Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Piloters arbetstid diskuteras i EU-parlamentet
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 24 juni 2013
Hur mycket vila behöver piloter för att garantera säkerhet i luften? Europeiska byrån för luftfartsäkerhet har nyligen föreslagit gemensamma regler för hela EU för hur länge piloter får flyga och vara i tjänst. Men det är ett förslag som kritiseras från pilothåll
I oktober 2012 föreslog Europeiska byrån för luftsäkerhet, EASA, ändringar i de nuvarande EU-reglerna om tjänstgörings- och flygtidsbegränsning för piloter. Ändringarna rekommenderade reducerad flygtjänstgöringstid för nattarbete från nuvarande 11 timmar och 45 minuter till 11 timmar. Piloterna själva vill ha en gräns på 10 timmar.
EU-parlamentet har nu följt upp det förslaget och genomförde i förra veckan en hearing där man konsulterade företrädare för piloter, flygbolag och luftfartsmyndigheter kring frågorna om trötta piloter, nya regler, och passagerarsäkerhet. Det blev åsikter både för och emot förslaget.
En av dem som deltog, Jon Horne från Europeiska pilotföreningen (ECA) kritiserade förslaget för att det ignorera vetenskapliga utlåtanden och alltför strikt försökte skapa en harmonisering i hela Europa. Dessutom tillkommer mycket tid runtomkring själva flygningen, menade han och ville se en gräns på 18 timmars total tjänstgöringstid.
– Förslaget skulle kräva att besättningen landar planet efter en arbetsdag på upp till 22 timmar, inklusive verklig flygtid, förberedelser och passningstid.
Men Jean-Marc Cluzeau från EASA försvarade förslaget.
– Genom att ta ett helhetsgrepp, var vår slutsats att 11 timmars flygtjänstgöring på natten plus ytterligare vila i fall av jetlag, tidiga starter och sena ankomster, även ytterligare veckovila och införandet av principer för hantering av risker i samband med utmattning, är minst lika säkra som flygtjänst på 10 timmar, sa han.
Vincent De Vroey från sammanslutningen av europeiska flygbolag, AEA, menar att baserat på det här förslaget kommer Europa att fortsatt ha en av de strängaste flygtidsbegränsningarna i världen, till och med striktare än nationella regler i många europeiska länder.
En av de mest kritiska rösterna kom från Georges Bach från European People’s Party, en sammanslutning av borgerliga politiker inom EU-parlamentet.
– Jag hoppas att kommissionen i sitt förslag inte sätter flygbolagens vinster före passagerarnas säkerhet.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
hoppas första flyget som faller ned
Skrivet av k, 2013-06-24 19:02:48
Flyger rätt in i Bryssel centrum.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flygtekniker/Mekaniker inom Flygprov och Verifiering.
Saab
Erfaren Projektledare till Helikopter 14
FMV
Verkstadschef till underhåll & modifieringsverksamhet inom flygverksamhet
Saab
Maintenance Production Manager, Global Eye operations in UAE
Saab
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Flygbolaget PLAY tillbaka i Sverige
SAS lastare i vild strejk på Kastrup
Gripensystemet ska utvecklas
Fler artiklar
Nyheter från andra media
19:05 Underskatta inte flygets värde
15:54 Flygplan evakuerat vid Helsingfors-Vanda – Anna-Maja Henriksson ombord
11:10 Fortsatt ökad trafik för SAS
10:58 Branschen: Nu måste flygskatten bort - Olämplig
10:15 Kiruna flygplats evakuerades efter brand i restaurang
09:46 Europa viktiga bolag - Lufthansa ökar 5,0 procent (Finwire)
Fler artiklar
Flygforum
Günther:
SV: Sas nya uniform?
Ralf A.:
SV: Slutet för BRA?
Sv sas:
SV: Anko Van Der Werff på routes
@Nepster:
SV: Sunclass
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap