Skriv ut  

SAS hyr in Jet Time på Stockholm och Köpenhamn

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 april 2013
SAS och Jet Time har tecknat ett Letter of Intent i syfte att ingå ett wet lease-avtal om fyra nya ATR 72-600. Ambitionen är att nå ett avtal för 36 månader och de nya flygplanen kommer trafikera SAS linjer till och från Köpenhamn och Stockholm under vinterprogrammet 2013-14 och sommar programmet 2014.

- Jag är mycket glad att SAS och Jet Time har tecknat denna avsiktsförklaring. Ett avtal kommer att ge oss en mer flexibel flotta som gör att vi kan säkra en bättre regional produktion som passar våra kunder. Jag ser framemot att välkomna våra kunder ombord på nya och bekväma flygplan, säger Flemming Jensen, Operativ chef, SAS.

- Vi är mycket nöjda över det förtroende SAS ger Jet Time och vi glädjer oss mycket till att kunna bidra till utvecklingen av SAS regionala nätverk. Vi ser fram emot att kunna lösa det intressanta och utmanande arbetet som ligger framför oss. Naturligtvis kommer vi att göra vårt yttersta för att se till att samarbetet blir framgångsrikt för alla parter, inte minst för alla passagerare, Klaus Ren, CEO för Jet Time.

De fyra nya ATR 72-600 har plats för 72 passagerare och kommer flyga på linjer till och från Köpenhamn och Stockholm under vinterprogrammet 2013-14 och sommarprogrammet 2014. Samtidigt fortsätter SAS sitt wet lease-samarbete med Cimber och Braathens Regional.

- Vi har fortsatt ett bra och nära samarbete med Cimber och Braathens Regional som fungerar till allas belåtenhet. Avsiktsförklaringen med Jet Time kommer inte att ha någon omedelbar påverkan på dessa samarbeten, säger Flemming Jensen.



Kommentera artikeln
Det finns 29 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Som väntat
Skrivet av Långbänken, 2013-04-10 16:42:19
SAS har inte längre någon egen kapacitet för "commutertrafik". Den egna jetflottan blir för dyr att operera på vissa linjer. Undrar varför SAS lade ner Swedair och Commuter...? För övrigt är ATR varken ny eller bekväm som Fleming sager - dessutom långsam.
Anmäl inlägget
Ni är för söta...
Skrivet av Knasen, 2013-04-09 14:30:04
Ni är ju då för rara! Ni sitter här på flygtorget och tror att passagerare generellt tänker i flygnördtermer. 99,9% av SAS underlag skiter totalt i om det är SAS som flyger, om det är turboprop, eller om det för den sakens skull finns en ILS på flygplatsen de flyger ifrån etc. SAS bygger sin produkt med en tro om att flexibiliteten ska ge bäst resultat på sista raden. Passagerarna på de regionala flygplatserna tänker på när de ska planera in sitt möte i London, eller var de nu ska.
Anmäl inlägget
Nej tack
Skrivet av Janne B, 2013-04-09 12:25:06
Och varför skulle jag som kund välja att åka med en sådan där moppe när jag för samma pris, eller troligen billigare kan åka med ex Norweigans fina Boeingplan.
Anmäl inlägget
SK/JT
Skrivet av Jan, 2013-04-09 09:09:58
Jet Time har kollektivavtal för sina besättningar !
De nye ATR 72-600 leveres ultimo 2013/primo 2014, JT fik kontrakten pga. pris og fordi de kun skaffe nye fly hurtigere end Cimber og DAT ku skaffe gamle ATR 72, derudover har JT fløjet en del for SAS på CPH-DUP.
Anmäl inlägget
Cimber
Skrivet av Mm, 2013-04-08 13:57:09
http://www.dn.se/ekonomi/nytt-cimber-fortsatter-flyga-at-sas
Anmäl inlägget
Cimber???
Skrivet av Johan, 2013-04-08 13:50:03
Nån som vet varför Cimber nämns i texten? Det gick ju i konken samtidigt som Skyways förra året ju!
Anmäl inlägget
Vitaminijektion
Skrivet av SPF 2014, 2013-04-07 17:56:50
Mycket nyttig vitamin injektion, och en oberoende underleverantör är precis vad SAS behöver.
Kan också tolkas som en styrkemarkering från SAS, vem har glömt kriget med Braathens förra gången, och som nu även äger Sverigeflyg - en nagel i ögat på SAS. Tydligen finns lite etik kvar inom denna marknad, allt är inte kronor och ören.
En mycket intressant utveckling att vänta!!
Anmäl inlägget
Tjo
Skrivet av !, 2013-04-07 14:34:36
Hejja Jet Time ni rockar!
Anmäl inlägget
Glad
Skrivet av SASfuskaren, 2013-04-07 14:07:04
Man ska nog vara glad istället om man får åka annat bolag då standarden underhållsmässigt på SAS kärrorna inte är vad den har varit.
Anmäl inlägget
SAS har vel
Skrivet av pf, 2013-04-07 11:59:26
både WIF og Air Baltic til å flyge for seg. Codeshare, med turboprop. Hva er skilnaden på disse, her hører vi lite protester, og JT?
Anmäl inlägget
Propeller
Skrivet av Q400, 2013-04-07 11:11:10
Det var ju 28 oktober 2007, inte 2001. Så mycket kan inte ha hänt på 5,5 år!
Anmäl inlägget
nya tid
Skrivet av max ng, 2013-04-07 08:53:42
Ja det var väldigt vad bitter och missunnsam tonen var här! Till alla som inte uppmärksammat att det inte är 2001 längre och att flyget inte är det samma längre. Vakna. Eller åk tåg/byt bransch. SAS tänker nytt och nu. Som flygbolag ansvarar man att ordna transport från A -B. Enkelt.
Anmäl inlägget
Propeller
Skrivet av Q400, 2013-04-07 07:07:13
Efter alla haverierna med Q400 så lovade SAS att aldrig flyga propellerplan igen. Vad hände med det löftet?
Anmäl inlägget
Döv efter en halv timme
Skrivet av oja, 2013-04-06 23:54:19
...tag med öronproppar (och använd dem) om du tänker dig kunna kommunicera under resten av da'n.
Anmäl inlägget
Klar nergradering
Skrivet av Bertil, 2013-04-06 22:50:15
Det går utför med SAS. Jag kommer aldrig att välja att åka med en propellerkärra, det ligger inte i tiden. Jag struntar totalt i om detta är mycket bra ekonomi i kärran. Åker jag med SAS skall jag ha jetkomfort.
Anmäl inlägget
NoSAs
Skrivet av Ace, 2013-04-06 16:49:23
Man flyger inte med SAS längre, de säljer en produkt som inte motsvarar vad man köper.

Bokar du en biljett på SAS och får du åka med något annat bolag som Braathen Aviation, Blue 1 och nu Jet time..

Som att köpa en Volvo för dess säkerhet och kvalitet men du får en Fiat när du ska hämta bilen....

Man borde kunna reklamera sina biljetter...
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Pilot, 2013-04-06 15:46:46
För att stoppa alla spekulationer så kan jag meddela att Jettime har kollektivavtal. Både piloter och kabin.
Anmäl inlägget
Ren katastrof
Skrivet av !!!, 2013-04-06 15:36:57
Om det nu stämmer att Jet time inte har kollektivavtal, så är det ren o skär skandal att ett statligt bolag väljer in en operatör som jet time!
Anmäl inlägget
Inget slår turboprop på korta distanser.
Skrivet av Kalle, 2013-04-06 15:01:37
Mycket bra ekonomi. Det ger fin feeder för expansion på tex europa och intercontlinjerna.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Pilotföreningen, 2013-04-06 12:31:40
Spännande! Vad säger SAS-sektionen i svensk pilotförening? Hoppsan eller??
Anmäl inlägget
-600
Skrivet av pf, 2013-04-06 10:50:42
er den nyeste versjonen av den meget brennstoffgjerrige ATR 72.
Sannsynligvis har SAS fått en meget god pris samtidig som JT bruker SAS for å få fotfeste til evnt andre leietakere, evnt med andre ATR-maskiner.
Disse ATR vil frigjøre egen SAS-kapasitet på ruter hvor større maskiner ikke er nødvendig, og hvor disse kan settes mer lønnsomt inn på annet arbeide.

Så får vi se om det reisende publikum aksepterer.
Anmäl inlägget
Banklån
Skrivet av Ola-Conny, 2013-04-06 09:13:56
Finns det bra lån?
Vad är bäst att investera i, bank eller flyg -aktier?
Anmäl inlägget
Varför hyra in?
Skrivet av Kalle, 2013-04-06 08:48:16
Kan någon förklara varför SAS hyr in istället för att expandera själva?
Anmäl inlägget
@bettan
Skrivet av M, 2013-04-05 23:04:00
För att JET time vill satsa på nya 72-600 kanske?
Anmäl inlägget
Svågerpolitik?
Skrivet av Bettan, 2013-04-05 22:36:14

Var finns logiken i att hyra in ett 737 bolag som specialiserat sig på charter när man idag hyr in två andra ATR operatörer på berörda baser som redan kör den typen av produktion?

Anmäl inlägget
ATR 600
Skrivet av N, 2013-04-05 22:27:02
När ska dom nya planen levereras? Är dom beställda?
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av KA, 2013-04-05 22:19:29
Tror betsämt Jet Time saknar kollektivavtal för sina besättningar. Trist att SAS behöver sänka sig så lågt och anlita lägsta anbudsgivaren...
Anmäl inlägget
VAAA
Skrivet av low and slow, 2013-04-05 20:57:47
Propeller nu VAA!.. Dom skojar eller? EMB-195 and so on!!
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Heja , 2013-04-05 20:42:49
Kul att det rör på sig. Skoj med ett bolag det går bra för.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev