Skriv ut  

Airbus inte rädda för Boeing 777X

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 februari 2013
Airbus fortsätter att utveckla sin A350 i tre olika versioner. I första hand ska det nya flygplanet konkurrera med Dreamlinern. Att en ny version av Boeings trippelsjua skulle vara en svår konkurrent avfärdar Airbus.


I skuggan av problemen med Boeings Dreamliner fortsätter Airbus att utveckla det egna nya långdistansflygplanet, A350. De två versionerna 800 och 900 säljer bra och närmar sig 580 beställda flygplan. A350-1000, den verkliga långdistansaren med plats för 350 passagerare, går det däremot trögt för, bara tre beställningar förra året. Det oroar dock inte Airbus.

– A350-1000 kommer att bli vårt extremt starka långdistansflygplan och ett bra komplement till 900-versionen, säger Airbus vd Fabrice Brégier till nyhetssajten Flightglobal.
   
Inte heller är han och Airbus särskilt oroade över att Boeing planerar ytterligare en version av storsäljaren Boeing 777. Den nya versionen kallas 777X och har döpts till minijumbo eftersom den ska kunna ta upp mot 400 passagerare. Med 787 och 777X i produktkatalogen tänker sig Boeing ha starka konkurrenter till Airbus 350-familj.
   
Men det bekymrar inte Airbus och som vanligt är tonläget högt när de två flygplanstillverkarna diskuterar sin egna och konkurrentens flygplan.

– Boeing 777X är ett icke-flygplan, en pappersprodukt. Kom igen när det finns några konkreta beställningar. Boeings planer tyder bara på att de är rädda för vår 350-1000.
   
Till viss del har Fabrice Brégier rätt. Den nya superversionen av trippelsjuan finns ännu bara på ritbordet. Visserligen ligger Emirates, British Airways, Cathay Pacific Airways och United Airlines, alla stora 777-kunder på, men Boeing själva har inte fattat några konkreta beslut. Det innebär att en 777X knappast kan vara i luften före 2020 och då är plötsligt Airbus 350-1000 en allvarlig konkurrent eftersom den ska vara flygfärdig redan 2017.  

– Över huvud taget är Boeing 777 chanslös om vi jämför den flygplan mot flygplan med A350-1000, säger Fabrice Brégier.
   
Det har också spekulerats om Airbus ska göra ytterligare en förlängning av A350:n och det för att fylla glappet till jätten A380 som kan ta upp mot 525 passagerare i vissa versioner. Max kapacitet för en A350-1000 är 440 men kommer att ligga kring 350. Men det räknar Airbus inte med och menar att det helt enkelt inte är möjligt med ytterligare förlängning.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A340
Skrivet av SOS, 2013-02-06 18:34:03
Airbus skrattade åt Boeing 777 också men kunde inte konkurrera med sin långsamma, tekniskt efterblivna och törstiga A340 som lades ner efter mindre än 400 tillverkats medan mer än 1400 777 har sålts och mer än 1000 levererats.
Anmäl inlägget
A410C
Skrivet av Max, 2013-02-06 17:58:05
Har är hört tyckten om en civil variant av A400M? Kan ni inte skriva lite om A400 och hur det går för det projektet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev