Skriv ut  

Långlinjer till lågpris hos Lufthansa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 april 2013
Ett eget lågprisbolag som enbart flyger långlinjer. Det kan bli Lufthansas vapen i konkurrensen med de stora flygbolagen i Mellanöstern.

Airbus A380 Landning

Långlinjerna har traditionellt varit den mer lönsamma delen av de stora nätverksbolagens flygtrafik, främst för att lågkostnadsbolagen är få och priskonkurrensen inte är lika hård. Med den som trygg bas har flygbolagen sedan brottats med olika lösningar för att klara kort- och mellandistanstrafiken, till exempel genom att lägga ut den på andra leverantörer som bland andra Finnair och Lufthansa gjort.
Men nu verkar det som att just Lufthansa planerar att börja flyga långlinjer – till lågpris.

Orsaken är främst konkurrensen från flygbolagen i Mellanöstern, Etihad, Emirates och Qatar, som med helt nya flygplan och hög servicenivå lockar allt fler resenärer på väg från Europa till Asien. Lufthansa gick tidigare så långt som att försöka förmå tyska politiker att helt sonika förbjuda de tre stora flygbolagen från Mellanöstern att landa på tyska flygplatser. Det lyckades inte men visar på hur allvarligt de ser på konkurrensen.

I första hand är det trafiken på Indien och södra Asien, bland annat Thailand och Malaysia, som är huvudvärken för Lufthansa. Hur en långlinjesatsning i de områdena ska se ut är oklart men ekonomichefen i Lufthansa, Simone Menne pekar på två möjligheter: En renodlat lågprisverksamhet liknande den som Lufthansa driver inom ramen för Germanwings. Alternativet är ett nära samarbete med något flygbolag i Asien eller Mellanöstern, bland annat har Turkish Airline nämnts som en kandidat. Ett sånt samarbete har redan Air Berlin, Lufthansas största konkurrent på hemmaplan, startat med Etihad vilket knappast lugnar ledningen på Lufthansa. Det kan också, som en sista utväg innebära att bolaget helt och hållet drar sig undan från vissa områden. Det gjordes redan förra året när linjerna till Calcutta och Hyderabad i Indien och Guangzhou i Kina försvann från flygprogrammet på grund av dålig lönsamhet. Enligt uppgift riskerar också linjerna till Bangkok att konkurreras ut av andra flygbolag.

- Det låter som ett märkligt förslag, i så fall har man ju helt gett upp kampen. Skulle det bli verklighet blir det en radikal förändring av hela den europeiska flygmarknaden, säger flyganalytikern Anders Lidman till Flygtorget.

En förutsättning för att komma i närheten av en lyckad satsning på långlinjer till lågkostnad, är en flygplansflotta med ekonomisk bränslehantering. Vid flygtider på över åtta timmar utgör bränslet 60 – 70 procent av de totala kostnaderna. Idag har Lufthansa en flygplansflotta som bland annat innehåller en del äldre Airbus A340 och Boeing 747-400. I september ska det fattas beslut om inköp av nya långlinjeflygplan och som många andra flygbolag väljer Lufthansa mellan Airbus A350XWB och Boeing 787. De måste i så fall användas i lågkostnadssatsningen samtidigt som det innebär att den inte kommer igång förrän om ett par år.

- Jag ställer mig mycket frågande till det här uppgifterna, säger Anders Lidman. Då håller man sig inte längre till sin affärsidé.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Big deal.
Skrivet av Erik Johansson, 2013-04-09 19:54:34
Big deal. You have saved aviation.
Anmäl inlägget
LÅGPRIS FLYGET = FRAMTIDEN ??
Skrivet av FLYGCHEFENS TANKAR., 2013-04-09 19:12:30
For 35 år sedan forsökte jag och redda Scanair
och dåvarande SAS'es VD. Knut Hagrup sa till mig när jag hadde presenterad min räddningsplan;det är jätte bra Tore, men vi kan icke konkurera med oss själva. Om planen hade varit gjennomfört så hadde Scanair i dag varit STÖRSTA charterbolaget i Scandinavia.
Anmäl inlägget
Turkish
Skrivet av Hampus, 2013-04-09 19:05:32
Det heter Turkish airlines inte Turkish airline, något som ni borde ha koll på.
Anmäl inlägget
Man tar sig för pannan!
Skrivet av Adolf, 2013-04-09 18:59:45
Man ser vad Lufthansda som går relativt bra ändå tvingas att göra!
Så har vi SAS, behöver väl inte säga mer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev