Skriv ut  

Malmö Airport växer som LCC-flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 april 2013
Ryanair vill starta fler linjer och Wizz Air gör det kontinuerligt. Bara i år har både Skopje och Tuzla tillkommit bland destinationerna

Det har gjort Malmö Airport till den flygplats som lyckats bäst med att blanda både traditionella nätverksbolag med lågkostnadsflyget. Och nu utmanar man på allvar Kastrup om trafiken till östeuropa.

Allt fler av landets regionala flygplatser har lyckats knyta Ryanair eller något annat lågkostnadsbolag till sig som komplement till den inrikesbaserade linjetrafiken. Bland andra Skellefteå, Jönköping, Kalmar, Örebro och nu senast Ängelholm, alla kommunala flygplatser, har med hjälp av Ryanair öppnat linjer till utlandet. Men bland de statliga flygplatserna är det bara Malmö Airport som lyckats locka till sig lågkostnadsbolag och det i en volym som gör Malmö till den tredje störst Ryanairflygplatsen i landet efter Skavsta och Göteborg City.  

- Vi kan aldrig konkurrera om att dra hit intercontlinjer eller linjetrafik med de stora nätverksflygbolagen, därför har frågat oss, vad är vi bra på? Bra flöden, snabba turnaround och ett bra incentiveprogram för nya linjer, visade det sig och med det i botten har vi satsat på lågkostnadsbolagen, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport till Flygtorget.
        
Så har det dock inte alltid varit, för sex år sedan, 2007, slutade Ryanair att flyga på Malmö och Wizz Air var det knappt någon som visste vad det var. Då var det SAS och Malmö Aviation som, tillsammans med chartern, höll trafiksiffrorna uppe. Men mycket till utrikes linjetrafik fanns inte från Skåne, det såg storflygplatsen Kastrup till.
        
Men idag är bilden annorlunda. Ryanair och Wizz flyger tillsammans till 15 olika utrikes destinatinationer. Och när Michael O’Leary nyligen besökte flygplatsen utlovade han minst tre nya utrikeslinjer senare under året.

- Jag sa åt honom att börja flyga på Paris så lovar jag dig fulla flygplan. Över huvud taget tyckte jag att han var för defensiv när det gällde nya linjer, säger Peter Weinhandl med ett leende. Det är inte många som kallat Michael O’Leary för defensiv.
        
En grund i framgångarna har varit snabb service på själva flygplatsen kombinerad med väl underbyggda analyser av både utgående och inkommande passagerarströmmar när flygbolagen uppvaktas med förslag på nya linjer.

- Vi lägger mycket energi på att hjälpa flygbolagen. Sedan ser de att det fungerar och de får en bra kabinfaktor och framgång föder ju framgång.
        
Det har gjort att Malmö Airport nu passerat den stora grannen i väster när det gäller trafiken till central- och östeuropa. Med drygt 30 avgångar i veckan till åtta olika destinationer, bland andra Skopje, Belgrad, Budapest och Wroclaw har Kastrup hamnat på efterkälken. Inte heller lågpristerminalen CPH GO har lyckats locka fler lågkostnadsflygbolag än Easyjet och Vueling.
        
I den situationen blir det märkligt när både Malmö Stad och region Skåne lägger svenska skattepengar på att utveckla Kastrups möjligheter.

- Vi ägs ju av de svenska skattebetalarna och jag var mycket kritisk till det danska stödet förut. Nu inskränker jag mig till att tycka att vi ska ha samma förutsättningar när det kommer till infrastruktur.
        
Några kontakter de två flygplatserna emellan sker inte, vilket Peter Weinhandl ibland beklagar. Malmö Airport har sin nisch och ser sig gärna som andraflygplatsen i Öresundsregionen. Fördelarna med två olika flygplatser har å andra sidan resenärer i Danmark upptäckt, allt fler danskar tar sig över till Malmö Airport och varje ny linje där får stor uppmärksamhet på andra sidan sundet.

- Kastrup har interconttrafiken och det breda linjeutbudet, vi har lågkostnad och charter men vi har samma upptagningsområde. Varför inte binda ihop oss ordentligt med en spårbunden trafik flygplatserna emellan. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Aviator
Skrivet av Andreas, 2013-04-11 23:59:58
Ok, jag fattar nu att du bara trollar.
Anmäl inlägget
"Vi lägger mycket energi
Skrivet av PAX, 2013-04-10 08:30:32
på att hjälpa flygbolagen". Vad händer den dagen då Sturup tar ut samma avgifter för Wiz och Ryanair som de gör för SAS o Malmö Aviation? Då kommer dom att skrika "fan ta Sturup o deras dyra avgifter", och dra ned på trafiken.
Anmäl inlägget
@Andreas
Skrivet av Aviator, 2013-04-09 23:16:24
På pricken lik min beskrivning av en svensk!
Anmäl inlägget
Är tidigare kommentatorer seriösa?
Skrivet av Andreas, 2013-04-09 20:40:37
Niklas: Världen kretsar inte kring Stockholm, en provinsiell stad i Europas utkant. Skånes stöd till Kastrup handlar inte om de rutter som de redan har på Sturup.
Aviator: Självklart ska Skåne jobba för att ha så bra kommunikationer med omvärlden som möjligt. Vad skulle Sturup kunna få som Skåne inte redan har genom Kastrup? Inget lika betydande för Skånes ekonomi som det som kan lockas till Kastrup. Det handlar om att tänka stort, inte nationalromantiskt trams om några anställda på Sturup.
Anmäl inlägget
Arbetstillfällen
Skrivet av Michael X, 2013-04-09 11:41:43
Om man skall ta hänsyn till arbetstillfällen så är Kastrup en STOR arbetsgivare till personer från östra sidan av Öresund.
Anmäl inlägget
Ger vi pengar till Kastrup??
Skrivet av Niklas, 2013-04-09 10:15:30
Vad håller våra politiker på med? Ger pengar till Kastrup? Tänker de inte på att vi måste snabbt kunna ta oss uppåt landet och till Mälardalen? Och alla skattepengar vi får in från de anställda på Sturup (hur många är de?). Vi får inget av de svenskar som jobbar på Kastrup, det går till den danska statskassan!
går snabbast att ta sig till Stockholm över Sturup. Räkna totala restiden till Stockholm inte bara tid till flygplats från Malmö centrum utan hela vägen till kund i Stockholmsområdet.
Anmäl inlägget
Betalar Ryan o Wiss?
Skrivet av Janne, 2013-04-09 08:39:36
Betalar de avgifter enligt flygplatsens tariff? SAS o Malmö Aviation tvingas till det men Ryan Air flyger gratis i fem år. Vem betalar deras tjänster? Jo, våra svenska bolag och dears resenärer.
Anmäl inlägget
Håller med!
Skrivet av Sven, 2013-04-09 00:13:38
Håller helt med Aviator, låt danskarna finansiera sin flygplats själva. Sverige sponsrar ju redan med hälften av passagerarna.
Anmäl inlägget
Unikt slöseri
Skrivet av Aviator, 2013-04-08 22:39:25
Det är verkligen helt sanslöst att Region Skåne och Malmö stad skänker pengar till Kastrup, istället för att värna om den egna flygplatsen och arbetstillfällena där. Det är verkligen något alldeles speciellt med svenskar - dumma och lättlurade. Ska vi inte ta och finansiera det danska järnvägsnätet eller varför inte något danskt motorvägsbygge, när vi ändå är i farten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev