Skriv ut  

Mitsubishi tar upp kampen med Bombardier och Embraer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 april 2013
Mitsubishi Aircraft har fått en stororder på den egna modellen MRJ90. Det innebär ett genombrott på den amerikanska marknaden och möjlighet att ta upp kampen med de två dominerande tillverkarna av regionalflygplan.

Mitsubishi Aircraft
Mitsubishi Aircraft

Japanska Mitsubishi lanserade 2008 ett första eget flygplan, Mitsubishi Regiona Jet, i två modeller MRJ70 med 70-80 stolar och MRJ90 med 86-96 stolar. Hittills har intresset varit svagt och det har bara funnits order på 65 flygplan, samtliga av den större MRJ90.
                     
Men nu har flygplanstillverkaren fått ett genombrott. Amerikanska SkyWest Airlines, som flyger mycket matartrafik för de stora amerikanska bolagen och har trafik i 36 delstater i USA, har beställt 100 MRJ90 och har option på ytterligare 100.
                     
Trots den stora orderns, som av allt att döma säkrar den fortsatta utvecklingen av flygplanet, är det mycket som är oklart kring Mitsubishis planer, bland annat frågan hur mycket kompositmaterial som ska användas i flygplanet. Japanska flygbolaget All Nippon Airways, som är första kund på MRJ 90, var också launch-customer på Boeings Dreamliner. Det var ett äventyr som innebar tre års extra väntetid på flygplanet. Enligt medieuppgifter i Japan har de påverkat Mitsubishi att dra ner på användningen av kompositmaterial eftersom tekniken fortfarande är ny och oprövad utanför Boeing och Airbus. Det gör att det nya flygplanet är en blandning av traditionellt flygplansbyggande och ny teknik med komposit i första han i den bakre delen av flygplanskroppen och stjärtpartiet.
                     
Sammanlagt finns det 165 beställningar på flygplanet från de tre flygbolagen All Nippon Airways, och de två amerikanska Trans State Airline och SkyWest Airlines. Det gör att marknaden nu börjar ta Mitsubishi på allvar som en konkurrent till i första hand Embraer och Bombardier.
                     
Enligt planerna ska det första flygplanet levereras ut på marknaden 2015.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Synd
Skrivet av Kortbänken, 2013-04-07 09:06:29
Tråkigt att SAAB har lagt ner sin civila produktion. I det här segmentet hade man säkert kunnat ta fram marknadens bästa produkt. Undrar om ryktet om att man ska ta upp tillverkningen av en "upgraded" SAAB 2000 är sant?
Anmäl inlägget
Skämt?
Skrivet av Smarre, 2013-04-06 15:45:33
"Men nu har flygplanstillverkaren fått ett genombrott." Är det här ett skämt eller? Det hände ju för ett halvår sedan...
Anmäl inlägget
Riktigt snygg.
Skrivet av Arne.K, 2013-04-04 10:29:11
Perfekt kärra för tex SAS inrikes,istället för tåkiga Embraer eller Bombardiers..
Anmäl inlägget
snygg
Skrivet av Erik, 2013-04-03 14:35:15
Snygg är den iallafall..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev