE som faktisk jobbar där dom påstår! :-(
Anmäl inlägget
Semester vs semester
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-04 20:43:00
Återigen, hur många dagar det går åt när man pratar om kalenderdagar kontra arbetsdagar är det som strular till det för dig.
Skulle svenskar som flyttar dit acceptera att dom får mindre semester än hemma i Sverige? Speciellt med tanke på hur mycket semester man brukar ha i den regionen!
Fortfarande tror jag inte det är för den operativa driften som de som åker nu ska till, möjligen Utb.
Anmäl inlägget
Sandlådan
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 20:37:17
Sandlådehoppare: Nej givetvis handlar det inte om att ta över. Det är ju trots allt ett hundratal tjänster vi pratar om. Utan det handlar om att komplettera och säkra driften skulle jag tro.
Tidigare jobb i sandlådan har handlat främst om ACC. Nu kan du åka från ett regionalt torn. Det har inte varit lätt tidigare.

56 kalenderdagar= dryga 9 veckor ledigt.
30 kalenderdagar= 6 veckor.
Anmäl inlägget
Veta men veta fel
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-04 20:02:14
Jag tror fortfarande inte att det är operativ personal från Sverige som är på väg för att ta över efter SERCO. Om L---e H inte ombesörjer att befintlig personal har det bättre/lika bra som nu så kan han glömma att det går att driva vidare. Några FL från Svergie kommer säkert få chansen att jobba där men inte för att Rajjanisera utan för att hjälpa till. Kostnaderna för en svensk flygledare som vill ha hög lön, möjlighet att jobba deltid, föräldraledighet mm lär inte bli nämnvärt biligare.
Anmäl inlägget
Kalle vet lite men drar fel slutsatser
Skrivet av Sandlådehoppare, 2013-02-04 19:49:47
De "operativa" är inte där för att ta över utan för att komplettera och precis som Beserwiser säger så blir det svårt att locka ner speciellt många svenska FL. De som vill/har velat är ju redan nere i sandlådan! Det handlar inte om någon dumpning av FL-marknaden. L H är medveten om vad som krävs för att bibehålla intresset för regionen. Semesterdagarna är ju bara ett missförstånd mellan kalenderdagar/arbetsdagar. PPRUNE är nästan lika usel som denna sida som informationskanal.
Anmäl inlägget
På väg redan
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 19:15:38
Besserwisser:

Jodå det är operativa flygledare på väg ner. Fråga transition team om du inte tror mig.

Hur många de kan locka ner vet jag inte. Jag vet inte ens vad behovet är.

Anmäl inlägget
Re: Äpplet
Skrivet av FL, 2013-02-04 19:04:49
Du är en idiot! Flygledare har aldrig strejkat i Sverige för egen del. Läs på och be om ursäkt.
Anmäl inlägget
Rykte på PPRUNE tas med en nypa salt
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-04 18:52:23
Att operativa flygledare redan skulle vara på väg...?! Skulle inte tro det.
Hur många flygledare tror du LFV kan locka dit? När det verkligen kommer till kritan. Jag är helt säker på att LFV/GAL kommer att behöva se över sina villkor för att kunna behålla den befintliga personalen. Annars blir det som för ACR i Sverige! Ska LFV lyckas ta fler kontrakt så måste dom sköta sig, det vet L H.
Anmäl inlägget
Förenade arabemiraten
Skrivet av emirat, 2013-02-04 18:45:18
Det heter Förenade arabemiraten, i plural. Inte Förenade arabemiratet. Ett emirat, flera emirat.
Anmäl inlägget
re: besserwisser
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 17:34:43
Besserwisser:
Ett antal har ju redan tackat ja och ger sig av inom kort.
Detta till en lön som är högre än i Sverige och och som sagt skattefri. Däremot så är det betydligt lägre lönekostnad för arbetsgivaren än om personen hade arbetat kvar i LFV (vilket man då inte gör)

Men det visste du väl redan, för inte skulle väl du uttala dig utan att ha koll? ;-)
Anmäl inlägget
Förtydliganden
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 17:33:22
FL:
Nopes du anställs inte av LAVCO utan direkt i det aktuella bolaget.
Vi får väl se om de som är anställda där idag vill vara kvar. De får gå från tex 56 semesterdagar (kalender) till 30 (arbetsdagars) semester och dessutom sänkta löner. Se tråden på pprune.

Anmäl inlägget
SUCK
Skrivet av ÖHH, 2013-02-04 17:26:10
Och där kokm Äpplet.
Anmäl inlägget
Inga maskar
Skrivet av Äpplet, 2013-02-04 17:14:29
Ja, det kan vara en bra erfarenhet för svenska flygledare att börja arbeta där.
Där blir det nog inte lika lyxigt som hemma, även om LFV blir arbetsgivare. Här tillåts inga strejker för att man inte får pausa var tredje minut då man anser att man måste titta på sig själv i spegeln och kamma håret, typ... Där tillåts inga självupptagna narcisister som maskar och låter oskyldiga resenärer drabbas av deras divalater.
Anmäl inlägget
Krävs bra betalt för att locka svenska flygledare
Skrivet av Besserwisser, 2013-02-04 16:16:38
Internationellt har svenska flygledare låg lön men nationellt har man det tämligen bra och då krävs det mycket pengar för att locka fl till sandlådan. Många i Sverige är vana att jobba deltid och ändå ha det väldigt bra så det lär inte bli billigare att anställa svenska flygledaer. `Men som vanligt uttalar sig sådana som har NOLL koll och tror sig veta.
Anmäl inlägget
Kostar för mycket
Skrivet av FL, 2013-02-04 16:14:26
Svenska löner är relativt låga internationellt sett men kostnaden för en arbetsgivare att ha svenskar är hög. De svenska flygledare som eventuellt skulle jobba i Abu Dabhi skulle vara anställda av LAVCO och då blir totalkostnaderna för en svensk flygledare tämligen hög. En dansk flygledare betydligt högre lön än en svensk men en svensk kostar mer för arbetsgivaren. Sen är det väl inte otroligt att tänka sig att de som redan jobbar där vill vara kvar.
Anmäl inlägget
Skattefritt
Skrivet av Kalle, 2013-02-04 16:02:15
Svenska flygledare har ganska så dålig nettolön om man jämför med övriga världen.

I arabvärlden är däremot inkomster skattebefriade, vilket gör att man inte behöver betala en svensk flygledare speciellt mkt för att denne ska känna att det kan löna sig att åka ner dit och jobba ett par år.

Råder dock andra åsikter om det hela i andra länder.
http://www.pprune.org/atc-issues/497455-abu-dhabi-atc-ans-section-outsourcing.html
Anmäl inlägget
@hq
Skrivet av bla, 2013-02-04 14:52:48
Förklara varför och hur. Genom att bemöta fakta med ett nej utan en förklaring varför övertygar du ingen.
Anmäl inlägget
re bla
Skrivet av HQ, 2013-02-04 14:21:36
Om du visste hur fel du har.
Anmäl inlägget
svenskar är visst billigare
Skrivet av bla, 2013-02-04 14:02:17
De enda som går med på att arbeta till LFVs lägre löner och sämre villkor är de svenska flygledarna. Ni gör bäst i att jämföra era löner med övriga världen så inser ni snart att er arbetsgivare kommer billigt undan. Varför tror ni annars ni är efterfrågade i emiraten? LFV går genom sin partner in och erbjuder klart lägre lön och villkor än kollegorna i Serco. Svenska flygledare är de enda som nappar på försämringen. LFV har därmed tagit första steget i rajjaniseringen av flygtrafiktjänster.
Anmäl inlägget
perfekt för LFV och svenska FL
Skrivet av dalton, 2013-02-04 12:07:52
Att svenska flygledare skulle bli billigt är nonsens. Tvärtom, med våra sociala avgifter så blir det knappast konkurrenskraftigt. Kan dom anställas genom lokalt företag blir lönen högre för induviden men lägre för företaget. Hur som haver, ytterligare en jättechans för svenska flygledare. Grattia! Skit i alla dryga och avundsjuka individer på detta forum.
Anmäl inlägget
Billiga Flygledare
Skrivet av Bertil, 2013-02-04 11:36:10
När blev LFV flygledare billiga??
Anmäl inlägget
Snygg
Skrivet av pf, 2013-02-04 11:22:15
uniform !
Anmäl inlägget
dumpning av sociala villkor
Skrivet av bla, 2013-02-04 10:49:49
LFV skickar ner sina egna billiga flygledare när de lokala förmågorna inte vill arbeta under de nya sämre villkoren och lägre lönerna som nu erbjuds.
Anmäl inlägget
Ny Telia affär
Skrivet av Tom, 2013-02-04 10:43:52
Kommer inte ta långt tid förrän denna affär står inför granskning. Enligt SERCO m fl som arbetat länge regionen så går det inte att göra affärer utan pengar under bordet. Detta är handelsbruk i mellanöstern.

Som med TeliaSoner, frågan är om svenska statliga bolag ska uppmuntra sådana affärstransaktioner?

Ser fram emot att följa utvecklingen.
Anmäl inlägget
Hallå gnällspikar
Skrivet av Öhh, 2013-02-04 09:58:04
Mellanöstern nämns även i artikeln och där passar väl Emirrates in? Snart kommer väl "Åpplet" in och påpekar en saknad punkt eller något.
Anmäl inlägget
Mammi pappi
Skrivet av Abby Dabby, 2013-02-04 09:48:04
Den övre flygplansbilden är Etihad som har bas i Abu Dhabi, den undre bilden är Emirates som har sin huvudbas i grannbyn Dubai.
Anmäl inlägget
Emirates ?
Skrivet av Jocke, 2013-02-04 09:34:44
Varför har ni flera bilder på Emirates när artikeln handlar om Abu Dhabi ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev